Opel Astra: versnellingbak

Bouwjaar: 1992

Ik heb de laatste tijd dat bij een koude motor het overschakelen van zijn 1 naar zijn 2 kraakt. Als alles op temperatuur is schakelt hij als een zonnetje. Kan dit aan te veel versnellingbakolie liggen. Of moet ik moet aan mijn synchro-ring gaan denken. Is deze makelijk te vervangen.

Alvast bedankt,
Ab

ab_kulker

Geplaatst door ab_kulker (0) , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Averdonk (0) PRO, 19 jaar geleden

Olie laten vervangen door ATF-olie. Probleem opgelost.

ab_kulker (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de tip.
Weet iemand misschien waar ik bij deze bak de olie kan aftappen. Zit hier wel een plug voor of moet deze leeggezogen worden.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Averdonk (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat is het probleem 'n beetje. Wij verwijderen meestal het dekseltje onder het differentieel aan de onderzijde van de bak. Vullen doen we door het het schakelhuis boven op de bak ( 4 boutjes) los te draaien. Deze kun je dan iets omhoog trekken en opzij schuiven zonder de schakelstang los te halen. Verwijderen kan ook, maar dan moet je wel weer goed opletten dat bij montage de schakelbediening in de bak goed komt te zitten. Wel nieuwe pakkingen monteren.

ab_kulker (0), 19 jaar geleden

bedankt voor de hulp.

Ab

meriva7673 (0) PRO, 19 jaar geleden

Om de bak te vullen is het niet nodig het hele schakeldeksel te demonteren
boven op dat deksel zit de ontluchtingsplug van de bak
als je die eruit draait kun je daar langs vullen
overigens alleen maar atf in de bak doen lijkt me niet zo een best idee
kraken bij overschakelen wordt toch meestal veroorzaakt door versleten synchromes ringen en daar helpt atf ook niet aan

Averdonk (0) PRO, 19 jaar geleden

Zoals de Ab al schreef is het moeilijke schakelen over als de olie op temperatuur is. Opel staat er nu eenmaal om bekend dat deze bakken koud moeilijk schakelen. Het kraken wordt veroorzaakt door het plakken van de synchromesh door de dikke olie, niet door slijtage. Dunnere olie geeft dus het resultaat van beter werkende synchro's. Indien de synchroring echt versleten is, kraakt deze ook bij warme olie en/of rustig schakelen. Deze oplossing gebruiken we al zolang ik auto's ken en dat is ruim 48 jaar. Nog nooit is er een bak aan stuk gegaan. Waarom worden automaatbakken dan gevuld met atf? Juist ja, om o.a. een soepele overgang te verkrijgen.

meriva7673 (0) PRO, 19 jaar geleden

sorry zeg al niks meer

Averdonk (0) PRO, 19 jaar geleden

Oke. Olie er over.

ab_kulker (0), 19 jaar geleden

heb de olie vervangen door schone versnellingsbakolie en 1 liter atf. Hij schakelt nu weer soepel. Bedankt voor de tip.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.