auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vivaro: vivaro motor schiet in vol gas, blijft lopen met contact uit...

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 dti

goede dag,

onlangs een vivaro gekocht, hiervan bleek de turbo stuk te zijn, deze vervangen door een nieuwe en de motor liep weer zoals het hoort. (gister helemaal klaar met turbo inbouwen, voorzichtig getest volgens het "boekje"...niets aan de hand, alleen starte hij niet zo lekker...moeilijk aanslaan alsof je een (oudere) diesel te snel probeert te starten zonder goed voor te gloeien...eenmaal gestart liep hij gewoon goed).

Vandaag wilde ik een stukje rijden in de vivaro, nog geen 50 meter verder schiet de motor vol in de toeren na het gaspedaal losgelaten te hebben en de koppeling in getrapt te hebben. Meteen contact uitgezet, motor bleef gewoon draaien (vol in de toeren)..snel in een versnelling gezet en met de koppeling op te laten komen viel de motor uit....dit alles gebeurde in een oogwenk (dus niet dat de motor enige tijd volgas heeft staan draaien)....
Stukje verder rijden...gebeurde het weer...en weer....wat me opviel....het gebeurde steeds als de motor boven de +-2500 toeren kwam...ofwel hoe ik het zie, bij inschakelen van de turbo.
Echter niet wanneer ik stil stond en dan het gaspedaal intrap voorbij de 2500 toeren...dan viel hij gewoon netjes terug...het doet zich dus alleen voor als de vivaro "rijd".

Het probleem gaat tevens gepaard met VEEL!!! witte rook (alleen wanneer de auto "op hol slaat".

Ik heb dus zelf het idee dat de motor dan op olie loopt, vooral omdat hij blijft lopen met het contact uit.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen? De turbo kan het niet zijn, deze zit er pas sinds gister in....ik vermoed echter wel dat door dit probleem de vorige turbo dus gesneuveld is.

Misschien handig om erbij te vermelden....wanneer de oliedop eraf is, komt er damp uit de motor....tevens ligt de oliedop te klappen wanneer deze er los op ligt.

Op een of andere manier komt er dus olie in de zuigerkamer en er is volgens mij te veel onderdruk......misschien de zuigerveren versleten?

er staat slechts 160.000 km op de teller, dus versleten zuigerveren vind ik nogal snel...

hoop dat iemand het probleem kent en of een idee heeft,

alvast enorm bedankt voor jullie reacties..

met vriendelijke groet,

Johan

Geplaatst door

johantje22 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even een update:

zojuist nog even olie gepeild (gister uiteraard ververst....volgens boekje zou er incl oliefitler 4.6 liter in moeten, er is 1x 5 liter in gegaan..volges bc nog steeds oliepeil te laag....dus nogmaals 2x 1 liter erin gedaan...toen was oliepeil pas goed volgens bc....zelf nog even gepeild en hij stond mooi in het midden van de stok. Nu dus even gepeild, en hij stond ruim onder de helft, ongeveer waar hij gister stond nadat we 5 liter erin gedaan hadden.
Conclusie, hij heeft op amper een half uurtje draaien een kleine 2 liter olie verbruikt.
Ik kan eigelijk zelf maar 2 redenen bedenken...zuigerveren versleten (wat me wel wat vlug lijkt na amper 160.000 op de teller) of klepgeleiders...hierdoor komt er volgens mij ook olie in de cilinders terecht.
Turbo blijft uigesloten gezien deze er net nieuw in zit...en het voorval zich vrijwel meteen voor heeft gedaan erna.
(in 1e instantie dacht ik nog dat er misschien wat olie van voordat we de turbo vernieuwd hadden in de cilinders zat, maar nu blijkt dat er een kleine 2 liter "weg" is lijkt me dat sterk :)

iemand een mening over of het de zuigerveren of klepgeleiders kunnen zijn?

johantje22 0

13 jaar

de motor heeft waarschijnlijk op zijn eigen motorolie gelopen vandaar dat er geen enkele controle over is.
De turbo draait altijd en waarschijnlijk is er iets ernstigs mis met de olieaansluiting van de turbo of met je carterventilatie.
Laat hier een expert naar kijken want dit kost je je blok maar ik vrees dat er al interne schade is.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

@jonker:
hoe kan ik de carterventilatie controleren?
Verder de aansluitingen, alles zit exact zoals bij de oude turbo...aanvoerleiding bovenop de turbo, retour onderaan de turbo...meer olieleidingen zitten er niet op. Dan zit er bovenop de turbo een grote luchtslang vanuit intercooler en aan de zijkant van de turbo zit een soort klein uitlaatpotje welke weer verder in de uitlaatlijn gaat. Uiteraard zit de turbo dan nog aan het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Zou niet weten wat daar mis aan zou kunnen gaan, letterlijk gekopieerd van de oude situatie.
En wat bedoeld u met interne schade verder aan het blok. Ik weet natuurlijk niet wat er de vorige keer mee mis is gegaan, toen reed ik er helaas niet zelf mee. Maar nu het vandaag is gebeurd heeft me motor zo maar even een uitschieter gehad en meteen stil gekregen (door contact uit, en in hoge versnelling tot stilstand brengen).

Ben benieuwd hoe ik de carterventilatie kan controleren...
op garages heb ik het eerlijk gezegd niet zo, slechte ervaringen mee (al 3x gehad dat de garage uitkwam op een (veelste) dure reparatie terwijl het een klein dingetje bleek te zijn wat zo vervangen was (bijvoorbeeld bij onze oude lupo...motortemp hoog op lopen, garage co2 gemeten in koelvloeistof reservoir, ja waarde veelste hoog, nieuwe kop, kosten kleine 800 euro.
zelf nog even gekeken, wat bleek, thermostaat gewoon stuk.
Dus om die reden kijk ik liever eerst zelf alles na alvorens echt naar een garage toe te stappen.

in ieder geval bedankt voor u reactie.

johantje22 0

13 jaar

het op hol slaan van een diesel word meestal veroorzaakt door
het aanzuigen van motorolie via de carterventilatie.
vandaar het lage peil
de motor olie is dan de brandstof ,terug draaien van de contactsleutel draait de motor dus gewoon door.
Hoe ziet je intercooler eruit? is deze vanbinnen schoon of nat van olie ??

C.Jonker 0
badge

13 jaar

oke, dat begrijp ik, maar hoe of waar zit de carterventilatie? en wat kan ik hieraan veranderen/repareren...dat gedeelte snap ik even niet.
De intercooler was nat (olie), maar dat was met kapotte turbo...tevens alle slangen hiervandaan en naartoe. Bij de nieuwe turbo te plaatsen al deze slangen en intercooler gereinigd met kou ontvetter, doorgespoeld en laten uitlekken/blazen.
Hoe hij er nu uitziet weet ik niet, kan morgen even kijken.
Maar het stukje van carterventilatie zou ik graag meer over weten, ik begrijp de werking/doel even niet. (of moet ik vacuum lezen?)

mvg

johantje22 0

13 jaar

inderdaad..

Bv : je motor is niet fris meer en heeft veel carterdruk ( druk onder de zuigers ) dan wil ie de olie wegdrukken...waar kan dat het gemakkelijkst?
Juist via het carterventilatiesysteem en pomt het omhoog naar je inlaattrajekt.
Hoeft niet eens veel zijn, een diesel is een zelfontsteker dus ervaart de extra olie als brandstof, maar dan ongecontroleerd..motor gaat in toeren en druk word nog hoger steeds meer en meer tot BOEM...:D

Das 1 via de turbo is 2 maar dat neem ik nu maar even aan dat dit gedeelte goed zit.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo Johan,
Wat was uiteindelijk het probleem?
Heb nl dezelfde problemen met mijn vivaro.
Gr,
Nanko

Nanko231072 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.