hallo allemaal,
ik heb een aantal vragen over mijn pas aangeschafte opel astra 3 deurs van 6/96.
ten eerste, er valt me iets op aan de temp. meter, de meter stijgt tot net tussen het blauwe (koud) gedeelte en 90 graden streepje. ik merk ook dat het, vooral 's morgens, dan erg koud is in de auto en moet ik de verwarmingsknop op ongeveer de helft zetten voor het warm word in de auto. ik kom wel eens in een file te staan en dan is het kwestie van ongeveer 10 minuten tot de temp. meter stijgt tot 100 graden streepje en het meteen benauwd word in de auto. ik hoor wel de koelventilator inschakelen voor ongeveer 30 seconden, je ziet dan de temperatuur weer snel dalen tot ongeveer het streepje tussen 90 en 100 (95 graden).
als ik weer met constante snelheid rij loopt de temperatuur weer terug tot tussen het blauwe gedeelte en 90 streepje.ik zie de temperatuur wel netjes op 90 graden hangen als ik lange stadritjes maak of flink doorrij.
is dit temp. gedrag allemaal wel normaal ?
dit is de eerste auto waarbij ik meemaak dat de temperatuur sterk varieert.
tevens heb ik een aantal andere vragen, het is me opgevallen dat de raamslinger van bestuurderkant in een vreemde onhandige positie staat. ik neem aan dat ie normaal zeg maar, op '2 uur' staat , want zo staat de rechterportierwel(in spiegelbeeld dan), ik weet niet hoe je de slinger eraf krijgt. hoe haal je dit er af ?
als de motor stationair loopt wil die wel eens even een dipje hebben, het is net of ie bijna afslaat maar dan snel weer corrigeert. het gebeurt om 10 seconden ongeveer. dit stationair lopen doet ie alleen bij warme motor.
als ie nog koud is doet ie dit niet. de motorolie , filters zijn bij aanschaf auto vervangen. zijn het misschien de bougies ?
en, als laatste, hoe haal ik het dashboard uit elkaar? want de middelste ventilatieroosters kan ik met die regelknop niet regelen of, met dit koude weer, niet uit zetten. de roosters zitten vast aan het hele paneel zo te zien..... ik zie alleen onderin 2 schroeven zitten.
ik hoor heel graag van u.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De temperatuur lijkt me redelijk goed. Deze moet rond de 90 gr. zitten, alhoewel de thermostaten nog wel eens stuk gaan bij de Astra. Dit merk je doordat de meter dan niet of amper uit het blauwe vlak komt.
De raamslinger zit vast met 'n borgveertje aan de achterzijde van de slinger. Hier heb je eigenlijk een aparte tang voor nodig om deze terug te trekken. Nadien het veertje weer in de slinger drukken en de slinger er dan weer opdrukken.
Bougies vervangen heeft geen zin voor dat " dipje" . Dat is de stationairregeling van de ecu. Niets aan doen. Hebben er meer.
De ventilatieroosters kun je eruit wippen met bv. 2 fittingschroevendraaiers. Gaat niet helemaal vanzelf, maar even proberen en je ziet het wel. De afdichtingen laten inderdaad nog wel eens los.
Gr.
De temperatuur lijkt me redelijk goed. Deze moet rond de 90 gr. zitten, alhoewel de thermostaten nog wel eens stuk gaan bij de Astra. Dit merk je doordat de meter dan niet of amper uit het blauwe vlak komt.
De raamslinger zit vast met 'n borgveertje aan de achterzijde van de slinger. Hier heb je eigenlijk een aparte tang voor nodig om deze terug te trekken. Nadien het veertje weer in de slinger drukken en de slinger er dan weer opdrukken.
Bougies vervangen heeft geen zin voor dat " dipje" . Dat is de stationairregeling van de ecu. Niets aan doen. Hebben er meer.
De ventilatieroosters kun je eruit wippen met bv. 2 fittingschroevendraaiers. Gaat niet helemaal vanzelf, maar even proberen en je ziet het wel. De afdichtingen laten inderdaad nog wel eens los.
Gr.
[quote=Petje57]De temperatuur lijkt me redelijk goed. Deze moet rond de 90 gr. zitten, alhoewel de thermostaten nog wel eens stuk gaan bij de Astra. Dit merk je doordat de meter dan niet of amper uit het blauwe vlak komt.
De raamslinger zit vast met 'n borgveertje aan de achterzijde van de slinger. Hier heb je eigenlijk een aparte tang voor nodig om deze terug te trekken. Nadien het veertje weer in de slinger drukken en de slinger er dan weer opdrukken.
Bougies vervangen heeft geen zin voor dat " dipje" . Dat is de stationairregeling van de ecu. Niets aan doen. Hebben er meer.
De ventilatieroosters kun je eruit wippen met bv. 2 fittingschroevendraaiers. Gaat niet helemaal vanzelf, maar even proberen en je ziet het wel. De afdichtingen laten inderdaad nog wel eens los.
Gr.[/quote]
dus als ik het goed begrijp hoef ik het hele paneel er niet af te halen maar alleen de ventilatieroosters zelf?
het probleem is dus dat ik met de regelknop ernaast (links van de roosters) de lucht kan regelen of zelfs kan afsluiten i.v.m. dit kouder weer. ik heb de roosters nu zo ver mogelijk naar beneden gericht, het is vooral 's morgens vroeg irritant als je de koude buitenlucht in je gezicht wordt geblazen.
er is dus iets mis met die regelknop. aub graag meer info.
17 jaar
Klopt. Het paneel hoeft er niet uit. OF er zou iets met de linker knop moeten zijn, maar meestal is de schuimafdichting van de klep achter de roosters los. De roosters kunnen er dus uitgehaald worden door ze naar onder te draaien en terug te trekken. Het is krap, maar het kan.
Gr.
[quote=Petje57]Klopt. Het paneel hoeft er niet uit. OF er zou iets met de linker knop moeten zijn, maar meestal is de schuimafdichting van de klep achter de roosters los. De roosters kunnen er dus uitgehaald worden door ze naar onder te draaien en terug te trekken. Het is krap, maar het kan.
Gr.[/quote]
het valt me op dat, nu het buiten steeds kouder wordt, ook motor temperatuur afneemt.
de 90 graden streep wordt nu alleen bereikt als ik stadritjes maak. het is dan ook redelijk warm in de auto.
ga ik nu de snelweg op, dan zakt de temperatuur tot net boven het blauwe gebied en word het merkbaar heel koud in de auto. zou de thermostaat misschien stuk zijn ? of heeft de radiator soms een te grote koelcapaciteit dat de motor bij hoge snelheden te sterk word afgekoeld ? of dat misschien de temperatuursensor het probleem is ?ik heb nagevraagd wat een thermostaat kost, prijs valt heel erg mee.
maar ik wil natuurlijk zeker weten dat het ook daar aan ligt. is het trouwens makkelijk te vervangen of komt er veel bij kijken ?
17 jaar
Dat laatste verhaal is toch weer anders dan je eerste.
De temperatuurmeter zakt dus terug naar het blauwe vlak als je gaat rijden. Dat betekent een thermostaat die niet deugt. Deze gaat te vroeg open zodat het koelwater te vroeg gekoeld wordt. Vervangen dus. Deze zit achter de distributie, in de cilinderkop, bijrijderskant dus. Voor 'n ervaren monteur is het 'n klein half uurtje werk. Als je het niet vertrouwd, kun je het beter even laten doen. Met name de distributie-timing is belangrijk.
Gr.
om een lang verhaal kort te maken heb ik deze auto (tijdelijk) gekocht omdat ik een auto voor het woon/werk verkeer nodig heb.
heb de auto net 3 weken terug gekocht bij een garage, meteen bij aankoop heb ik al geconstateerd dat ook de remschijven krom waren.... hmmm... tegen een kleine vergoeding zijn de remschijven en blokken vernieuwd.
de auto rijd nu verder goed, alleen wanneer de motor warm is zakt het toerental even om de 10 seconden ongeveer. rijdt redelijk zuinig, ik rijd nu 1 op 14 met normaal rijgedrag. is dat goed of kan het nog zuiniger ?
moet de distributieriem er dan soms af ? zodat het toch een dure reparatie word ? de distributieriem is als ik het goed heb bij 90.000km vervangen. ik zal ook even bij mijn eigen garage even vragen hoe het zit.
17 jaar
als je de thermostaat vervangt ( of laat vervangen) dat zal de motor wel wat minder gaan verbruiken, dit omdat hij dan wel opde normale bedrijfstemperatuur blijft.
Voor de thermostaat moet inderdaad de distributie even los, omdat deze daarachter gemonteerd zit. Voor een beetje monteur is dit gemakkelijk te doen. Hij hoeft er niet helemaal af, maar moet wel weer precies op tijd terugkomen.
Groeten Marcel
Als de riem er al weer 40 of 50 duizend kilometer er op zit, kun je deze beter meteen laten vervangen. De interval is 60000 km. Riem kost weinig, iets van 30 eoro en spanrol rond de 50 euro. Zoals Marcel al vermeldde, is de kans op iets minder benzinegebruik reeel aanwezig. Het werk is er niets of weinig meer om.
Gr.
[quote=versace1]om een lang verhaal kort te maken heb ik deze auto (tijdelijk) gekocht omdat ik een auto voor het woon/werk verkeer nodig heb.
heb de auto net 3 weken terug gekocht bij een garage, meteen bij aankoop heb ik al geconstateerd dat ook de remschijven krom waren.... hmmm... tegen een kleine vergoeding zijn de remschijven en blokken vernieuwd.
de auto rijd nu verder goed, alleen wanneer de motor warm is zakt het toerental even om de 10 seconden ongeveer. rijdt redelijk zuinig, ik rijd nu 1 op 14 met normaal rijgedrag. is dat goed of kan het nog zuiniger ?
moet de distributieriem er dan soms af ? zodat het toch een dure reparatie word ? de distributieriem is als ik het goed heb bij 90.000km vervangen. ik zal ook even bij mijn eigen garage even vragen hoe het zit.[/quote]
Hallo, om even op dat toerental terug te komen wat zo nu en dan zakt. Ik ben geen prof, maar ik heb met mijn vorige auto (Honda Civic Automaat uit '89) exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij was het de injectie die kapot was. De garage vertelde mij toen ook dat het geen ernstig probleem was en weinig haast had om te laten maken. De auto zou niet afslaan en is inderdaad ook nooit gebeurd.
Wel was mij een prijsindicatie gegeven van rond de 250 euro om dit te repareren (prijs op basis van het LATEN doen natuurlijk).
Hoop dat je hier iets mee kan.
Groetjes Marissa
17 jaar
Dat soms even " inzakken" van het toerental komt zoals eerder gezegd door de regeleing van de ecu. Geen zorgen om maken. 'n Auto is net 'n mens: je hart slaat ook wel 'ns over........
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar