Opel Astra: vraag help

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 13, Vermogen (kw): 90

beste

ik heb een vraag ik heb een astra 13cc diesel

en mijn vraag is als ik rij is net een geschuur aan de rechter wiel
en ik kon het niet vinden maar vandaag zet ik de auto op de krik met alle2 de wielen om hoog
en ik pak de wiel er af en ik pak een ratel sleutel en ik draai op de bout van de as
en ik voel trilingen als ik draai en als ik onder de versneling bak waar de aandrijf as zit heb je zo bak zitten met die boutjes er om heen en er word weer aan de wiel gedraait en ik hou mijn hand er op die bak dan voel je die trilling ook je draai aan het wiel dan voel je de trilling dan een slag verder weer niet dan weer wel en als je met de wagen rijd is net geschuur
wat kan het zijn want de auto houd ook een beetje in en als ik even een stukje achter uit rij en dan weer voor uit dan loopt die weer even goed en bij de aandrijf bak hoor je ook een tik en bij elke tik is die trilling help mij

astraflex

Geplaatst door astraflex (80) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik heb het idee dat het schurende geluid wordt veroorzaakt door een versleten of vastzittend remblok. Het ronddraaien van het wiel met een ratelsleutel zal best wel een vreemd geluid veroorzaken zonder dat er iets mis is. Kijk eens met bv een spiegel of de remschijf aan de binnenkant ruw is. dat mag niet.

Cor van Jaarsveld.

astraflex (80), 6 jaar geleden

De remblok blijft niet hangen want als ik stil sta dan rijd de auto los soms moet ik de handrem op zetten en de remschijf is pas nieuw ik begrijp een ratel sleutel rateld maar als je door draait zonder dat de ratel sleutel rateld dan voel je aan de sleutel dat het bibbert aan de sleutel en ook onder de aandrijf bak waar de aandrijf aan vast zit trilt het ook en je hoort ook bij elke tik tik de triling en als diet ik er niet is trilt hij niet want als ik rij op trek hoor je wel een fluit geluit dat valt mij ook op

corvanjaarsveld (0) PRO, 6 jaar geleden

De afdichtingsring welke rondom de plunjer zit waarmee een remblok wordt bedient werkt ook als terugtrek veer. Als tussen de plunjer en de remcilinderwand roestvorming of andere viezigheid is gekomen, zal het rubber niet meer zijn oorspronkelijke rustpositie in kunnen nemen. Daardoor blijft het remblok tegen de schijf hangen en na elke keer remmen een beetje extra slijten. Uiteindelijk zal het blok versleten zijn en dan rem je met metaal op metaal. Ook de door jezelf uitgevoerde controle op de werking is onjuist. Afremmen doe je door druk op de remschijf uit te oefenen en het schuren is niet met de hand te voelen. De juiste werking van de afdichtingsring kun je zonder demontage controleren door iemand de rem in te laten trappen en tijdens het loslaten van de pedaal te kijken of de plunjer zich weer minimaal terugtrekt. Dit hoeft maar een tiende van een millimeter te zijn. Dant is voldoende. Het bibberen wat je voelt komt door de satelieten in het differentieel.. Dit is een gecompliseerd tandwielstelsel dat zorgt dat de wielen in een bocht een verschillende afstand af kunnen leggen. Tijdens het rechtuit rijden staan de satelieten en de bijbehorende zonnewielen stil ten opzichte van elkaar. Het geheel, dus het complete satelietenhuis draait dan rond. Maar dat merk je niet. Op de krik zullen beide wielen altijd verschillende snelheden draaien, met als gevolg het ratelende geluid.
Het schuren kan ook nog veroorzaakt worden door een defecte afdichting van een voorwiellager. Geen angst. Het kwaad is al geschied..
Het lager loopt daardoor stuk, wat je tijdens het rijden wel gaat merken.
Die losse afdichting vervangen zal niet lukken. Het maakt deel uit van het lager.
Waarom is de remschijf eerder vervangen? Waren de blokken versleten? of was de schijf vervormd of door roest aangetast?
Tijdens het vervangen van remblokken en schijven moet de werking van de hydraulische plunjers geinspekteerd worden. De plunjer neemt een nieuwe stand aan en daardoor kan het reeds aanwezige vuil zich ophopen met als gevolg het niet terugkomen van de plunjer.
Het fluitend geluid tijdens het optrekken komt niet uit het voorwiel. Een multy- riem kan dat veroorzaken. b.v. omdat de spanning ervan te laag is. De dynamo zal na een pauze zijn maximum vermogen willen leveren, wat dan te veel gevraagd is van een riem.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Kan maarzo zijn dat het wiellager versleten is.

astraflex (80), 6 jaar geleden

Zoalss je zegt de wiellager had ik ook in gedachten want als ik op een heuvel rijd of tegen de stoep rand rijd loopt die wel goed even dat is het raarste maar wat mij ook op valt is de rechter voor wiel in mijn ogen staat die schuin maar als je de wiel op krikt en je draait aan het wiel dan hoor je niets maar zet ik die weer op de grond en je rijd er mee gaat het weer even goed tot ik rem maar de rem blijft niet hangen maar wat ik denk om dat mij wiel scheef staat wat ik vind en de opel zegt op foto kun je dat nirt zeggen en is bij de opel binnen geweest 2 dagen hun zeggen er is niets aan de hand maar ik merk het wel hij houd in en soms niet gaat die als een raket is die snel en ik voel toch aan het rechter wiel dat er iets niet goed zit want hij trekt ook naar rechts onder het rijden en is 3 keer uitgelijnd de 2de keer stond hij niet goed en de 3de keer stond hij nog goed toch trekt hij vind ik en de opel zegt ligt aan het weg deck ik voeg de foto er bij

corvanjaarsveld (0) PRO, 6 jaar geleden

Eigenlijk vind ik jouw soort reactie wel interessant. Steeds merk je weer iets nieuws op. Waarschijnlijk weet je niet dat de constructie van een wielophanging er op gebaseerd is er voor te zorgen dat de auto recht vooruit rijdt en het daarnaast mogelijk is om een bocht te maken als aan het stuur gedraaid wordt. Een wijd en verbreid misverstand is de volgende. alleen het verdraaien van de wielen heeft tot gevolg dat de auto de bocht neemt. Het beste voorbeeld is een fiets. In een circus zie je soms fietsers met maar 1 wiel. Ook zie je daar fietsers capriolen uithalen. intussen draait hun stuur en voorwiel als een bezetene in het rond.
Het principe van het veranderen van richting is het verplaatsen van gewicht in de gewenste richting. Natuurlijk is het daarbij handig dat ook de wielen zich in de zelfde gewenste richting gaan bewegen.
Dat is wat je ziet als je bij een stilstaande auto aan het stuur draait.
Buiten een correcte wieluitlijning zijn er nog wel honderd oorzaken te noemen waarom een auto scheef trekt ik begin ff vooraan. Om meetfouten te voorkomen moet het uitlijnstation eerst een hoeveelheid controles uitvoeren, zoals het controleren van de juiste banden en velgmaten. De ET waarde van de gemonteerde velgen moeten gelijk zijn en binnen de normen vallen. De wagenhoogte moet kloppen. Dus geen gebroken veren of vastzittende schokdempers. Natuurlijk mag er geen speling zitten op b.v. wiellagers, stuur of fuseekogels. Alle silentblokken moeten eenzelfde hardheid hebben en natuurlijk mogen stuurstangen of draagarmen niet krom zijn. Wij maakten mee dat bij auto´s waarvan schade was hersteld onjuiste onderdelen werden gebruikt. andere afmetingen zorgen voor verschillen. Je zoekt je een ongeluk erna.
Als alles oke is zal bij de huidige stand van de techniek de uitlijning kloppen.
P.S. Stoepranden rijden is de pest voor je banden. Oh ja, Er was een monteur welke het trekken in het stuur oploste door een band minder spanning te geven tot de auto niet meer trok. Na een onderhoudsbeurt was de ellende weer terug.
Het inhouden van de diesel is een heel ander verhaal. Heeft zeker niets met de genoemde andere klachten te maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.