Opel Astra: waterpomp vastgelopen ,riem versprongen en tuimelaars gebroken

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 diesel

waar vind ik de merkrpunten van zo een motor
zijn er speciale sleuttels voor nodig om distributieriem te vervangen en juist af te stellen
kunnen de tuimelaars worden geplaatst zonder grote demontage werken of moet je hiervoor speciaal gereedschap voor lenen

schema merktekens nokkenas krukas en pomp zou veel helpen


bouwjaar 1997 break versie 1700 diesel

zwartepiet

Geplaatst door zwartepiet (65) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Vul eerst eens het bouwjaar v/d auto in op de daarvoor bestemde plaats...........

zwartepiet (65), 13 jaar geleden

opel astra 1.7 diesel van 1997

heb de tuimelaars er uit gevist en vandaag 4 nieuwe gehaald
hoe krijg je deze erin?

nokkenas zit in de weg

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

de nokken as demonteren met speciaal gereedschap ook het op tijd zetten heeft men speciaal gereedschap nodig
succes jan

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Met een beetje goede wil is het ook te doen met de nokkenas op zijn plaats. Zorg dat de zuiger van de cilinder waar je bezig bent niet in de bovenste stand staat. De borgveer iets naar beneden drukken aan de onderkant en naar buiten halen. Leg het "dropje "uitsparing in de klepschotel en houd de tuimelaar naast de stoter onder de nakkenas door en op de klep . Druk de klepschotel in met een hamersteel en hevel de tuimelaar op de stoter. Meerdere malen gedaan...... als je geluk hebt kan de motor weer draaien maar heb ook kromme klepstelen gezien en gebroken klepgeleiders. Als de schotels niet meer op een rij staan is het kwaad geschied. Afdeling timing.... Achter het blikje bij het vliegwiel staat op dat wiel een zaagsnede. Dan staan de zuigers 1en4 bovenin. De pomp heeft een merkstreep en ook op ong. 10 uur op het pompframe ook . De nokkenaspouley heeft niets want deze zit spieloos op de as. Er is een hulpstuk die je op de nokken van cilinder 1 moet monteren maar bij gebrek daaraan kan het ook zonder. Als je met 2 man net zolang heb gedraaid aan kruk- en nokkenas tot de goede positie is bereikt ....... Dan kan je de pouley ongeveer de ruimte die tussen 2 tanden zit heen en weer bewegen. Zet de pouley in het midden van die speling en maak een merkteken zodat je kan zien dat alles goed staat met de riem er op. Heb ook een keer een spontaan gebroken bout gehad van de onderste looprol .Als je die rol vervangt vraag dan ook om die inbusbout. Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.