Opel Vectra: X2.0DTL en X2.0DTH Slaan slecht aan bij koude start

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: X2.0DTL en X2.0DTH

Wij hebben hier een vectra en een zafira met hetzelfde probleem, na een nacht stilstaan of als er mee gereden is en aan het einde van de dag weer weg willen, slaan ze niet aan. Je moet echt heel lang doorstarten. Bijde auto's zijn goed onderhouden, netjes optijd beurt gehad e.d. maar blijven slecht aanslaan. De retour slangetjes met t-stukjes hebben we vervangen, orgineel van opel, de ringetjes onder de injectorbrug hebben we vervangen, nieuwe brandstoffilter gevuld met de dieselreiniger van forté, deze ringen vervangen, sluiten goed af. Maar het blijft 3x klote, wie weet waar nu nog meer te zoeken. Ze hebben wel allebei een hoge kilometerstand dus we dachten eventueel de brandstofpomp, maar ook de ervaring is, hij doet het of hij is stuk.

we horen het graag.

Groet a.a.r.
kevin

A.A.R

Geplaatst door A.A.R (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

janh5107 (0) PRO, 16 jaar geleden

omdat de compressie minder is geworden heeft ie starthulp nodig d.m.v voorgloeien wat bij de huidige temperatuur niet gebeurt. Dit kun je bereiken door een weerstand in de massa van de motortemperatuursensor te monteren.
J.E

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=janh5107]omdat de compressie minder is geworden heeft ie starthulp nodig d.m.v voorgloeien wat bij de huidige temperatuur niet gebeurt. Dit kun je bereiken door een weerstand in de massa van de motortemperatuursensor te monteren.
J.E[/quote]
is wel link...als de wagen airco heeft slaat de koelfan nooit meer in op de juiste motortemperatuur...de koelingsmodule haalt dit signaal namelijk van deze sensor af!

A.A.R (0) PRO, 16 jaar geleden

We hebben de stekker van de tempsensor afgetrokken wat resulteert in het meteen aanspringen van de gloeistiften.
Dit heeft alleen weinig efect op het aanslaan van de motor.
Deze moet nog net zolang worden doorgestart als daarvoor.

Heeft er iemand nog andere sugesties en gaan de verstuivers van deze motoren wel eens kapot?

Met vriendelijke groet
R.Kruijer

MAXIM (0) PRO, 16 jaar geleden

U spreekt van ringetjes op injectorenbrug ,
Als u hiermee de rubber (eigentlijk plastiek ) dichtingen in de cilinderkop rond de injectoren bedoeld heb ik toch een opmerking hierbij,
ik heb er ooit 1 gehad die 1 ring niet op zijn plaats had waardoor de hele ellende reeds bij 30.000 kms begon ( het was blijkbaar al fout gelopen bij opel zelf) soms moeilijk te geloven maar toch.
die ringen zijn toch wel heeel dikwijls de oorzaak van uw probleem.
Ik wil niet twijfelen aan uw deskundigheid maar als u verder geen oorzaak kunt vinden zou als ik u was ,toch nogmaals deze kontroleren.
Indien er bij het monteren een stukje rubber beschadigd zijn of zelfs 1 tje uit de groef geschoten zijn kan u blijven zoeken.
het zijn trouwens niet echt rubber maar een soort plastiek wat minder soepel en makkelijker beschadigd word.
Laatst nog een citroen hdi 1.4 touring diagnose pomp stuk, bleek dat men i.p.v slangetjes plastiek buisjes met rubber ringetje in de zijkant van de injectoren klikt,sijsteem zoals bij renault en ook hier was er 1 tje met een velletje aan.
Hele retoursysteem vervangen en probleem opgelost.
km stand 70.000 dus het gaat blijkbaar wel eens meer mis.
U zegd dat zelfs extra gloeien geen soelaas brengt, maar u spreekt ook niet over abnormale rookontwikkeling ( blauw ) van onverbrande mazout,
en dat versterkt alleen nog maar mijn vermoeden van lucht op het systeem.
Ook slijtage komt meestal niet over nacht ,en de zomer is wel ver te zoeken maar voor zover ik weet vriest het ook niet.
Luchtlekage treed sneller op dan slijtage.U vermeld dat de wagen steeds goed is onderhouden.
Indien hij echt versleten is of er grote compressie verschillen zijn ,zou hij eerder onregelmatig draaien direkt na het aanslaan ,omdat niet alle cilinders onmiddelijk meewerken, bij lucht in het systeem is de tijd tussen aanslaan en mooi op alle cilinders lopen meestal korter omdat eens ze mazout hebben dan direkt meewerken en niet wachten op warmte om te ontbranden.


succes
mvg
peter

R.Knapen (0), 16 jaar geleden

Dit probleem heb ik ook gehad bij temperaturen onder de 10 graden tot voorgloei temp.
In de garage hadden ze gezegd dat er nieuwe verstuiverringen in moesten.
Laten maken was het probleem NIET opgelost.
Hebben ze er een nieuw relais tussen gezet dat hij altijd voorgloeidt.
Heb nog veel navraag gedaan en kwam een opel monteur tegen die zei dat het niet aan de ringen had gelegen!
Het wervelhuis was ernstig vervuild en kon dus niet genoeg "ademen".
Na het zuiver maken had de monteur de relais er ook uit gehaald en het probleem was dus WEL opgelost.
Hij starten daarna wel tussen deze temperaturen.
Hoop dat jullie er ook iets mee kunnen.

Groeten R.Knapen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.