Ik heb veel problemen met het terugvallen van het toerental tijdens stationair lopen en wanneer ik op een stoplicht aanrij en de koppeling indruk. Het toerental valt dan weg tot 400 500 toeren. Ik ben hier al een tijd mee bezig.
Wat heb ik allemaal al gedaan:
- Nokkenassensor vervangen
- Lucht massa meter vervangen
- Pakking uitlaatspruitstuk vervangen
- EGR klep vervangen
- Dynamo vervangen
- Bougies vervangen
Het probleem was opgeslost door een nieuwe EGR klep te monteren als alleen omdat hij vervuilt (roetaanslag) komt de klep vast te zitten en na schoonmaken van de klep loopt de auto 3 weken probleemloos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien een stomme vraag.
Gasklephuis al gereinigd?
Inderdaad gasklephuis reinigen,en indien X18XE1 motor primaire blow-by-boring opboren bij opel dealer.
Indien mogenlijk ECU update uitvoeren zonder EGR.
Je kunt de EGR helaas niet wegprogrammeren bij deze motor.
Ik heb inmiddels het gasklephuis schoongemaakt, deze was sterk vervuild met een op een zwart lijkende drap.
Misschien dat dit een oplossing is even afwachten dus
17 jaar
Heb last van een soortgelijk probleem in mijn Astra. Naar garage geweest die hebben de hele motor moeten schoonmaken (ik heb deze auto pas sinds een maand, de vorige eigenaar moet erg laks zijn geweest met onderhoud). Oil en fuel flush gedaan, gasklephuis, luchtslangen en EGR schoongemaakt. ECU gaf geen storigen overigens. Vlak na de schoonmaakbeurt liep de motor weer goed, echter de oude klachten keren langzaamaan terug, vermoed dat er nog een hoop vuil in zit dat de luchtinlaat weer blokkeerd. Vrijdag gaat hij weer naar de garage.
Wat me opviel dat bij mij het terugvallen alleen gebeurd bij stoplicht, dus bij stilstand. Trap je tijdens het rijden de koppeling in en laat je de auto uitrollen dan zit het toerental rond de 800-900 en is mooi stabiel. Iemand anders daar ook ervaring mee?
Zodra je dan sneheid minderd en je onder de 10km/u komt valt het terug tot beneden de 500 en komt weer omhoog rond 600-700 en is ook behoorlijk onregelmatig. Voor de schoonmaakbeurt viel de motor ook dan geregeld uit. Verder ruiken de uitlaatgassen enigsinds zwavelig, voor mij een teken dat de katalysator overuren aan het draaien is, mogelijk kent de ECU teveel brandstof toe aan de motor?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar