Bij het loslaten van de koppeling hoorde ik sinds een week of 2 een ratelend geluid. Naar de garage geweest en daar kreeg ik te horen dat de koppeling de oorzaak was, dus platen, drukgroep, ect. laten vervangen. Ik haal na het betalen van een fors bedrag (1100 euro) mijn auto op en ja hoor, zelfde geluid. Niet bevorderlijk voor mijn stemming was dat. De auto weer terug gebracht en na 3 dagen zoeken kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk het vliegwiel was. En om mij nu echt van het probleem te verlossen werd van mij verwacht dat ik dan nog zo'n 600 euro zou betalen. Dit heb ik dus geweigerd, als ik van te voren had geweten dat ik zo'n bedrag kwijt zou zijn aan alles had ik het niet gedaan, de auto heeft tenslotte al meer dan 2 ton gelopen. Nu zit ik dus in een impasse met de garage, probleem van de auto is niet verholpen, ik ben wel 1100 euro armer. En mag nogmaals flink gaan betalen.
Iemand ervaring met de kosten van vervanging van een vliegwiel? En met zo'n toestand met de garage?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerlijk gezegd is het wel een net aanbod v/d garage. Zij moeten tenslotte weer de hele bak losnemen, inclusief platen, drukgroep etc. En voor een vliegwiel betaal je al gauw zo'n bedrag.
Ik snap best dat het pijn doet, ik heb extact hetzelfde gehad maar de reparatie en nog een paar jaar doorrijden met de auto is nog altijd goedkoper dan een nieuwe auto kopen.
Succes!
Arjan
Vind het altijd raar, klant komt bij een garage met een klacht.
Er wordt een diagnose gesteld, vaak bij de balie, en dan gaat de auto met werkorder de werkplaats in.
In dit geval wordt de complete koppeling vervangen, waarna het euvel opgelost is. (denk men)
Monteur rijdt neem ik aan een proefrit en moet hierbij toch concluderen dat de ratel er nog in zit!
Vervolgens wordt de auto gereed gemeld en de klant neemt aan dat alles in orde is.
Ratel zit er dus nog steeds, en nu wordt verwacht dat men nog eens 600euro gaat bij betalen
Totale kosten 1700euro, voor veel mensen een behoorlijke hap.
Persoonlijk vind ik dat de klant hierop gewezen moet worden, dat de ratel er nog inzit en dat verdere reparatie noodzakelijk is.
Dat de diagnose die gesteld is verkeerd was, mogen ze ook wel vermelden.
maar
een koppelingsset ex mechanisch lager kost rond de 264euro ex btw (LUK)
een koppelingsset incl hydr. lager kost rond de 460euro ex btw (LUK)
(weet niet welk type je hebt)
neem aan dat je een bon hebt gekregen
Je moet niet verwachten dat je 3ton met een koppelingsset kan rijden, dus deze zat er vandaag of morgen toch aan te komen.
(of hij is al eens vervangen?)
Dan kost een 2 massavliegwiel rond de 535euro ex btw, dus de 600euro die je dient bij te betalen is zeer redelijk
Ze berekenen dus geen arbeidsloon voor de- en monteren versnellingsbak, koppelingsset en vliegwiel.
Dus al met al netjes opgelost door de garage, echter voor jou een nieuwe kostenpost van 600euro, Succes!
Ik begrijp best dat dit pijn doet en het komt regelmatig voor dat de klant op kan draaien voor de foute diagnose van een garage in de vorm van een dubbele rekening. Veel diagnoses zijn echter niet met zekerheid te stellen. De garage zal dan een afweging moeten maken en ( hopelijk ) de verstandigste keuze doen. Je kunt moeilijk van de garage verwachten dat ze het risico van een foute diagnose zelf dragen. Met een coulance-regeling verdeel je de pijn en dat vind ik een aanvaardbare oplossing. Een ander geval is, als de garage duidelijk knoeiwerk heeft geleverd, maar dat kun je als klant helaas zelden bewijzen. Wat ik wel raar vind is, dat ze geen testrit gemaakt hebben ( of het niet hebben willen horen ). Maar zoals Arjan zegt, je kunt het aanbod beter aksepteren.
14 jaar
Op zich jammer dat de garage niet zelf ontdekt heeft dat het vliegwiel ook vervangen moest worden, veel garages vervangen het vliegwiel in dit soort gevallen al standaard mee,zeker ook bij 2 ton op de teller. In dat geval was de reparatie richting 1700 euro gelopen. U kunt dan wel stellen, ik had het niet laten repareren als ik van tevoren de prijs had geweten, maar een auto in ruilen met een versleten koppeling had u ook een behoorlijk lagere prijs opgeleverd. Als de auto verder goed is en u was nog niet van plan afscheid te nemen, dan gewoon het verlies nemen, de garage rekent al geen arbeidskosten, voor hetzelfde(zelfs meer)werk. Een andere optie is om met deze garage over een andere auto te gaan praten en dit verhaal in de onderhandelingen meenemen.
gr
Mercury
En heb je verder weinig problemen gehad met de auto, zou ik het alsnog laten maken.
Veel mensen denken dat hij na 2 ton 'op' is..het ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden en diverse factoren, maar hij kan nog met gemak de volgende 2 ton halen.
En problemen met de vliegwielen vliegen je overal voorbij..Ik denk dat je weinig keuze hebt, en het toch voor het genoemde bedrag aan het repareren komt.
Gr Stefan
14 jaar
ik vind ook dat 600 voor de extra rep. niet heel veel geld is.
ik weet b.v. dat de vliegwielen van mercedes en volkswagen 900 tot 1100 euro kosten.
marc
14 jaar
Na enig gediscusseer met de garage een nog beter voorstel gekregen zojuist. Vliegwiel wordt alsnog vervangen, ik betaal de helft van de kostprijs van het vliegwiel (300euro), garage de rest. Lijkt me een meer dan redelijk voorstel.
14 jaar
Niet lang denken en laten maken!
Toch wel erg net van de garage om met zo'n voorstel te komen, waren ze lullig geweest, betaalde je gewoon de volle mep!
14 jaar
Ik denk dat de oplossing er wel is, dus CLOSE
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar