close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Verliesstroom??

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0dti

Ik denk dat ik een verliesstroom heb op een opel zafira maar ik ben niet echt zeker hoe dit te vinden.
Het probleem is dat wanneer de wagen een dag heeft stilgestaan, deze niet meer start.

Amperemeter tussen de minpool en de massakabel leverde niets op, wanneer ik het contact afzet heb ik een stroom van 0,5A gedurende een tiental seconden en dan wordt dit 0.
De batterij overigens is nieuw en nog zeker goed.

Wat is wel al gevonden heb maar niet weet of het er iets mee te maken heeft:
De massakabel wordt erg warm wanneer de motor even aan het draaien is (kwartiertje)
Remlichten werken niet altijd (alledrie). De ene keer branden ze wel en dan weer niet

Iemand een idee?

Geplaatst door

eizopro (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de massakabel erg warm wordt is dat weerstand en dus spanningsverlies. Kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld de accu nioet goed opgeladen is.

Highway 670
badge

12 jaar

Hoe meet ik dat?

eizopro 0

12 jaar

volt meter over de kabel, dan meet je het spanningsverlies.

Highway 670
badge

12 jaar

en de aansluitingen van o,a de massa kabel goed schoonmaken blank voor een goed kontakt ook de accu

kleijn 0

12 jaar

Volgende zaken heb ik gedaan.
Aansluiting massa motorblok (onderaan achterkant blok) opgeschuurd en ingevet met kopervet.
aansluiting massa chassis (links achteraan in motorcompartiment) opgeschuurd en ingevet met kopervet
aansluitingen accu allemaal opgeschuurd en ingevet met kopervet.
Regulator alternator vervangen.

Probleem blijft hetzelfde. De accuspanning bij draaiend motor bedraagt tussen 12,5 en 13 Volt, en de massakabel die naar het het motorblok loopt (diegene die ik heb gereinigd) is diegene die zeer warm wordt.
Als ik bij draaiende motor wat met de min pool op de accu speel (resp contact maken en verbreken) gebeurt het soms dat ie plots in orde lijkt. Batterijspanning stijgt dan naar 14V en de warme massakabel koelt zachtjes af.

Ik heb ook de hoofdzekeriingen in het motorcompartiment eruitgehaald behalve
zekering nr 3 60A: contactschakelaar
zekering nr 6 20A : motorregeling
Als ik een van die 2 eruithaal valt de motor stil.
Ook dan blijft het probleem bestaan....

Iemand een idee? ik ben stilletjesaan ten einde raad

eizopro 0

12 jaar

Vervang het stuk kabel maar dat zo warm wordt. Grote kans dat de kabel door oxidatie vanbinnen helemaal groen is en heel slecht stroom geleid.

GercoXXL 0

12 jaar

Als ik bij draaiende motor wat met de min pool op de accu speel (resp contact maken en verbreken) gebeurt het soms dat ie plots in orde lijkt. Batterijspanning stijgt dan naar 14V en de warme massakabel koelt zachtjes af.

dit is niet verstandig wat je doet kan grote schade tot gevolg hebben, maar volgens mij ben je eigenwijs, vervang nu eerst de kabel of zet er een extra kabel overheen (tijdelijk een start kabel b.v) en niets invetten kou op koud

jan5047 0
badge

12 jaar

Massakabel vervangen en probleem lijkt opgelost.
Bedankt voor de hulp en hier mag een slotje op.

eizopro 0

12 jaar

toch onze raad opgevolgd ? succes

jan5047 0
badge

12 jaar

Op verzoek TS gesloten.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.