Opel astra G 2.0 DTL: vervangen remblokken achter

Bouwjaar: 1999

Van de week heb ik achter(schijfremmen)geconstateerd dat aan één kant de remblokken aardig dun zijn. (pas bij de opeldealer een grote beurt laten geven maar daar halen ze de wielen er tegenwoordig niet eens meer af. Als hij op de remmenbank goed remt dan is alles goed denkt men) Het lijkt mij aardig eenvoudig deze zelf te vervangen: boutje onderaan van de remklauw verwijderen en handremkabel losnemen blokken verwijderen, zuiger terugduwen en nieuwe blokken erin?? of zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten.

jagerdj

Geplaatst door jagerdj (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

zuigers zijn niet zo maar even terug te duwen helaas...moet met speciaal gereedschap....overigens gaan de wielen er wel dergelijk af bij een grote beurt...dus het zal wel aan je dealer liggen....

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Opeltje bedankt voor je reactie: Hoe speciaal is dat gereedschap m.a.w. is dit in de handel te verkrijgen?

Groeten,

Dirk-Jan

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

heb geen idee of dit gereedschap in de handel is te verkrijgen. je moet de zuiger draien en tergelijke tijd indrukken...mogelijk lukt het ook op een andere manier dan met speciaal gereedschap. maar ik zou niet weten hoe.

M Gerrits (0), 19 jaar geleden

Hoi,

Ik heb vorgen week nieuwe remschijven + blokken bij het zelfde type auto vervangen.

En heb de zuigers gewoon met een waterpomptang teruggedraaid.
ze gaan vazelf naar binnen.
Het ging gewoon goed.

Succes ermee

Groetjes Martijn Gerrits

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Martijn bedankt voor je antwoord. Je moet ze rechtsom terugdraaien? (klinkt misschien simpel maar het is voor mij voor het eerst dat ik met een dergelijk systeem te maken krijg)

Hoor het graag.

Dirk-Jan

M Gerrits (0), 19 jaar geleden

Ja, gewoon rechtsom draaien.
wil je het laten horen als het gelukt is?

Groetjes Martijn

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Hoi Martijn en Opeltje,

Gisteren heb ik de blokken vervangen. Met een punttang lukte het prima. je moet inderdaad stevig drukken en draaien tegelijk want anders gaan ze niet terug. Voor 40 Euro is het weer voor elkaar! Vervanging was hard nodig want de handel was goed aan het vastkoeken. Ps. ik heb de dealer nog even gebeld en gevraagd hoe het mogelijk is dat na een grote beurt de zaak niet vervangen was. Het antwoord was 'wij kijken met een lampje door de velg heen' en als er nog genoeg voering op de blokken zit dan is alles goed. Vastzittende blokken en remklauwen is juist een probleem bij dit type auto! Je begrijpt wel ik neem afscheid van deze opeldealer.

En nog bedankt voor tips.

Groeten,

Dirk-Jan

M Gerrits (0), 19 jaar geleden

Hoi Dirk-Jan,

Het is mooi dat het is gelukt.
Veel rijplezier weer.

Groetjes martijn

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

gelukkig is het opgelost....maar bij een grote beurt halen wij echt de remmen los....erg vaag...


jorisor (0), 19 jaar geleden

ik heb hetzelfde probleem bij een 2.0 DTH. De wielen zijn snel smerig. Als ik onder de auto ga kijken zijn deze ook helemaal aangekoekt, vooral bij het handremkabel. Ik wil deze dit weekeinde schoonmaken en misschien nieuwe remblokken plaatsen. Ik ben alleen een beetje bang omdat je de zuiger in moet drukken en draaien, is dit moeilijk zonder speciaal gereedschap en beschadig je niks?.

Heb je gewoon orginele blokken gehaald of een ander merk?. Ik ga zelf altijd voor automaterialen naar LETO

Groeten joris

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Joris,

Met een punttang lukt het prima. (er zitten twee inhammen in de zuiger waar je de punten in kunt zetten)In het begin denk je even ze gaan niet terug. Draai je ze even een klein stukje linksom dan zie je de zuiger direct naar buiten komen. Let even op dat de rubberen afdichting om de zuiger heen niet meedraaid en dubbelgevouwen gaat zitten. Zelf heb ik blokken gekocht van het merk Textar (¤ 40,--) Prima blokken. Bedenk dat opel zelf ook geen remblokken fabriceerd dus wat is orgineel?!. Koop gewoon kwalitatief goede blokken en je hebt geen problemen. Let tenslotte even op je remvloeistofreservoir dat die niet overloopt bij het terugdraaien. Na de schoonmaak en het plaatsen van de nieuwe blokken remt hij weer als vanouds. Het is wel makkelijk als je de klus met z'n tweeen doet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.