auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Vreemd geluid uit blok of versnellingsbak ?

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn Opel Vectra 2.0 NE
Ik had de laatste tijd gelukkig niet zoveel problemen meer en ik kan gewoon schakelen, zonder dat mij iets vreemds is opgevallen.
Wel merkte ik dat ik bij het schakelen ( bij het terug laten komen), ik een doffe tik onder mijn voet voelde,niet echt hoorbaar, maar ik voelde wel een tik, maar het schakelen gaat verdergewoon licht, zonder problemen.(zover ik weet !! )

Ik had de wagen een dag of 10 niet gebruikt, en toen ik na 10 dagen probeerde te starten, startte de motor meteen, maar ik hoorde ergens een geluidje ergens heel ver weg, zo zal ik het maar noemen. De motor liep even onregelmatig rond voor mijn idee.
Nu wordt het geluid steeds harder en ik zou het als volgt willen omschrijven:

Het is een geluid wat met het toerental toeneemt en het heeft iets metaalachtigs, zo van : tsjoef, tsjoef, tsjoef en dan achter elkaar he!!
Net ofdat het van de v-snaar zou kunnen zijn en als ik gas geef, neemt het dus met het toerental toe, maar op de snelweg, hoor je het haast niet meer.

Zodra ik de koppelingspedaal indruk, neemt het geluid sterk af, maar zodra ik het pedaal weer loslaat, dan hoor je het geluid meteen weer heftiger terugkomen.

Het heeft iets weg van een slijpend geluid.

Als ik voor een stoplicht sta, dan hoor je het geluid dus ook echt heftig en ben ik weer blij dat ik mag optrekken.
Het is werkelijk een heeeeel irritant geluid en ik zou graag van iemand willen weten, of zij weten wat het is, of welke nadere handelingen ik het beste kan verrichten, om meer zekerheid te krijgen van het probleem.

Ik durf gewoon niet meer te rijden, omdat het geluid erger wordt, vandaar mijn dringende oproep aan jullie.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Christo

Geplaatst door

Christo1705 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tot zover allemaal bedankt en ik ga er maar vanuit, dat het de lager en de drukgroep zal zijn.
Zodra ik deze vervangen heb, zal ik het jullie laten weten wat het resultaat is.
Is het een moeilijke klus en waar kan ik er meer informatie over vinden? ik bedoel de stappen die ik moet nemen enzo.

Hoop dat iemand mij dat kan vertellen.

Christo

Christo1705 0

19 jaar

En als hij stationair draait en druk je koppeling in wat hoor je dan of is het alleen tijdens het rijden. Waar komt het geluid exact vandaan ? links of rechts ?

ibo4643 0

19 jaar

Klep stoters niet vuil of versleten??

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Klinkt misschien raar, maar ik heb hetzelfde gehad, en het was de homokineet, wij dachten ook dat het iets motorisch was, maar nu we de homokineet hebben vervangen is dat harde geknetter weg.

maty 0

19 jaar

Is goed mogenlijk

Maar dan moet je is op een plein met t stuur helemaal om rondje rijden beide kanten op, dan moet t geluid sterker zijn

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Mocht het de homokineet zijn, hoe kan ik dat dat 100% zeker testen? en is die redelijk makkelijk te vervangen?

Christo

Christo1705 0

19 jaar

druklager van de koppeling

sarabande99 0
badge

19 jaar

Diverse mogelijkheden worden genoemd, maar hoe moet ik iets vaststellen, ik kan wel alles gaan vervangen...
Ik moet dan wel zekerheid hebben wat het precies is.
Ik zal morgen of misschien vanavond even een betere beschrijving posten en ga eerst nog even wat rijden met de wagen.

Ik kan jullie wel zeggen, dat het geluid afneemt als ik de koppeling indruk, maar het is er dan nog wel, maar stukke minder.
Als ik de wagen start, dan hoor je een soort zoemend geluid, ofdat het de V-snaar zou kunnen zijn..... en als je gas geeft, neemt het toe.

Het vreemde vind ik dat het dus minder wordt met het indrukken van de koppeling. Dan zou het dus niet de homokineet zijn?

Christo1705 0

19 jaar

Hoe kom ik er achter of het de druklager van de koppeling is?
Ik heb de wagen gestart en in zijn 1 gezet, vervolgens de versnelling in de vrijstand gezet, om deze weer opnieuw in de 1e versnelling te zetten.
Ik voelde geen weerstand o.i.d. dus denk ik dat de koppeling niet blijft kleven.

Christo1705 0

19 jaar

Als er een geluids verandering is wanneer je de koppeling in trapt is t je druklager.

Homokineten kunj je horen aan dat t geluid wat dieper weg klinkt en als je met t stuur helemaal om een vlotte bocht maakt hoior je t geluid sterker.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

als hij voor het stoplicht staat (stadioneer dus) dan hoort hij het ook en is hij blij dat hij weer weg mag trekken.

lijkt mij dus duidelijk een koppelings probleem en dus een druk lager en of een stukje van de plaat af.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Je verhaal nog eens gelezen denk idd druklager.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

nou je komplete bak moet los dus je ene aandrijf as enzo.
gr tijne

tijne 0

19 jaar

Hallo allemaal,

Nog even iets over het type bak welke in mijn wagen zit.
Het is een 2.0 ltr NE motorblok en mijn vraagje is dan ook:

Er schijnen twee types te zijn.
1) De bak moet eruit
2) Er schijnt een klep te zitten, waartussen de platen, druklager en drukgroep verwijderd kunnen worden.

Kan iemand mij misschien vertellen, welk type een Opel Vectra uit 1993 heeft?

Weet iemand mij te vertellen, waar ik een complete (duidelijke)handleiding kan downloaden voor het vernieuwen van zo,n complete set?

Is er misschien ergens een goede link te vinden?
Alle informatie die ik tot nu toe gevonden heb op internet, zijn heel sumier en ik weet dan ook niet hoe ik moet beginnen, en vooral moet eindigen .....

Wil het wel graag zelf proberen te doen, al is het alleen maar voor de ervaring en het geld wat ik bespaar......men vroeg er 600 - 700 eurie voor.......terwijl een complete set inclusief BTW E 199.00 kost en het zou 1 dag werk zijn.....

Best dus de moeite waard om er zelf wat dagen aan te sleutelen, maar dan wil ik wel eerst goed beslagen ten eis komen.

Hebben jullie adviezen op aanwijzingen waar ik op moet letten?
Is er speciaal gereedschap voor nodig?
Belangrijke aandachtspunten?

Hoop op veel goed advies, aangezien ik wel vaker gesleuteld heb aan mijn auto,s, maar zo,n klus heb ik dus niet eerder gedaan.

Ben benieuwd naar jullie reacties, volgens de garage was het inderdaad de druklager wat ik hoor, dus klopte jullie advies heel goed.

Christo1705 0

19 jaar

De bak met kom vliegwiel, daar moet de bak eruit.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.