hallo,
een corsa die altijd al bij de dealer op onderhoud is geweest, wordt warm. als je rijdt geen enkel probleem wordt mooi warm tot juist boven de 9O graden het pijltje op de tellerunit. maar als je dan in een file komt zie je hem zo oplopen de temperatuur en dan moet je de verwarming opzetten om de temperatuur naar beneden te halen en dan zakt deze ook echt. en als je terug begint te rijden zakt deze ook terug zonder probleem.
zou ik beginnen met de koelvloeistof en thermostaat? maar ik heb ook de indruk dat de fan niet aanslaat ? weet iemand hoe ik dit kan testen ?
vwdriver
Geplaatst door vwdriver (0) , lid sinds 15 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 Reacties
E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden
Dat zonder rijwindkoeling de temperatuur duidelijk hoger wordt is opzich normaal.
Omstreeks 100 graden moet de ventilator gaan draaien en dus de koeling overnemen
Dit kun je testen door bij stilstaande auto en geopende motorkap de temp op te laten lopen tot max. 110 gr.
Je moet hem kunnen zien en horen draaien .
NIET aanraken omdat hij plotseling kan gaan draaien.
Als hij bij 110 nog niet draait , als de donder de verwarming aanzetten om terug te koelen, dit is een prima noodmaatregel.
Niet draaien kan een defecte temp.sensor of ventilatormotor of bedrading zijn.
E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden
Uit het feit dat onder het rijden alles normaal is blijkt dat het aan de fan moet liggen.
Koelvloeistof of thermostaat hebben niets met deze storing te maken.
vwdriver (0), 15 jaar geleden
dus kan ik hem best een warm laten worden zoals je zegt en de fan eens testen of hij aanslaat ?
enig idee waar de sensor hiervoor zit ?
mvg
vwdriver
kleijn (0), 15 jaar geleden
zij kant radiateur als je de fan wilt testen paperclip in de stekker dus een lusje moet die gaan draaien
E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden
Als je hem maar niet boven 110 graden laat komen en direkt met de kachel terugkoelt.
Dit is een eenvoudige en goede testmethode.
vwdriver (0), 15 jaar geleden
soms in de file heeft hij al is bijna bij de 100 gestaan en dat vond ik toch al warm :)
vwdriver
E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden
Dan ben je mogelijk te ongeduldig geweest, en is hij NET niet gaan draaien.
vwdriver (0), 15 jaar geleden
mja maar vindt dit raar, heb dit nog nooit gezien bij een auto :) en bij deze dan wel :)
vwdriver
kleijn (0), 15 jaar geleden
dit is een echte auto
E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden
Je kunt bij # 2 lezen, dat de temp. duidelijk boven de normale temp. moet zijn om de fan te laten draaien.
Dit geld voor alle auto's met elektro-fans.
CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden
en kijk eens wanneer de meeste contacten 1e temp schakelen
meestal tussen 95 en 110 graden
Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden
Bij de Corsa-B is het volkomen normaal dat de temperatuur bij geen rijwind tot en zelf iets over de 100graden gaat.
kan ook geen kwaad.
in het rood (110graden) is zorgen maken.
Willem
vwdriver (0), 15 jaar geleden
ok, hartelijk dank hiervoor.
ga hem morgen is testen.
maakte mij hier wat zorgen over en ga kijken wat de fan zegt...
vwdriver