Beste collega's,
Ik heb hier een zafira uit 2004 staan met de Y2.2DTR motor waarvan af en toe
het motormanagement lampje oplicht. Als dit gebeurt merkt de klant geen verschil
aan de motor. Als ik de DTC'S uitlees krijg ik de volgende foutcode's,
:P0105
:P1105 (dealer code?)
Volgend de uitleeskast is dit de MAP-SENSOR maar als ik op vivid workshopdata kijk
geeft hij de ABSOLUTE DRUKSENSOR aan.
Heeft iemand ervaring met deze code's en waar kan ik de
absolute druksensor vinden??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het mms lampje oplicht heeft de computer iets gemeten wat buiten de geprogrammeerde grenswaarden liggen. Is er niet toevallig een vaccuumslangetje lek of stuk? Anders zou ik het boelltje wissen en even aankijken. De auto is niet gechipt?
Is volgens mij een turbodruksensor die wat raars meet. Intercooler of -slangen lek?
P0105 Mapsensor
Mapsensor = Absolute druksensor
P1105 Barometric Boost Pressure Sensor
Is de turbodruksensor
Verder ben ik het helemaal eens met marcel7031
Lost dit het probleem niet op kan je altijd nog
verder gaan zoeken.(kan dan verschillende oorzaken hebben.
Oiram
Het kan de Barometrische druksensor zijn, hangt onder het expansie-vaatje van de koelvloeistof en meet de luchtdruk buiten, zit trouwens ook alleen maar op motoren met het PSG-16 motor-regelings-systeem, is ook code P0105 en P1105 probleem bedrading of sensor zelf.
Ik heb hem zelf nog nooit vervangen en ik denk dat je er ook weinig last van hebt, zoals de klant al melde.
Dank voor de reacties ! Zoals ik het begrijp zit er op deze motor en een map sensor
(deze meet de absolute druk in het inlaatspruitstuk) en een absolute druksensor. Na wat verder
speuren ben ik er achter gekomen dat deze de atmosferische druk meet. Dus ik denk idd dat het
de Barometrische druksensor is zoals berenddonck al aangeeft. Ik heb deze besteld en ga deze zaterdag vervangen ,ben benieuwd . . . . .
de absolute druksensor en de laaddruk sensor zitten bij elkaar in een sensor (gemonteerd op het smoorklephuis)
gaan wel eens stuk...
foutcode wordt herkend als er te veel verschil tussen beide optreed.
er is ook voor dit probleem nieuwe software voor de ecu die minder gevoelig is voor de P0105, controleer ook eens of de wervelkleppen niet verstopt zitten en vlot bewegen, en of de egr niet fout werkt, ook alle vacuumslangen in koppelingen controleren op lek dmv een vac pomp, ook de actuators controleren.
laaddruksensor zit gemonteerd op het huis dat boven de wervelkleppen zit.
groetjes
dit probleem wordt in 90 Procent veroorzaakt door een slecht contact aan de turbodruksensor in de inlaatcollector ; De absolute druksensor zit NIET in de turbodruksensor , maar naast de batterij , en deze meet gewoon de buitenluchtdruk . Daar komt niks aan
als je op Tech 2 kijkt en dan aan de stekker van de turbodruksensor komt , veranderd de waarde naar 1.61 V op ralenti . Dus gewoon de stekker losdoen en inspuiten met contactspray en de kabel iets losser maken ( het kabelbandje doorknippen , want de kabel spant te veel )
komt heel vaak voor en is altijd dit probleem
Beste collega's,
Bedankt voor de reacties. Heb de absolute druksensor vervangen ,deze meet de buitenluchtdruk en zit idd
onder het koelvloeistofresevior. De klant rijdt al 2 weken en is niet meer terug geweest dus ik neem aan dat het probleem is opgelost.
dat denk ik niet
de stekker van de turbodruksensor kuisen en de sensor eventueel vervangen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar