auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: waterpomp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

goede morgen moet ik de waterpomp vervangen waarzitten de bouten ?is 5000 km geleden n nieuwe distributie en waterpomp op gezet
maar pomp lekt weer en wil deze zelf vervangen zonder teveel te demonteren (een schets zou zeer welkom zijn
bij voorbaat dank jan

Geplaatst door

mareno2006 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het een 8 klepper?
Hij zit zowiezo achter de distributiedeksels.
De disriem moet weer los en dat is dus een herhaling van wat er 5000 km geleden is gebeurd.
Dan kun je de riem om de waterpomp los halen.
De pomp zelf zit vast met drie boutjes.
Maar om deze bij montage van de distributie weer te monteren heb je speciale sleutel nodig.
Op zich niet zo heel moeilijk maar ik zal in jou geval het uitbesteden.
Weet je heel zeker dat de pomp is vervangen?
Of is er is goed mis gegaan met het spannen van de riem?
Normaal word en vooral bij opel de disriem altijd vervangen met waterpomp, spanner en looprollen, juist om dit soort klachten uit te sluiten.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Is het niet zo dat de waterpomp bij een 1.4 8 klepper mede als spanner van de distibutieriem gebruikt wordt gezien foto's van de waterpomp lijkt het er wel op. Vroegtijdige lekkage van de waterpomp is vaak te wijten aan een defecte O ring door verkeerde montage. Hoe dan ook als koelvloeistof op de distributieriem heeft ingewerkt wordt de kans op voortijdig breken ook groter dus ook weer mee vervangen.

ronny530 0

9 jaar

Als dit alles door een prof is vervangen zou ik er even mee terug gaan.

P.Rutser 0

9 jaar

Bij vroege modellen was dat idd zo Ronald, daar was geen spanner.
Je had de krukaspoelie, de waterpomp en de nokkenaspoelie en dus moest je door verdraaien van de waterpomp de riem spannen.

Jongere OHC blokken hebben een extra spanner deze bepaald de voorspanning en heeft zelfs een soort wijzer.
Hiermee span je de riem en vervolgens verdraai je ook de waterpomp voor de definitieve spanning.
O ring gaat bij verdraaien idd vaak lekken maar ook vanuit de pompas gebeurd dit vaak, dan komt er vloeistof uit het lekgaatje.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.