hoi hallo. heb een zafira gekocht bouwjaar 2000 afgeleverd met nieuwe distributieriem, nu is echter de waterpomp niet mee vervangen jaa lekker handig en deze zit er dus al 120000km was nog niet eerde vervangen volgens onderhoud historie/boekje. nou wil em er toch maar in laten zetten is het nodig om de nog vrij nieuwe riem weer te vervangen . je hoort wel dat na ontspannen deze vervangen dient te worden. En weet iemand wat de levensduur van deze waterpompjes is. vr gr peugie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou gewoon wachten met de pomp tevangen als hij gaat lekken dan de boel compleet vervangen.
groetjes jan.
Maar er is toch ook kans dat de pomp vastloopt en daardoor de distributieriem breekt? En dat moeten we niet hebben :(
14 jaar
Levensduur van een pomp is niets over te zeggen.
Pas nog een pomp vervangen die er maar 28 dkm had gedraaid en de vorige had het 80 dkm. volgehouden.
Als je de pomp nu laat vervangen, kan de riem rustig weer gebruikt worden.
Gr.
Ik heb me laten vertellen dat de vloeistof vanuit een lekkende pomp de distrubutieriem kan aantasten, waardoor deze uiteindelijkt breekt met alle koste van dien.
Zo'n sluipende lekkage zal je onde de distributiekap niet snel bemerken maar het kwaad zou al geschied kunnen zijn.
Conclusie zou dan kunnen zijn: alsnog vervangen. Maar......nogmaals: ik weet niet of dit verhaal van de garage klopt.
mvg Gerco
14 jaar
de riem zelf is niet zo duur, een paar tientjes, het zijn de uren om dit te vervangen.
En ja, ik zou de pomp vervangen, heb het ook 2x meegemaakt dat de poelie van de WP de schijven verloor en die had de riem gemold.....
14 jaar
driekske , was er dan vooraf dat de poelie er af brak geen aanloop geluid te horen . want een versleten lager moet hoorbaar zijn toch.
By the way laat de pomp vervangen . thanks voor alle info die ik gekregen heb
14 jaar
nee, niks van gemerkt, geen geluid, niks. In beide gevallen was de riem niet direct de oorzaak maar de pomp. Bij het tweede geval kwam ik er gelukkig bij een inspectie van de riem achter, ik zag een poelieschijf los onderin de bak liggen waartegen de riem al in aan het schuren was. Die pomp en riem waren nog maar 20.000km oud, die riem wilde maar niet recht lopen omdat een van de 6 assen/rollen ietwat krom was? Dat was niet te ontdekken. Wat ik wel wist dat de constructie van die betreffende poelie te zwak was: ook al zou een riem daartegen aan drukken, die poelie mag niet uit elkaar vallen op die manier. Overigens heb ik gewoon door gereden zonder die extra poelieschijf, niet zonder risico, bij elke paar 1000km werd de riem een mm smaller :), en wanneer springt hij eraf? Was een beetje spannend, die tijd! Sindsdien alleen auto's met ketting gekocht.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar