Opel Astra: Wanner is temperatuur te laag?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 1600V

Ik heb even een klein probleempje.
Ik heb ruim 2 weken terug een Opel Astra Stationwagen gekocht.
Tijdens de Opel testdagen kwam eruit dat mijn motor niet warm genoeg werd, en de thermostaat vervangen moest worden.
Echter bij de garage waar ik mijn auto heb gekocht geven zij aan dat dit geen enkel probleem is zolang hij maar niet te warm wordt.

Wat is nu het probleem van een motor die niet warm genoeg wordt?
Als ik rijdt blijft hij altijd rond de 75 graden hangen. Sta ik een tijdje stil dan gaat hij rustig naar de 90 en als ik weer ga rijden dan zakt hij weer terug naar de 75.
Is dit nu wel erg of niet?
Want de Opel vindt dat de thermostaat persé vervangen moet worden. (de man werd zelfs boos en beweerde dat ik hem niet geloofde en de garage wel!)
En mijn garage zegt dat er geen probleem is en dat het prima is zo, omdat hij niet te warm wordt.

Wat raden jullie mij aan om nu te gaan doen, want ik voel mij een beetje van het kastje naar de muur gestuurd.

Ook heb ik de laatste keer 1 op 15 gereden, dus ik moet zeggen dat hij gewoon zuinig rijdt, zeker voor een oudere stationwagen.

Samantha1

Geplaatst door Samantha1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Santa (0), 15 jaar geleden

Een thermostaat zit er niet voor niks in!
Jouw Opelgarage heeft gelijk: de thermostaat dient vervangen te worden.
Het klopt dat een motor beter te koud kan blijven dan dat hij te warm wordt, maar een motor presteert nu eenmaal het beste bij zijn bedrijfstemperatuur en dat is met een koelwatertemperatuur van zo rond de 90 graden Celcius.
Jouw motor blijft dus eigenlijk steeds in de "opwarmfase" hangen en de opwarmfase is nou net het gebied waarin de meeste motorslijtage optreedt. Indien de thermostaat straks helemaal niet meer goed sluit, blijft de motor NOG kouder en blijft de computer extra brandstof inspuiten omdat de compueter "denkt" dat de motor nog koud is (en blijft).

Ik begrijp wel waarom jouw garage de thermostaat niet wil vervangen: dat kost hem een nieuwe thermostaat, een pakking en wat arbeidsloon.
Al met al toch echt geen hoge rekening en je kunt je dus afvragen hoe "klantvriendelijk" jouw garage is.

Ik neem aan dat je GEEN garantie meer hebt gekregen op deze auto.

Samantha1 (0), 15 jaar geleden

Ik heb wel nog garantie op de auto. 3 maandan op de draaiende onderdelen.
Ik had dus gebeld om hem te laten vervangen. Deze hebben de motor aangezet en geconstateerd dat ie 90 graden wordt. en als ik ga rijden wordt deze weer lager, dus 75 graden.
Ik neem aan dat ik dus een nieuwe thermostaat moet gaan eisen nu, want ik voel me echt vreselijk voor lul gezet. Want een nieuwe bij de opel kost 125 euro inclusief werkkosten, maar de garage zou het gratis moeten doen, aangezien ik die garantie heb.... toch?
In ieder geval super bedankt.

Santa (0), 15 jaar geleden

Jouw veronderstelling is juist maar juridisch gezien zou het ook nog een "gebruikte" thermostaat mogen zijn indien deze WEL correct werkt.

WEL even je klacht SCHRIFTELIJK bij die garage kenbaar maken.
Indien de klacht TIJDENS de garantieperiode schriftelijk wordt gemeld, maakt het niet uit of de garage gaat "rekken" om voorbij de 3 maanden garantie te komen; de klacht moet evenzogoed verholpen worden.

Bij normaal rijden moet de koelvloeistoftemperatuurmeter gewoon in het midden BLIJVEN staan.

Straks adviseren ze je nog om dan maar een kartonnetje voor je radiateur te plaatsen.....

Je loopt nu echter wel de kans dat jouw garage gaat zitten broeden op de omschrijving "draaiend gedeelte".
De een verstaat daar de complete motor met alle zaken zoals dynamo, evt. motorelectronica e.d. onder, een ander slechts de daadwerkelijk DRAAIENDE delen......

Is het een BOVAG-garage?

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik kan het verhaal van Santa volledig bevestigen.
Dit is dus een garage die met een rotsmoesje onder een klacht uit probeert te komen.
Komt helaas wel vaker voor.
Verder is het normaal,dat de motor +/- 5 tot 10 gr. warmer wordt als er geen of weinig rijwindkoeling is.
Dat hij dan niet boven 90 gr. komt vindt ik OOK aan de lage kant.
Daarom vraag ik me af of de temp.meter wel korrekt aangeeft.
Normale waarden voor de meeste auto's zijn +/- 85 tot 90 gr. onder het rijden en +/- 10 gr. hoger bij stilstand als de koelventilator het moet overnemen.

Hans4040 (335) PRO, 15 jaar geleden

De distributieriem moet eraf om bij de thermostaat te komen......en daar hebben ze natuurlijk geen zin in.

Santa (0), 15 jaar geleden

Nou willen de Opeltjes idd wel eens wat een lage temp. aangeven maar BLIJFT het feit bij Samantha dat er verschil zit in de weergave bij stationair (geen rijwind) en tijdens rijden (wel rijwind).

De temp. van de koelvloeistof meten, dus.

Overigens is het niet normaal wanneer je de temp. meter steeds ziet veranderen van positie al naargelang je stilstaat of rijdt. Het is juist de taak van de thermostaat om die verschillen zoveel mogelijk te voorkomen.
Indien de temp. dan nog meer stijgt, zal de fan aanslaan en de boel koelen.

Samantha1 (0), 15 jaar geleden

Ik ben nog eens bij de opel langsgeweest en zij hebben een speciaal apparaat aan mijn auto aangesloten, aan de binnenkant onder mijn stuur.
De man is ongeveer 10 minuten (terwijl ik buiten in de kou stond, omdat ik dacht dat ie zo terug zou zijn) weg geweest en heeft zo'n 10km afgelegd. De temperatuur die hij aangaf toen hij terug was was 82 graden. En dit was echt niet voldoende volgens hem. Mijn wijzertje gaf nog onder de 80 aan, dus de wijzer wijkt wel een beetje af.

Het hoorde zeker wel bij de garantie, ik had mijn auto daar al heen gebracht tot de monteur mij 30 minuten later terugbelde met de mededeling dat hij gewoon goed was en met de vraag wat er dan fout aan moest zijn.
Als ik stil sta gaat de temperatuur naar de 90of hoger, maar heb nooit langer stil gestaan om te weten of hij dan nog hoger gaat. Maar dan ga ik rijden en gaat hij weer terug.

Of het de garage wat uit had gemaakt weet ik niet, want ze hadden al een nieuwe thermostaat klaarliggen. Die monteur heeft nog het hele verhaal, van hoe zo'n ding werkt, aan mij uitgelegd. En die monteur krijgt toch wel betaald....toch;)

Santa (0), 15 jaar geleden

Maar wat is nu de stand van zaken?

Samantha1 (0), 15 jaar geleden

tja....
dat ik dus nog maar eens naar de garage moet gaan, om te zeggen dat ze hem moeten vervangen, dat ik anders mijn motor naar de knoppe werk en dat het mij teveel benzine gaat kosten dan......
en maar hopen dat ze het doen. Want ik heb nog die garantie (niet van de Bovag) en de thermostaat viel er wel nog onder (zie mijn eerdere bericht)
Morgen ochtend maar weer bellen dan, pfffff

Santa (0), 15 jaar geleden

Briefje schrijven en daarin duidelijk stellen dat er inmiddels een diagnose door de Opel-dealer is gesteld en dat deze luidt dat de thermostaat NIET naar behoren functioneert en dat de thermostaat derhalve vervangen dient te worden, conform de geldende garantie verstrekt op het draaiende gedeelte van de auto.
Stellen dat jouw garage de thermostaat vervangt binnen 4 weken na dagtekening en dat je de koop, conform het Nieuw Burgerlijk Wetboek, ongedaan wilt laten maken indien de thermostaat NIET vervangen wordt danwel dat je de auto ELDERS ter reparatie aanbiedt en de rekening bij jouw garage neerlegt.
Met bellen kun je later niks bewijzen en sta je altijd zwak, maar je kunt er altijd nog een keer een belletje aan wagen.
Misschien kun je ze "beloven" een stukje te schrijven over hun bedrijf en hun "service" op de site van Autoweek...

Aan de andere kant is het financieel gezien natuurlijk niet de moeite waard om hier een rechtzaak van te maken.

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je brieven gaat versturen doe het dan wel aangetekend.
Anders zijn ze gewoon niet aangekomen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

of en geef de brief af aan de balie en laat deze en een copie even afstempelen voor ontvangst met datum en naam van de ontvanger(receptionist)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.