Kan iemand mij vertellen waar ik van een Opel Meriva 1.6 Easytronic de OBD stekker kan vinden.
Ik heb al gekeken links in het voertuig boven de motorkap hendel, waar zich de zekeringhouder (kast) bevind. Daar zat ie niet.
Op internet staat dat er een klepje tussen de handrem en de versnelingspook moet zitten, zit geen klepje bij dit model, behalve als men het
bakje tussen de handrem en versnellingspook bedoeld. (ongeveer 10x10 cm).
Misschien dat deze achter de asbak zit, zo ja kan iemand mij dan vertellen hoe ik deze, zonder verder dingen af te breken, kan demonteren/loskrijgen.
Bedankt,
Met vriendelijke groet,
Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
daar kan ie onder zitten, of onder de asbak.
Willem
Klepje zou ik het niet noemen, het is meer de bodem van het bakje vlak voor de handrem.
Kan de 1e keer aardig vast zitten.
Inderdaad, het klepje tussen de handrem en de versnellingspook zit de OBD stekker.
Lijkt in eerste instantie geheel bij het middenconsole te horen. Maar als je goed kijkt, zie je in het midden van het klepje, aan de zijde van de
versnellingspook, een sparing (opening) zitten waar je het klepje kunt openen.
Het makkelijkste gaat het door een, in mijn geval, een theelepeltje aan het eind een halve centimeter haaks om te buigen.
Hiermee kan je heel gemakkelijk het klepje openen. Met een schrovendraaier is het nauwelijk te doen omdat je het klepje recht omhoog moet trekken, hierdoor glijdt de schroevendraaier uit de sparing.
Voor diegene die supersnel gereageerd hebben,
Toppie!!! bedankt.
Heb zelf maar gelijk een kleine uitleg erbij gedaan.
Nogmaals bedankt!
Michel.
Ohja, geen foutcodes aangetroffen, perfect!
13 jaar
op-com aangeschaft??
Neen, een op-com kost behoorlijk wat Euro's. minimaal een half maandsalaris.
Ik heb een OBDII/EOBD scanner aangeschaft, welke o.a ook voor Opel te gebruiken is.
Makkelijk apparaatje, natuurlijk geen professioneel werkplaats gereedschap, maar zo voor de dhz een makkelijk apparaatje welke
diverse foutmeldingen kan weergeven.
Gr.
Michel
13 jaar
Van waar de uitleesactie? Nieuwsgierigheid?
Ja en Nee.
Ik heb een mitusbishi spacerunner uit 1996 met motorische problemen (zie Mitsubishi forum).
Ik heb daarvoor een OBDII/EOBD scanner aangeschaft om het probleem op te sporen.
Helaas kan dit apparaatje het probleem niet opsporen/uitlezen, terwijl er toch een OBD II stekker in het voertuig zit en volgens de leverancier van het apparaat Mitsubishi uit te lezen moet zijn?
Om te kijken of het niet aan mij of het apparaatje of OBD stekker lag, heb ik de Opel Meriva ff uitgeprobeerd, waarbij die wel werkt.
Omdat er bij diverse bedrijven op I-net een scanner speciaal voor mitsubishi te koop is, en ik merk gebonden ben, heb ik de hulp maar ingeroepen van iemand die de mitsubishi wel kan uitlezen.
probleem:
Tijdens het rijden 120 km/u, sloeg de motor, na sputteren, af. was niet meer mee te rijden.
Geen rookpluimen, geen koelvloeistof bij de olie en/of olie bij de koelvloeistof, wel lichte borrels uit de vuldop van de radiator.
Bij het starten van de auto slaat deze aan, maar bij het indrukken van het gaspedaal, slaat deze af. (brandstof, koppakking, scheur in cilinder)
Juiste brandstof getankt, voldoende brandstof aanwezig. Brandstofpomp werkt perfect.
Hierop al het volgende gedaan.
* 4 cilinders, cilinderdruk 1-3-4 zijn 12 bar. Cilinderdruk 2 = 10 bar. (mogelijk zuigerveer aangekoekt/vast? oid)
* geen ontsteking over alle bougiedoppen, dus geen verbranding in de cilinders.
Nu nog ff uitzoeken waarom hij geen vonk heeft! betreft een GDI uitvoering.
Vroeger een stuk makkelijker,(Ik ben zelf geen automonteur maar wel een handige jongen) met een dyname, bobine, en verdeelkap.
Nu gaat alles elektronisch (computer), en waar zit dan het probleem?
Dus vandaar,
Groetjes,
Michel
13 jaar
Tja, dat 1996. Het klinkt zo lekker dat uitlezen met OBD2, maar dan moet je wel in Amerika of Canada wonen en de verkoper weet dat echt wel.
Het uitlezen via EOBD (de Europes versie) is voor benzineauto's pas verplicht vanaf 2001.
En bij sommige fabrikanten betekent dat ook dat modeljaar 2000 nog niet uit te lezen is, laat staan 1996.
De aanwezigheid van die 16-polige stekker zegt niets, bij de meeste diesels van veel merken begint het pas in 2003 te werken.
Kijk bijvoorbeeld naar Opel. Stekker zit erin vanaf 1996/1997, uitlezen gaat pas vanaf 2001 voor benzine dan wel 2004 voor de diesels.
Voor meer info over EOBD: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Is er dan een andere manier om de foutcode van de mitusbihi te kunnen uitlezen.
Bijvoorbeeld Enginecheck lampje oid.
Of is de opsporing van het probleem alleen op de "ouderwertse" manier op te sporen.
Zoals dingen uitsluiten en uitproberen.
Hoor het graag van je.
Wat zou jij doen?.
Naar de garage brengen is op dit moment geen optie. Die vragen minimaal 65,00 euro ex BTW alleen om het probleem op te sporen en kunnen je op voorhand niet zeggen hoelang ze ermee bezig zijn.
Dan komen daar nog de reparatiekosten bij, dus reken maar uit......
Als ik weet wat het probleem is, dan kan ik altijd nog een garagebedrijf benaderen voor de reparatie.
Groetjes.
Michel
13 jaar
Eigenlijk hoort dat hier niet thuis, maar al een co-snuffel test laten doen om een lekke koppakking vast te stellen?
Hoewel dat gezien het verhaal wel positief zal gaan worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar