Voor een collega ben ik op zoek naar een type motor wat goed en lang gaat lopen op LPG. Zijn voorkeur gaat uit naar een Meriva, maar als de 1.8 niet goed gaat, dan is hij bereid om een ander type te gaan rijden, waar wel een motor in zit, die goed en lang rijdt op LPG. Ik weet dat de 1.6 16V niet goed gaat.
Ik snap Opel niet meer. Waar ze vroeger goed in waren met de 8V op lpg (1,6 SV, SH, 1,8NV, 20NE) is het nu 180 graden andersom. Jammer!
Graag zou ik de motorcodes willen weten welke wel goed zijn en welke absoluut niet.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoezo gaat een Opelmotor niet goed op lpg?
De 8-kleppers draaien zonder problemen 250000 km en de 16 kleppers zeker niet minder.
Uiteraard is het niet zo moeilijk om binnen de kortste keren een motor om zeep te helpen, maar dat geldt ook voor de benzineversie.
Wij hebben in ieder geval geen enkel probleem met deze motoren op lpg.
Gr.
Petje57 bij ons op het werk zijn er een aantal nieuwe Opels (lease) op LPG g3.
Een Astra 1.6 16V bj 2006 en een Zafira 1.8 16V bj 2007. Ik heb van beide bestuurders vernomen dat het een groot ellende is met de nieuwe Opel motoren op lpg. Astra heeft bij +/- 70.000 km kleppen verbrand, bij Zafira ook verbrande kleppen na 50.000 km. Beide auto's hebben nu aangepaste lpg-kop gekrijgen tevens zijn ze door de lease maatschhappij voorzien van kleppen smeer spul van Flashlube.
Lease maaschappij doet nu geen Opels meer op lpg leasen wegens te veel problemen.
Een andere collega rijdt in een oude Opel Astra van bj 2000 op op lpg ( 1.6 16V). Auto heeft 225.000 km gelopen (met de orginele kop/motor), en loopt nog steeds goed.
16 jaar
Dat wat sel zegt heb ik ook gezien bij mij in mijn omgeving.
Met de nieuwe type opels alleen maar ellende op lpg.
Dus biomus, een ander merk zoeken die wel op lpg kan.
Eigenlijk kom je dan al snel bij de fransen uit, die kunnen nog goed op lpg.
Bij de jappen de mitsubishi die er nog wat mee doet, de rest is allemaal afgehaakt of ondersteunt het niet meer.
Ik snap er niks van, ze zitten te kloten met aardgas en CNG en allemaal van die flauwekul wat never nooit tot een gangbare praktijk situatie zal leiden en hetgene waar de infrastructuur en de middelen voor handen zijn, lees lpg, laten ze links liggen.
Ik ben ook aan het rondkijken zo zachtjes aan, mijn auto is 10 jaar en meer dan 230 op de teller.
De keuze is niet makkelijk, althans op lpg.
Ik zag wel dat de dieselmarkt helemaal ingezakt is gezien de prijzen, vroeger was een diesel een stuk duurder in aanschaf dan benzine.
Maar nu met een beetje zoeken vind je ze voor dezelfde prijs als een benzine wagen.
Degene die ik gesproken heb zeggen: ik wilde dat ik ze had staan op lpg, dan had ik nog wat kunnen verdienen.
Tot een 150.000km is een lpg auto goed aan de man te brengen.
Bij peugeot loopt nu een aktie van nefkens, wie een tweedehands peugeot koopt kan er voor 995 euro een gasinstallatie in laten zetten.
Aardige deal zou ik zo zeggen, doe er je voordeel mee.
Een peugeot is niet het toppunt van betrouwbaarheid, maar op lpg loopt het gewoon goed, is niks van te zeggen.
Spreek uit ervaring.
16 jaar
ik weet wel dat de ietwat oudere Z18XE / X18XE1 (1.8 16V) motor erg lang mee gaat op LPG.
hiervan weet ik dat de meeste wel 250.000km draaien zonder de kop los te hoeven halen.
Willem
@Petje57,
Zelf heb ik ook meerdere 8 kleppers versleten en die deden het puik. De laatste die ik weg heb gedaan, een Ascona E18NV met +550.000 (1e eigenaar) op de teller had op cilinder 3 1:9,5 en de rest tussen de 9,5 en 10. Heeft slechts 1 keer een koppakking nodig gehad. Heden heb ik een Vectra A met bijna dezelfde 1.8 motor. Gaat ook al 200.000 mee. Nu is het met 16V echt anders! Tja, ik denk dat de collega naar een ander merk moet omkijken. Hij heeft nu een een Vectra B met een Z18XE (dacht ik) en deze heeft volgens de garage de ECU defect (geloof ik niet zo in). Het probleem voor mij is echter, dat hij te veel voor de auto vraagt met als grote min punt de ECU, mocht deze werkelijk defect zijn. Jammer, want het is nog een nette wagen!
Bedankt voor de tips, maar ik denk dat hij een ander merk moet zoeken. En Primera P11: Van CNG snap ik ook al niks. Alleen maar nadelen en een wassen neus wat betreft CO2 reductie!
Mvg, Biomus
16 jaar
Biomus,
Heb Vectra A 20V16, kmstand 456.000, op LPG al bijna 400.000 km gereden.
grtn. Cor.
16 jaar
[quote=cdk]Biomus,
Heb Vectra A 20V16, kmstand 456.000, op LPG al bijna 400.000 km gereden.
grtn. Cor.[/quote]
1ste motor? Zonder koprevisie?
16 jaar
1ste motor, bij 208.000km koprevisie en geharde klepzittingen.
16 jaar
[quote=sel][quote=cdk]Biomus,
Heb Vectra A 20V16, kmstand 456.000, op LPG al bijna 400.000 km gereden.
grtn. Cor.[/quote]
1ste motor? Zonder koprevisie?[/quote]
Bij de Ascona was het ook 1e motor en bij de Vectra ook. De Ascona heb ik overgenomen van mijn ouwe heer. Hij was 1e eigenaar en ik 2de, maar wist dus wel de hele geschiedenis, omdat ik er zelf het onderhoud aan heb gedaan, na het 1e jaar.
Dat waren gewoon goede motoren, punt uit!
16 jaar
@ Primera P11: omdat toevallig een paar nieuwe opels wat minder op gas draaien , kan een oudere opel die er juist goed voor geschikt is ook niet meer mee in, valt me wel op als jij antwoord op een vraag over aanschaf van een opel, altijd dat iemand beter naar een ander merk kan kijken.
de gemiddelde opel 8V en 16V tot 2003 a 2004 kan makkelijk een goede 3ton mee op gas...
goede gas auto's: Volvo Opel Sommige typen renaults peugeots
wij hebben tot nu toe alleen maar ellende gehad met LPG auto's van Ford VW en diverse japanse merken.
dit gaat met name om verbrande kleppen ingebrande zittengen (tot de kop zelf aan toe).
heb 1 keer een kop van een opel los gehad op gas, omdat 1 klep de hoop had op gegeven, dit betrof een X20XEV met 370.000km
Willem
De 16V blokken van Nissan deden het ook erg goed op lpg. (iedergeval tot bj 2001). Daarna weet ik het niet. Heb een primera gehad van bj 1999 (4 jaar geleden). Daar heb ik 185.000 gereden en rijdt nu nog steeds rond bij de nieuwe eigenaar..
16 jaar
Willem, als je de vraag goed gelezen had was de collega van Biomus op zoek naar een meriva en niet naar een oudere opel.
een meriva is toch al van de nieuwe lichting?.
Dan is het toch een eerlijk antwoord?.
Een primera van na 2002 schijnt ook niet goed meer tegen lpg te kunnen, ik zal dan ook een andere keuze moeten maken.
Want om een auto op lpg te gaan kopen wat van tevoren sterk afgeraden word is toch alleen maar je eigen voordeel?.
of je moet eigenwijs zijn en het toch proberen met alle gevolgen vandien.
De betaalervaring bij de garage is de vaak de beste ervaring.
Ik heb ook geen merk voorkeur, ik rijd in auto's die kwa kosten het best bij me passen.
Ben daardoor ook niet merk blind.
Daarom snap ik mensen ook niet die een bak met geld aan onderhoud kwijt zijn geweest en vervolgens met droge ogen zo weer een auto van hezelfde merk terug kopen.
Met een gezin en allerhande andere kosten is een auto wel het laatste waar ik geld in wil steken op dit moment.
Alleen word de spoeling op lpg zo wel erg dun en blijven mitsubishi en de franse auto's over.
16 jaar
Meriva is ook geleverd met de Z18XE motor, deze is dus wel geschikt voor op LPG!!, zeer geschikt zelfs, even als de Z16XE motor.
De rest weet ik niet, alleen dat onze Vectra-C Z18XE LPG op de zaak ruim 3ton heeft gedraait met 1 kop, die nooit los is geweest.
andere motoren (Twinport oid) zou ik dan uitkijken als hier gezegd word dat deze niet al te best zijn.
en ja, deze man vraagt over een MERIVA op gas, dan help je toch het beste door uit te zoeken of er wel goede gasmotoren in geleverd zijn in plaats van dat je gelijk beter voor een andere auto kijken (in mijn ogen hoor)
Z18XE motor: heb er een paar lopen hierzo,
een met 320.000km op de teller, loopt nog als nieuw, kop nooit los geweest
eentje met een ton, deze ziet er zelfs nog nieuw uit :D
nou zou de topic starter eens kunnen beslissen of het deze opel word, of toch een ander merk.
over kosten ben ik het eens.
over een auto van hetzelfde merk kopen niet helemaal, je kan net een minder type treffen, net als de nieuwe lichting opel en LPG.
je kan een een kopen met een iets ouder type motor, (dus niet een ouder type auto) die wel geschikt is.
ik ken mensen die al veel auto's in hun leven gehad hebben en deze mening met mij delen:
type auto van een bepaald merk slecht: is nog geen rede een ander type van dit merk te kopen, kwalen zijn vaak motor en type gebonden en niet merk gebonden.
Omdat ik 2 zeer probleemvolle VW's (Golf III TDi 66kw en een 1.4) gehad heb zal ik bijvoorbeeld niet meer dat type van dit merk kopen, maar een ander type dat als betrouwbaar bekend staat zou ik zo kopen. (TDi 110kw bijvoorbeeld, had ik bijna gekocht, alleen de dieselprijs hield mij tegen eigenlijk)
eigenwijs :D
ik had ooit mijzelf ooit voorgenomen nooit een eerstelichting 1.6 16V van opel te kopen, maar ben zo eigenwijs toch voor deze motor te kiezen (C16XE), en ja hoor gelijk problemen (motorregeling), nou kost het mij niet veel dit op te lossen, maar wil daarmee zeggen dat zelfs ik eigenwijs kan zijn. + dat er bijna niet aan te sleutelen is.
groeten Willem
@Willem12089,
De volgende vraag rijst dan natuurlijk: Tot waneer zijn Z16XE, X18XE1 & de Z18XE nog geleverd in de Meriva?
De collega wil niet verder terug dan 2006; Dat is zeker niet mijn keus. Ik was liever voor de motor gegaan, dan voor het jaartal.
Je hebt van die mensen die denken dat een jongere auto minder problemen geeft.....
Groet, Jay
16 jaar
Bij een jongere auto zijn vaak wel de kinderziekte en de productiefoutjes uit gehaald.
Hoe jonger hoe beter gaat vaak wel op.
Waarschijnlijk niet voor het rijden op lpg.
16 jaar
Ik heb dit even uitgezocht.
De Z16XE (1.6 16V) is tot en met 2005 geleverd (tot de facelift), deze is vervangen door de gevreesde Z16XEP (twinport) motor
De Z18XE wordt nog steeds geleverd in de Meriva.
dus de keuze voor een Z18XE is goed mogenlijk ook als je een 2006 of 2007 zoekt
Willem
De nieuwe 1.4 16V schijnt ook goed op lpg te doen. Want bij de lease maatschappij hebben ze alleen de 14 16V motoren op de lijst staan met auto's voor lpg g3. 1.6 en 1.8 doen ze niet meer. Volgens mij wordt de nieuwe Meriva ook met 1.4 16V (90 pk) geleverd.
16 jaar
Juist vandaag de wagen terug (z1.8XE) met LPi. Loopt als een trein!. Minstens even goed als op benzine.
16 jaar
Mijn collega heeft besloten, het gaat een Suzuki worden. Deze geeft wel garantie op papier.
Ik weet niet of het de dealer is of de importeur. Anyway, hij heeft een andere auto en met garantie op LPG!
Bedankt voor het meedenken
Biomus
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar