Heren monteurs en sleutelaars graag uw advies.
Ik heb een astra station 1.8i van 1992.
Nu het warmer weer word begint mijn auto na het starten bij koude motor op 2000 toeren te lopen , na ongeveer 2 a 3 minuten op 1500 toeren en wanneer hij helemaal warm is op iets minder dan 900 toeren. Verder verbruikt hij iets meer benzine. De auto had geen hoger toerental in de winterperiode dan normaal.
rara hoe kan dit omdat je verwacht dat dit normaal gesproken in de winter zo is. Bij mij schijnbaar andersom. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik gok dat je koelwaterthemparateur senzor kapot is waardoor de comp denkt dat hij kouder is.
gr tijne
Ik heb een Astra van 14 juli 1998. Sinds het begin heb ik het probleem als omschreven. Het is inderdaad zo dat het toerental bij warm weer hoger is, wat je echter niet zou verwachten. Het is soms best lastig om dan normaal weg te rijden omdat je dan iets meer gas moet geven om de motor te laten reageren, waardoor je dan plots versneld en schokkend wegrijd. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar mijn vrouw heeft hier problemen mee. Vanaf het begin heeft men in de garage diverse sensoren vervangen en de software meerdere malen ge-update. Echter alles zonder resultaat. Het is nu al acht jaar zo en nu het warme weer er aankomt kan je er op wachten. Aan het gedrag van de mortor af te lezen is er een zeer ruime instelling van brandstof aanwezig, want je kan de auto dan even goed de sporen geven. Geef je op dat moment weinig gas dan houdt de motor direct in. Ik denk dat dit een typische Opel Astra kwaal is ??? Een oplossing is nog nooit aangedragen
18 jaar
Klopt het ook dat als de koelvloeistoftemperatuursensor kapot is hij nog wel de juiste temperatuur blijft aan geven of is dit een aparte sensor. Ik ga morgen aan de auto beginnen en wil als eerste het gasklephuis en de stappenmotor schoonmaken omdat dit ook vaak eeen oorzaak is. Dat van die sensor had is wel eens gehoord maar ik begrijp alleen niet dat deze dan de juiste temperatuur blijft aan geven. Ik laat wel weten hoe het verloopt alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes , Ronald
18 jaar
je meter heeft zijn eigen senzor dus hij heeft er twee een voor de motor computer en een voor je dasbord.
gr tijne
18 jaar
ok dat is duidelijk. Ik heb inmidddels voor de zekerheid de stappenmotor en het gasklephuis schoon gemaakt. Daar zat aardige aanslag op. Het toerental van de motor is al iets naar beneden gegaan. Omdat ze bij mijn auto ingebroken hadden , ruit kapot en radio eruit , moest ik naar de dealer voor een nieuw driehoeksruitje. Heb gelijk na gevraagd wat een tech 1 uitdraai kostte. Viel me mee ze vragen daar 35 euro voor. Nu kan ik hem zelf uitlezen met een paperclip in de zekeringenkast op 2 punten. Wat ik mijzelf nu af vraag is wat de dealer nu meer met tech 1 kan uitlezen qua foutcodes dan de manier d.m.v. die paperclip methode. Verder heb ik gemerkt dan wanneer ik met de auto rijd en ergens lang stil moet staan met draaiende motor na een aantal minuten het motormanagementlampje gaat branden. Wie heeft een suggestie. Tijne ik denk erover eerst de lambdasonde schoon te maken , en wanneer dat niets uithaald om dan de koelvloeistoftemperatuursensor te vervangen. Heb jij nog een suggestie.
18 jaar
Verschil tussen uitlezen met Tech-I en de paperclip methode:
De foutcodes zijn dezelfde, gaat alleen sneller en makkelijker met een Tech-I.
Wat de Tech-I meer kan is ook de actuele waardes uitlezen van sensoren. Dit heb je nodig als een sensor afwijkt, maar niet genoeg om een foutcode op te wekken. Bijvoorbeeld: watertemperatuur geeft 30 graden te weinig aan.
Als het lampje brandt na lang stationair draaien, lees dan eens de code uit. Dat kan je (of ons) een aardig eind op weg helpen.
ik ga zeer waarschijnlijk ook binnenkort ff langs de dealer om waardes uit te laten lezen,
ik vertrouw enkele sensoren niet meer helemaal doordat de motor soms ff stottert of ook soms apart stationair loopt.
daarom: ff bij de dealer uitlezen , en waardes uitlezen van in ieder geval:
- lambdasonde
- lucht massa meter
- koelvloeistof temperatuurmeter
- lucht temperatuur meter (schijnt ook ergens te zitten)
eens kijken wat het op zal leveren, en misschien een sensor vervangen
stappenmotor en gasklephuis reinigen wil ik ook al een hele tijd doen, maar heb er nog geen tijd/zin in gehad.
als ik resultaten heb post ik ze wel weer ergens
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar