Van mijn Opel Tigra (1995) gaat na ongeveer 15 kilometer rijden het waarschuwingslampje van het motormanagement branden.
Stuurapparaat en EGR-klep (meerdere malen) zijn vervangen, maar het probleem blijft. Uitlezen geeft steeds de EGR-klep als boosdoener.
Als de motor wordt uitgezet en opnieuw gestart duurt het weer net zo lang tot lampje gaat branden.
De dealer komt er niet uit.
Heeft iemand dit meegemaakt en hoe opgelost?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toch is de egr klep bij de x14xe en x16 xe motoren vaak de boosdoener. reden:vervuiling/koolaanslag.
remedie (weer)vervangen en zo nu en dan eens flink doortrappen in de tigra (schoonbranden)
Het kan ook zijn dat het kanaal in de kop/inlaat verstopt zit dan werkt de erg wel maar krijgt die geen gassen. Dan gaat alsnog het lampje branden met de foutcode egr. dat word dan geregistreed via de map sensor p/s werktdie wel goed. Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.
veel succes
Ik heb ook een Tigra met X16XE motor met hetzelfde probleem
Na een km of 7 gaat de diagnoselamp aan en blijft aan code 43
en 47 Contact uit en weer aan dan kan je weer een 3km rijden
en hij brandt weer.Met uitleesapperatuur merk ik dat er wel
een stuursignaal uit de computer komt maar de EGR klep gaat
niet heen en weer met gasgeven.Er komt dan ook geen terugkoppel signaal ,ik heb er een andere klep naast gehangen
en als ik dan de klep bedien met de hand komt er wel een terugkoppelsignaal Dus de comp stuurt wel aan ,maar de klep
beweegt niet als de lamp brandt
Zou dit in het stuur apparaat kunnen liggen?{eindtrap}
Bij gelderblom leek dit niet het geval dus ik ben niet zo zeker
De auto rijd voor de rest prima
Als ik op F1 van het stuur app meet Blijft er bij storing 13 V
op staan dus voeding goed maar geen massa aansturing
Als de diaglamp uit is en je geeft gas dan zakt de spanning
naar ongeveer 11 V
jazeker kan de dealer de stuurapparaten opnieuw programeren (vanaf ongeveer 1996) alleen is het de vraag of het dit probleem oplost.
hel lijkt er echt op dat in het onderste deel van het inlaatspruitsuk het egr kanaal dicht zit. controleer dit goed, demonteer desnoods het gehele spruitstuk. dan wordt de foutcode gezet omdat de mapsensor geen drukverschillen meet bij het openen van de egr klep.
Met een luchtspuitje kan ik de kanalen heel makkelijk doorblazen naar de inlaat en de uitlaat
tja dan zul je zeggen dat dit goed is. dan blijft er weinig over denk ik. bedrading-stuurappaaraat?
Opel zegt 43 LIniair UGR systeem
Zelftest uitlaatgasrecirculatiesysteem (uitlaatgasstroommeting)
Het stuurapparaat meet de zuigbuisdruk onmiddelijk voor en tijdens de zelftest van het ugr systeem.
Het stuurapparaat herkent daarbij een verschil van minder dan 50 mbar
Bovenstaande voorwaarde moet 2 maal zijn vervuld
Effect
Uitlaatgasrecirculatiesysteem wordt uitgeschakeld
Wanneer doet hij die zelftest? Is dit al bij stationair of steeds tijdens het rijden?
De lamp lijkt meestal aan te gaan als je afremt of terugschakeld
klopt, want tydens afremmen en terugschakelen heb je de maxium egr opening. en dan gaat het fout. mischien een raare opmerking, maar dit soort ongein krijg je ook als bv de demper dicht zit en de inlaatdrukken bij het openen van de egr te hoog worden.(gemeten door de map sensor)
doordat de waarden niet kloppen gaat het mis.
overigens denk ik niet dat dit een zelftest is.doordat de egr klep een bepaalde positie opengestuurd wordt geeft de potentiometer die op de as in de klep zit een openingshoek aan en deze wordt verekend door de ecu. als de openingshoek en onderdruk in inlaat niet samen kloppen valt deze foutcode.
voor de duidelijkheid: als je er een losse nieuwe egr klep aan hangt zal de foutcode altijd blijven omdat hij niet op het inlaattraject is gemonteerd en daardoor de mapsensor geen verandering van inlaatdruk meet. daarom moet je altyd een nieuwe egr klep als test echt op de motor monteren. (en dat is geen leuk klusje)
Kijk eens goed naar je vacuumslangen. Zelf is er bij ons ook een dergelijk geval geweest. DC's kwamen erin. Nieuwe EGR klep erop, maar het hielp niets. Die man is diverse keren terug gekomen. Buis boven gasklephuis vervangen alles door gemeten enz enz. Toen bleek er een klein scheurtje in een vacuum slang te itten. Slang vervangen en die man nooit meer gezien.
22 jaar
Cker LoL heb dat ook met men tigra, iedere x fout code 43. STRONT EGR!!!!!!!!!
EGR klep (ventiel) moet je je laten blindkoppelen.
Of revisie van je motor wegens een te hoog olie verbruik.
Mijne is blindgekoppeld is nu nooit meer een lampje of foutcode :D
en nog een oplossing buiten een pakking ertussen zetten, een 2de klep. een laten zitten, stekker uit deze verbinden aan een 2de nieuwe of gereinigde klep en deze ergens hangen waar nog plaats is in de motor ruimte.
einde foutcode 43. ;)
Tigra freak wat bedoel je met "de mijne is blindgekoppeld"?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar