Sinds kort heeft een vriend van mij het volgende voor zijn wagen
Het betreft een opel astra gtc 2007 de 120pk versie (150.000 km)
er is duidelijk iets mis met de koppelling en/of (manuele 6) bak
volgende symptomen zijn vastgesteld
In stilstand in neutraal hoor je een rammelend geluid
dit rammelend geluid wordt weinig beinvloed door het
toerental van de motor .
Als je dan in stilstand ontkoppeld hoor je niets meer.
Als je begint te rijden dan hoor een bijkomend geluid, als je optrekt
in eerste is het net alsof je naast een zware vrachtwagen aan de
lichten staat die aanzet (je hoort de krachtontwikkelling in de
transmissie/motor/turbo van de vrachtwagen) iets wat je in een
personenwagen meestal amper waarneemt .
Je voelt ook de versnellingspook zwaar terugduwen in zijn 1ste en 5de
Vanaf het moment dat de auto rijdt is het rammelend geluid constant
aanwezig (en het geluid varieert niet echt in functie van het toerental)
1 2 3 4 5 zijn normaal te schakelen, maar de 6de kan je niet zonder
lawaai gekraak erin krijgen, en nog minder erin laten, zelfs niet
geprobeerd om kracht te laten ontwikkelen in deze versnelling .
Als je de auto na een testritje afzet, ruik je duidelijk een geur van verbrande
olie, en op zijn vaste standplaats zijn er sporen van olie (heel lang geleden)
net achter beide voorwielen .
Ik ben niet van plan om de bak zelf open te doen, hooguit te demonteren en
terugplaatsen + ondertussen koppeling, maar zou toch graag iets meer
te weten komen (versnellingsbakken zijn altijd iets mysterieus/fascinerend
geweest voor mij) .
Alle info/tips/reacties zijn welkom al is het maar iemand die kan zeggen
wat voor type bak dit is (F...) zodat ik op zoek kan gaan.
ps : Revisie voor 1250 + btw weet ik al .
maar wel dingen als lagers ingaande/uitgaande as, kant motor of kant
wiel .... zijn altijd interessant om te weten
grtn Georges
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou het niet gewoon de koppeling zijn
je zegt als ik de koppeling intrap is het weg
als je nadenkt zou je daar zelfs zelf op kunnen komen
twee massa vliegwiel is stuk zo te horen.
gr gts
Meestal het 2massa vliegwiel inderdaad.
Willem
Inderdaad gts en willem zullen het waarschijnlijk bij het rechte eind
hebben, ik heb namelijk op een opel-forum dat een defect dubbel
massa vliegwiel klinkt als een hoop knikkers in een conserveblik
die heen en weer geschud worden en dat is nou net wat ik hoor.
Gelukkig heb ik die handel op ebay in engeland gevonden voor
550 (koppelingset + 2massa vliegwiel) want zowel vliegwiel als
boite kapot is toch wel een echte tragedie .
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?V...
De boite is waarschijnlijk een M32WR variante1
Als iemand plausibele uitleg zou kunnen geven waarom een
defect 2massa vligwiel een effct zou kunnen hebben op het
schakelen van de boite waadoor ik nog een sprakeltje hoop
zou hebben dat er geen of minimale kosten aan de boite
zou zijn dan wil ik het graag horen.
of er eentje 2de hands weet liggen
mvg
14 jaar
geog, wees er zeker van dat je de goede set koopt, LUK of Sachs.
14 jaar
een kapotte 2 massa vleigwiel zorgt voor Speling tussen de DIRECTE verbinding (koppelingpedaal niet ingetrapt) tijdens rijden, dat zorgt voor de rammel
Er ontstaat ook axiale speling, wat het ontkoppelen kan bemoeilijken en dus moeilijk schakelen kan veroorzaken.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar