close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Vervangen wiellagers met ABS, voorzijde

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTL

Mijn wiellagers voor blijken versleten, niet gek met ruim 300.00 op de teller. De diagnose is gesteld aan de hand van het geluid (een zware monotone dreun tijdens het rijden die steeds luider wordt bij het verhogen van de snelheid) en een slecht rollen van de wielen (voelbaar aan de veren) als de wielen los van de grond zijn. Aangezien in de bochten geen verandering optreed lijkt er geen sprake van versleten homkineten.
Reperatie in een erkende garage is erg prijzig €500,- voor zo'n oude auto.
Optie is het zelf vervangen van de wiellagers door nieuwe (tweedehands? ).
er is mij verteld dat dit geen al te ingewikkelde klus is.

Heeft iemand hiermee ervaring met het vervangen van de wieliegers en eventueel een paar goede tips ?
Heeft iemand ervaring met het gebruik van tweedehands wiellagers en ook hierin eventueel tips?

Geplaatst door

Roberke (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je een goeie lagerpers hebt dan zou je het zelf kunnen (er van uit gaande dat het de voorwiellagers zijn)
ik zou wel nieuwe lagers gebruiken. gebruikte zijn slecht te demonteren dus moet je aan complete fuseehuizen. is net zo duur als nieuwe lagers en dan weet je zeker dat het goed is.

Mausx 0

15 jaar

Bij dit type auto zijn het komplete naven, dus het gedeelte waar je wiel aan vast zit en lager is 1 ding !

Je haalt de remklauw er af dan de remschijf dan de stekker van de A.B.S. loshalen dan de centrale moer van de aandrijfas en dan de bouten va de naaf en dan is ie los.

Monteren in omgekeerde volgorde en de remdruk even weer oppompen, klaar!

Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Beiden alvast bedankt.

Als ik het goed begrijp inderdaad geen al te ingewikkelde klus waar ik geen speciaal gereedschap voor nodig heb. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik de remdruk weer moet oppompen.

Graag ook een mening over gebruikte lagers /naven. Heeft iemand hier ervaring mee, of wordt het fors investeren (nieuw ongeveer 450,- voor twee complete naven /lagers.

Roberke 0

15 jaar

pedaal kleine stukjes oppompen
anders trap je de hr cilinder aan gort

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ik heb het uit het bericht van berendonc begrepen dat er geen speciaal gereedschap nodig is.
Mausx heeft het echter over een lagerpers. Is deze echt nodig, en zo ja wat is dat?

Roberke 0

15 jaar

Met een complete naaf, zoals berendonck zegt, heb je geen pers nodig. alleen goed gereedschap.

voor de prijs moet je gewoon rondbellen. dealer, automaterialenzaken, zit vaak hier en daar aardig verschil in.

Mausx 0

15 jaar

[quote=Mausx]voor de prijs moet je gewoon rondbellen. dealer, automaterialenzaken, zit vaak hier en daar aardig verschil in.[/quote]
Het verschil is vaak slecht een paar tientjes.... Dit type lager is en blijft fors aan de prijs.
Het is gewoon niet anders.
Voertuigen worden ouder, prijzen daarentegen blijven nagenoeg gelijk.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, en ik zou wel voor nieuw gaan omdat het A.B.S. gedeelte in de lagers ook vaak stuk gaat .

P.S. Let wel even op er zijn 2 soorten 4 of 5 wielbouten.

Suc6 Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Een gebruikte monteren is achteraf alleen maar vragen om problemen..en de vraag is als je zoiets koopt,is het nog in orde ? Goedkoop = duurkoop.. Zou toch voor een nieuwe gaan.

stefan84 0

15 jaar

Hallo Roberke,

Ik heb deze vorig jaar in Duitsland besteld, gaat prima maar stukken goedkoper dan in Nederland. Je kan zoeken bij Ebay.de, invullen bij de zoekoptie Radlager Opel Astra, wel even opletten hoeveel gaten, 4 of 5, en of hij een sensor heeft. Ik heb eens vluchtig gekeken, ze kosten nieuw vanaf en rond de 50-55 euro per stuk, er komt dan wel nog iets aan verzendkosten bij maar dat kun je allemaal zien op die bewuste site, bestellen en afleveren gaat prima zonder problemen.
Hier heb je een voorbeeld ervan:
http://cgi.ebay.de/RADLAGER-RADNABE-OPEL...

P.S. Ik zag dat de verzendkosten er voor Nederland bij deze leverancier niet bij staan, kijk gerust verder er staan er genoeg op leveranciers op die wel aan Nederland leveren, met de bijbehorende verzendkosten.

Succes ermee.

wil12012 0

15 jaar

Beste mensen, afgelopen dinsdag de lagers vervangen voor gebruikte lagers.
De klus zelf was was goed te doen, zie ook citaat:

[quote=berendonck]Bij dit type auto zijn het komplete naven, dus het gedeelte waar je wiel aan vast zit en lager is 1 ding ! Je haalt de remklauw er af dan de remschijf dan de stekker van de A.B.S. loshalen dan de centrale moer van de aandrijfas en dan de bouten va de naaf en dan is ie los. Monteren in omgekeerde volgorde en de remdruk even weer oppompen, klaar!
Gr. Harry[/quote]
Dus banden af, asbout los, remschoen af, remschijven af, Bouten los van bij schokbrekers en de as uit de wiellager getrokken. Vervolgens aan de achterkant van driepoot (fuseehuis?) waarin het lager zit drie torx bouten losgedraaid en het wiellager vervangen. Alles weer in omgekeerde volgorde erop.

Nu blijkt er flink speling in het wiel te zitten. Naar mijn idee dus slechte wielnaven. gebeld met het demontagebedrijf. Volgens deze had ik de hele fusee moeten vervangen. De wielnaaf zou geperst zitten in de ophanging. Gezien het gemak waarmee deze eruit kwam lijkt mij dat erg onwaarschijnlijk.

Graag jullie mening op dit verhaal en natuurlijk ook een oplossing voor dit probleem.

Roberke 0

15 jaar

Gewoon nieuwe naven monteren.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Ligt het dan aan de naven of aan de montage?

Roberke 0

15 jaar

Of toch het lager kapot waardoor je nu speling op het wiel hebt..

Dat bedoel ik nu met gebruikte 'troep'

Wil niet zeggen dat alles rotzooi is, maar zeker bij deze onderdelen zou ik safe spelen en niet gaan experimenteren met gebruikte delen, nu is goedkoop nogal altijd duurkoop, loop je tegen de lamp aan, en kom je alsnog nieuwe aan het kopen.

Dat is 2 x betalen en dubbel werk, en achteraf gezien helemaal niet nodig.

stefan84 0

15 jaar

Hallo Roberke,

Heb deze eens vervangen bij een Zafira zowel links als rechts, alles ging normaal en makelijk los.Ik denk dat dit hetzelfde zit als bij een Astra, aangezien de naven voor zowel Astra als Zafira hetzelfde zijn als ik eens vluchtig gekeken heb op de site.Denk vrijwel zeker dat het verhaaltje niet klopt van dat montage bedrijf.Verder ben ik het met Stefan eens, dit soort onderdelen zou ik in ieder geval nooit tweedehands kopen, zeker niet als je ziet wat het maar in Duitsland kost, ik heb je de link hiervoor gegeven op mijn reactie van 1 Oktober.

Succes ermee, Wil.

wil12012 0

15 jaar

Beste mensen, dank voor de reacties. Ik ga de gebruikte lagers terugsturen en eens kijken of ik mijn geld nog terug krijg. Verder zal ik nieuwe kopen in Duitsland, zoals Wil12012 adviseert. In deze is goedkoop inderdaad duurkoop geweest. Weer iets wijzer!

Roberke 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.