Hallo allemaal,
een lange tijd heb ik last gehad van een vreemd geluid afkomstig van de motor. Een soort van kloppend geluid. Afgelopen vrijdag ben ik, na ruim 1 1/2 maand met dit geluid te hebben gereden, na de opel garage geweest. Ze hadden een analyse vastgesteld en vertelden me dat de waterpomp kapot is en dat deze is gaan lekken waardoor mogelijk water in de distributie is gekomen. Om alles te fixen zou me dat 545 euro kosten. Had ik niet bij mij en heb dat dus ook niet gedaan.
Echter toen ik de snelweg opreed, stopte mijn auto ineens (dit was dus na het bezoek aan de garage). Volgens de ANWB zat de distibutieriem TE los doordat de waterpomp kapot is gegaan.
Ik geloof alleen niet dat de riem los kan komen te zitten doordat de waterpomp kapot raakt. Of is dit toch juist? Ik wil namelijk er heel zeker van zijn dat ze bij die garage niets hebben uitgehaald, want ik reed al een tijdje met dit geluid en dan ineens gebeurt er dit. Wel heel toevallig.
Weet iemand of dat de motor nu kapot is (kleppen)? Of kan ik nog misschien geluk hebben door alleen de waterpomp, riem en rollen te vervangen? En dan de boel op tijd zetten? Ik zag trouwens geen aftekening of iets op de wiel van de nokkenas. Dit geldt ook voor het wiel van de dieselpomp. Hoe kan ik dan de boel op tijd zetten?
Kan iemand me helpen hierbij?
Alvast bedankt voor jullie hulp en tips.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem als het lager stuk is staat je riem te slap waardoor de riem stuk gaat.
als het een x1.7dtl zijn er waarschijnlijk alleen een paar tuimelaars gebroken
marco
hartelijk dank voor de reactie. Het is inderdaad een 1.7dtl Dan hoop ik dat het alleen de tuimelaars zijn. En als ik die toch moet vervangen dan moet het kelppendeksel er toch af dus kan ik de nokkenas op tijd zetten. Resteert alleen de dieselpomp. Hoe kun je die op tijd zetten? Er is geen aftekening op het tandwiel. Is daar nog een methode voor?
Vind het trouwens zowiezo vreemd dat er geen aftekeningen op de tandwielen zijn. Alleen die van de krukas.
Is hier misschien een schema van of iets dergelijks of weet iemand hoe je dat het beste op tijd kunt zetten?
Alvast bedankt.
Hans
18 jaar
nokkenas staat goed als de eerste nok recht omhoog wijst, krukas op streepje en op het riemwiel van de brandstofpomp staat ook een streepje wat recht omhoog moet wijzen. spanner vast met 25 nm
succes marco
18 jaar
rykmarco, bedankt voor je reacties.
Ik heb inderdaad gezien dat de tuimelaars zijn gebroken. 4 stuks. De andere 4 zijn nog in orde, maar voor de zekerheid zal ik ze all 8 vervangen. Ik heb ook gezien dat een van de nokken is beschadigd. Dit is aan de zijkant van de nok en niet op het glijvlak waar de nok de tuimelaar zou moeten raken. Is de beschadiging dan toch erg en moet het nokkenas vervangen worden?
En hoe ben ik er nu zeker van dat de kleppen niet krom/kapot zijn? Ook vraag ik me af hoe ik nu het nokkenas eruit krijg om de tuimelaars te verwisselen. Ik heb eerder wel eens gezien dat het lagerhuis eruit geschroefd kan worden waarna je het nokkenas eruit kunt halen (heel eenvoudig). Maar bij deze astra is dat niet zo. Moet het as eruit geschoven worden? En is dit dan richting het wiel of richting de vacuumpomp (richting accu)? Of moet daarvoor de kop er toch af? Ik hoop toch niet dat de kop er alsnog af moet.
Even over de aftekening. Ik heb gisteren weer gekeken, maar ik zie echt geen aftening op het wiel van de dieselpomp.
Is daar geen schema of iets dergelijks voor?
Alvast bedankt voor de info.
Groetjes,
Hans
18 jaar
Kijk even op www.masterbase.nl mischien staat daar de tekening van de riem er wel op. De nokkenas moet er idd uitgeschoven worden maar ik weet niet of je daar genoeg ruimte voor hebt.
Mvg Marcel
ik heb bij mijn X17DTL twee nieuwe tuimelaars geplaats zonder de nokkenas te verwijderen het is rot werk maar is te doen
ik heb met een soort klem de klep naar beneden gedrukt en met twee punttangen de onderdelen er tussen gezet
en op de pomp en en distubutiekap staan wel tekens op een inkeping in het tandwiel en een blokje op de kap
Pjotr
18 jaar
ten eerste: hartelijk dank voor alle reacties.
Heb eindelijk de tuimelaars kunnen vervangen zonder de nokkenas eruit te halen. Gaat moeilijk maar lukte uiteindelijk toch wel. Ook heb ik de waterpomp moeten vervangen. 6 van de 8 schoepjes van het rad van de waterpomp waren weg. Heb er 4 van kunnen terug vinden in het blok. De andere twee zullen wel in de waterleidingen zitten of iets?
In ieder geval, de auto loopt weer gelukkig.
Het tikkend geluid dat afkomstig was vanuit de motor (alleen als ik in de auto zit) is nu voor 95% weg.
Als de auto nu koud is, hoor ik nog steeds een ratelend geluid. Een heel klein beetje welliswaar, maar het is er. Als de auto warm is dan heb ik er totaal geen last meer van.
Vraag me af of het niet de versnellingsbak of koppelingsplaten kan zijn? Of kan dit misschien aan de dieselpomp liggen? Ik weet het nu even niet meer. Heeft iemand nog tips?
Alvast bedankt.
Hans
18 jaar
ik snap er niks meer van.
Ik heb de distributieriem bij een willekeurige garage laten vervangen (inclusief waterpomp en rollen). Dit zou goed gegaan moeten zijn. Kort daarna (een week of 2) hoorde ik weer een gek geluid vanuit de motor komen. Ik ben er toen maar mee naar de opeldealer geweest en die hebben geconstateerd dat de waterpomp niet goed was geplaatst en hebben opnieuw de distributie afgesteld. Nu, een paar dagen later, hoor ik heel af en toe weer geratel.
Kan dit geluid komen doordat de koppelingsplaten op zijn? Of drukgroepen?
Of moet ik de auto maar ergens in de oceaan dumpen :-)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar