Opel Zafira: Witte rook na stationair draaien

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter OPC turbo

Als mijn Zavira 2 liter OPC turbo even stationair staat te draaien voor het stoplicht bijvoorbeeld en ik gas geef komt er een wolk witte rook uit de uitlaat en stinkt ie. Rara wat is het problem ?

Groet, Mike

SpijkCity

Geplaatst door SpijkCity (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

rara wat is het? Het lijkt wel een raadsel, witte rook duidt meestal op koelvloeistof. Hoe is het nivo van het koelvloeistof?

SpijkCity (0), 14 jaar geleden

Hey voor mij is het ook wel een raadsel. Super snel motorblok 2 liter turbo geeft voor een zafi bijna standaard 200 PK.
Maar hij gaat een mankement geven. Stationair draaien voor het stoplicht, dan zie je nog niks eigenlijk maar gas geven om op te trekken ....
Witte / grijze rookwolk voor korte duur en dan ruik je toch wel een chemische rare geur door de blower heen maar ook een korte vlaag.
Het niveau van de koelvloeistof is ok, hou dat allemaal wel goed in de gaten en de kleur is ook goed. Olie verbruik ook nog netje, niet extreem ofzo. Ik wil er wel even bij zeggen dat ie verder rijd zonder problemen. Maar bij een langdurig stoplicht kan de wolk best heftig zijn.
Rara ........ ?

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Goed is het niet, duidt echt op koelwaterverbruik. Laat je systeem eens afpersen, dan sluit je wat uit.

Gr. Arjan

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

CONTROLEER EERST KOELWATERPEIL, en houdt dit een beetje in de gaten.


Bij een stevige pluim olie word de rook ook wit.


Test het maar eens en gooit wat olie in het inlaat traject van een motor en start m eens.



Houd eerst maar eens je koelwater peil in de gaten en je olie peil.


Ik heb namelijk het vermoeden dat de turbo niet zo fris meer is en olie lektr inwendig naar in en/of uitlaat traject.

controleer eens de as van de turbo op speling.

en of er veel olie in de ogedruk slangen en inlaat traject aanwezig is.

> Ik heb een 1.7TDS in onderhoud alhier van welke de turbo niet geheel fris meer is (520.000km / 1e turbo) deze doet het ook als ie effe stationair staat te draaien en je dan gas geeft, effe een WITTE pluim.

de auto rijdt verder uit de kunst, alleen olieverbruik 1 liter op 2500km, geen koelvloeistof verburik, brandstof verbruik 1 op 22 gemiddeld.



>> Waar ruikt de rookpluim naar, kun je dat omschrijven?? <<


Willem

SpijkCity (0), 13 jaar geleden

Heren,
We zijn nu ff weer 1 jaar verder en nu is het probleem nog erger geworden.
Hij begint in te houden en te schokken bij opschakelen en dan wat gas los en heel rustig gas erbij gaat ut wel. Het motormangement lampje gaat knipperen. Reset de computer door kontakt uit en aan. Probleem komt later weer terug natuurlijk. Hij fluit wat met witte rook uit de uitlaat en stinkt naar verbrandde olie of iets degelijks.
Motorkap open en bij koude motor komt er een pluimpje rook vrij rond de turbo.
Ik ben bang dat mijn turbo eruit ligt.
Bevestiging ???

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat knipperende lampje probeert je duidelijk te maken dat de storing zo ernstig is dat je dure katalysator vernield wordt.
Dat is altijd uitval van 1 of meer cylinders en de brandstof verbrandt dan in de kat. Staat die af en toe roodgloeiend?

Ik zou er zo min mogelijk nog mee rijden (lees helemaal niet). Kans op gevolgschades is redelijk groot.
Gesmolten kat of een turbo die ploft. Als er onderdelen van de turbo in de motor komen, dan is het einde oefening.

Haal de grote slang van de turbo naar intercooler eens los. Zit daar olie in?
Draai de bougies er eens uit. Zijn die nat?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.