auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: vreemd motorgedrach

Bouwjaar: 1992

hey mensen,

ja ja het is weer zo ver.

c16se motor(voor de gene die dat nog niet weten) draait goed en netjes maar de volgende punten vallen mij op:
de ene keer is de auto sneller dan de andere keer(de ene keer schiet de meter van 100 door naar de 140 en de andere keer duurt het een eeuwigheid(komt niet door tegen wind of zo)

en punt twee:
als ik gewoon rij en me gas los laat duurt het een sec of 2 voor de motor echt gaat af remmen en dat klopt volgens mij niet dat meot hij toch gelijk doen?

het lijkt mij dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben en (weet neit of het kan) maar mijn gevoel zegt dat het de mapsenzor is kan dat en zo niet wat zou het dan kunnen zijn?

gr tijne

Geplaatst door

tijne (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, dat heb ik ook gehad met mijn c20ne, oplossing, laat m eens resetten


p.s. Mijn manier van resetten wordt hier niet zo gewaardeerd

Dus op eigen risico:

Comp. Losschroeven
Op de stekker van de comp. een alu-folie drukken
Effe laten liggen +/- 20 min.
En weer monteren

Anders naar de dealer.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Doet ie dat alleen op gas of ook op benzine ?

Mistral 0

19 jaar

heb nog alleen benziene mistral.

ene willem hoe vaak is hetgoed gegaan bij jou? en hoe vaak mis?
hahah

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Citaat uit:Nog een lpg vraagje, van Martijn Spanjersberg

hoe veel km kan een c16se kop aan gemiddelt voor dat hij is uitgestelt?(dat de hydrolise klepstoters het niet meer goed krijgen)?

en hoe zit dat op benzien?

gr tijne

Sorry, ik was er vanuit gegaan dat je lpg reed. Heeft er dan lpg opgezetten of overweeg je om het er op te laten zetten. Of was het maarzo een vraag uit nieuwsgierigheid ???????????

Mistral 0

19 jaar

wil het er op gan zetten als he geouwe hoor met die auto niet snel op houd anders trap ik hme de deur uit en koop een volvo.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Bij mij is het allemaal goedgegaan dat resetten

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

dusstekker er af en aluminiumfolie er op en stekker er weer op en dat emt of zonder de accu los te maken?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ja, beste is comp er uit halen, folie over de dtekker van comp duwen en ff 20 min laten liggen.

Niet over de auto stekker, krijg je kort sluiting.




Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

ja dat dacht ik ook maar nu snap ik hem dank je wel.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

had ik even een andere vraag. nu lees je ook op dit forum over de accupolen voor een nacht loshalen. wat reset je hier precies mee?

suc6 met het resetten van de computer van je astra 850 :)

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

nou het wort steeds gekker met die opel dealers.

kom ik daar om dat kreng te laten riseten kan dat neit volgens hun.

maar goed.

als ik bij een warme motor die stadioneer draait de stekker van de temp. zenzor los haal(van het motor manesment) moet hij dan anders gaan lopen of blijft dat het zelfde?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

waar blijven de surgesties m,ensen?

tijne 0

19 jaar

@mvdkant,
Zal het even proberen uit te leggen. In de computer zit een paar verschillende typen geheugen (ROM en RAM) Als een autocomputer voor het eerst opstart, haalt ie de waarden uit de rom. Dit zijn standaard waarden waarmee hij altijd zou moeten kunnen lopen. Deze waarden worden in het RAM geheugen gezet en hiermee gaat ie aan het rekenen. De sensoren geven de signalen waaruit de microprocessor vanuit de RAM de waarden berekend zo krijg je de haast optimale verbranding, door de juiste inspuiting en vonk! Nu heeft dit RAM geheugen spanning nodig om te werken. ROM heeft dat niet. Nu zit er voor het ram een dikke electrolytische condensator (ook wel ELCO), om in nood gevallen de ram van stroom te voorzien. Een condensator is zoiets als een expansievat. Heeft eenzelfde werking voor spanning. Als de accuspanning wegvalt, dan voorziet deze ELCO de ram nog enige tijd van spanning. Als alles energie op is, dan blijvende waarden ook niet in het geheugen en is het dus blanko. Nu wordt dat resetten genoemd. ALs je de spanning er dan weer op zet, dan begint het proces weer bij het ROM!
Tegenwoordig heb je ook statisch ram, denk maar aan USB-sticks, camera geheugen en MP3-spelers. Deze heeft geen spanningsbron nodig. Het kan zijn, dat de computer dan niet meer van buiten gereset kan worden. Dit lukt nog wel met een uitleescomputer!

Zo duidelijk?
Bio

biomus 0

19 jaar

perfect bio.

als ik het goed begrijp kan je de rom niet leeg maken want dan doet hij het neit meer?

alleen de ram kan je leeg maken door (als hij neit staties is) de spanning van de auto te hallen voor een jangere tijd(12 uur bvb)en als je dat heb gedaan dan begint hij opnieuw met rekenen?

(komt het daar dan ook door dat als ik mijn accu los heb gehad en weer aan sluit en de auto start dat hij dan weer af slaat en de 2de keer starten draait hij weer goed?

gr tijne

ps: bio giga bedankt voor de zeer duidelijke uitleg.

tijne 0

19 jaar

@tijne

Het kan zo zijn. Hij moet eerst met de 'standaard'waarden uit het ROM geheugen gaan rekenen. Er komem bij elke omwentelingen nieuwe invoer om aan te rekenen. VAndaar dat het kan zijn dat het iets langer duurt, omdat door slijtage de actuele waarden ver van de beginwaarden (Lees fabriekswaarden bij nieuwe motor) afliggen. Dus goed verklaarbaar!
ROM staat voor Read Only Memory of te wel 'alleen lezen geheugen'
Theoretisch zou de computer nog kunnen werken als je het ROM eruit haalt en er alleen de RAM met de actuele waarden in laat zitten. Als de spanning er dan af gaat is het over en uit met de computer tot de ROM er weer in zit. Denk maar aan de BIOS bij de PC. IS exact hetzelfde. Overigens zit het noodloop programma ook in het ROM.
Doe er je voordeel mee.

Bio

biomus 0

19 jaar

oke dank je wel bio ik weet voldoende je bent echt geweldig.

gr tijne.
ps: je kan heel erg goed uitlegen mijn complumenten.

tijne 0

19 jaar

@tijne,

Hoho, niet te ver gaan! Een bedankje was ook goed. Tja dit leer je niet zo op school! Elektronica is niet echt moeilijk, niet moeilijker dan pneumatiek/hydrauliek, maar componenten kennis en wat ze doen is zeer belangrijk! Het zijn bijna altijd de dezelfde schakelingen, ook in een groter geheel. Je moet ze alleen leren (her)kennen!

Ik ben blij je te hebben geholpen!

Bio

biomus 0

19 jaar

wat een klein vraagje van mij niet teweeg kan brengen aan informatie over computers :)

biomus, bedankt. ik wist niet dat de computer in de auto ongeveer hetzelfde werkt als de thuiscomputer ( de bios bedoel ik dan)

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

@martin,

Eigenlijk werken alle computers zo. Of je nu een Xbox hebt of een zakjapanner. Er moeten basisfuncties zijn om vauit te gaan. Bedenk: een computer is een dom ding, kan niets zonder instructies en input! Overigens doe ik het graag, als ik er iemand mee kan helpen ;-)

Bio

biomus 0

19 jaar

het resetten van de comp is het makkelijkste te doen door beide accu klemmen af tenemen v/d accu en dan de kabels even met elkaar verbinden dan moet de comp gereset zijn tenminste dat werkt zo bij een c20ne zelf ook gehad succses

bas910 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.