Opel Astra: z18xe stationair galopperen op gas

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: z18xe

na een hoop gezeik met de assie is ie nu bijna goed.
Alleen af en toe wil ie stationair niet normaal lopen op gas.
toerental varieert dan van 500 toeren en bijna afslaan tot 1400 toeren.
Als je m dan gewoon op en neer laat gaan slaat ie op een gegeven moment inderdaad ook af.
Accelereren en rijdend is er niks aan de hand,en op benzine doet ie het helemaal prima.
Vorige week bij kees verhulst in helvoirt geweest,die heeft het verdeelhuis schoongemaakt en de verdamperdrukken afgesteld.
Uitlzen gaf geen foutcodes op de lpg ecu,ook de ecu van de auto zelf gaf niks bijzonders.
Het is een Astra Z18XE uit 2002 met een Koltec/Necam lpg installatie met vg392 verdamper.
Iemand een idee??

patje kadettje

Geplaatst door patje kadettje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Stationair toerental actuator ? Gasklep vervuild ? Valse lucht ?

** De ECU gaf niks bijzonders aan ** Wat is niks bijzonders ?

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

let wel,hij heeft het alleen op lpg! Op benzine niets aan de hand.

en met niets bijzonders bedoel ik dat er geen foutcodes opgeslagen waren.

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Ik heb soortgelijke klachten.
Hij slaat op LPG niet af, maar de stappenmotor geeft een dot gas, waarna hij weer eventje normaal stationair loopt.
Alleen heeft mijn astra ook kuren op benzine en ben ik ook bij Kees geweest voor het schoonmaken van de LPG-installatie.

Mijn verhaal vindt je onder het kopje "LPG springt op benzine na vervangen van accu".
Volgens mij had het accu-verhaal er niets mee te maken, maar is het iets anders.
Misschien heb je iets aan de reacties die ik intussen op mijn topic heb ontvangen.
Bijv. EGR-klep, inlaatspruitstukpakking, gasverdamper etc.

Ik zal zelf jouw topic in de gaten houden. Mischien dat er reacties op komen waar ik iets aan heb.
Intussen begint mijn humeur enige hysterische vormen aan te nemen.
Ik ben zelfs al af en toe naar een andere auto aan het kijken, voor als mijn problemen niet opgelost kunnen worden.
Denk dat ik dan toch weer terug overstap naar een Seat.

Grt,
Hans.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

ik heb jouw topic ook al in de gaten gehouden,maar van mij is/was het sommige dingen hetzelfde,dit is nu het enige nog wat niet goed is.
Ik ben de wagen ook een beetje zat maar heel eerlijk kan de auto er niets aan doen,het zit zuiver in de lpg installatie,op benzine is dr niks aan de hand dus de auto zelf is gewoon goed.
Overigens is Seat ook niet alles hoor,is niet zozeer beter of slechter als Opel.
Je moet meer een beetje geluk hebben met een gebruikte wagen.
vriend van mij heeft een Golf 4 gehad en m na een half jaar weer weggedaan omdat er continu van alles aan mankeerde ,was een 2002 met 60.000 km.
En een oom van mij heeft een Renault Laguna uit 2001 ,dus echt het probleemmodel ,met nu 190.000 km en echt nog nooit wat geks gehad,je snapt het soms niet.
maar ik kijk het even aan hoe ie het nu doet,hij doet het nu alweer 5 dagen goed,dus even afwachten maar......

kleijn (0), 14 jaar geleden

vlak bij jouw in halfweg zit garage veltman is ook gespecialiseerd in lpg

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

klopt,ben ik met mn vorige astra ook geweest toen daar wat mee was.
die wilde een nieuwe verdamper en verdeelhuis ,á 900 euro monteren omdat dat wel een keertje op zou zijn bij 2,5 ton,uiteindelijk ben ik bij kees geweest en die heeft een rubber membraampje van het verdeelhuis vervangen en ik was voor 25 euro klaar dus nee,in veltman niet zoveel vertrouwen helaas..........Die roept eerst wat voordat ie uberhaupt naar de auto gekeken heeft.

kleijn (0), 14 jaar geleden

dat weet ik niet pat ik zag dat die dicht bij je zit vandaar
ik heb verder geen ervaring met hem
mvg willem2

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

is al goed,thanx willem! ;-)
je hebt er hier in de buurt wel meer maar dat zijn meer vervangers dan dat ze gaan kijken waar nou echt het probleem zit.
Ja en als ik inderdaad alles maar klakkeloos ga vervangen dan zal allicht het deel waar het probleem inzit er ook wel bijzitten.

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja maar dat kun je zelf ook dan kost het niks meer

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

inderdaad,het probleem doet zich nu toch weer voorkomen.
En als ie dan staat te galopperen en je geeft een flinke stoot gas dan is het vaak weer over.
Even kort zodat ik het begrijp,welk onderdeel regelt nou OP LPG het stationair toerental??

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Word het stationnair niet geregeld door een stappenmotor op de verdamper,ik neem aan dat Kees dat wel bekeken heeft.
Het zit duidelijk in de lpg installatie dus.
Of het stappenmotortje is kapot.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=patje kadettje]welk onderdeel regelt nou OP LPG het stationair toerental??[/quote]
Aangezien de benzine-computer ook nog steeds werkt (en geen idee heeft dat de auto op gas loopt) regelt deze het stationair toerental.
Bij deze motor (drive-by-wire) met behulp van de gasklepsteller. Bij een gaskabel zal dat met de stationair regelklep gaan.
De benzine-ecu (Simtec) zal proberen om het toerental te regelen door a) het ontstekingstijdstip vroeger te zetten en b) door de gasklep verder te openen.
Dat wil niet zeggen dat de motor altijd harder gaat lopen. Als het gas-mengsel verkeerd is zal het toerental nog steeds dalen.
De Simtec zal hierop reageren door de ontsteking nog vroeger te zetten en meer gas te geven. Op een bepaald moment reageert de motor en gaat dan naar 1400 rpm, waarop de Simtec de onsteking verlaat en minder gas gaat geven, enz. enz. enz.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

ah,want ik meende te begrijpen dat de stappenmotor van het lpg verdeelhuis dat deed.
Ik was eigenlijk van plan om dat ding maar eens te vervangen.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ja, die word weer aangestuurd door het mm.
Maar ik denk eerlijk gezegd ook dat het stappenmotortje wat in de verdamper zit de boosdoener is.
De benzine comp regelt idd het stationnair en lpg comp maakt de vertaalslag voor lpg.
En stuurt daarmee het stappenmotortje aan.
De benzinecomp denkt gewoon dat tie op benzine loopt en handelt daar ook naar.
Als je een verdamperloze installatie zou hebben (Vialle-LPI) dan zou het stationnair alleen bepaald worden door de stand van de gasklep.
Dat vond ik het prettige aan de vialle installatie,een simpele installatie.
Systeem word op druk gebracht en injectoren openen en sluiten op ontstekingstijdstip van de benzine comp.
Daar zitten geen andere storings gevoelige componenten meer tussen.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

dus dan maar gewoon de stappenmotor van het verdeelhuis vervangen,neem aan dat je die bedoelt want in de verdamper zit er geen.
ik zal ns kijken waar die te verkrijgen is.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ik bedoel idd die in het verdeelhuis zit.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Patrik Ik heb er verschillende door mijn handen laten gaan maar het was altijd een schoonmaak klus . Op een van de andere Topics staat een doorsnede tekening . Haal hem tussen de slang vandaan de leidingen los. Voorzichtig demonteren anders begint gelijk de zoektocht naar de veer . Bij verdamping van gas blijft er een residu achter en dat houd het zuigertje vast ondanks de teflon coting . Maak alles met een niet te agressief middel schoon. Als het motorspilletje met enige aandrang te bewegen is is het goed . Je kunt langs dat onderd een beetje smering laten zakken . Ik nam een beetje TEC of een drupje WD ... . Het spilletje ongeveer inde oude stand zetten en de zaak weer in elkaar. Motor op benzine warm laten draaien,dan kan hij met warme lambda-sonde gelijk het juiste mengsel opzoeken. Bij de gas boeren is dat hele ding in onderdelen te krijgen dus een nieuwe is helemaal niet nodig. Succes en met 17 aanwijzingen moet het lukken. Setje ringetjes + O ring halen.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

verdeelhuis is al geheel schoongemaakt en voorzien van nieuwe ringetjes en rubber o ringen door kees verhulst (vg392) in helvoirt.
Was inderdaad aardig vettig van binnen,is inderdaad nagenoeg exact zo schoongemaakt zoals jij al aangeeft,vandaar dat ik het idee heb om dan het stappenmotortje maar te vervangen,zou eigenlijk het laatste nog zijn zou je zeggen,hij heeft het ook zomaar een paar dagen niet en dan ineens weer 1 of 2 keer wel,of een hele rit continu.

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Op deze site is vaak te lezen dat het verdeelhuis schoongemaakt moet worden.

Ik heb dat in december bij Kees laten doen.
Ik heb toen ook een draaggasfilter laten monteren om het meeste vuil op te vangen voordat het in het verdeelhuis terecht komt.
De tijd zal leren of het werkt. Baat het niet dan schaadt het niet.

Het filter is simpel te monteren.
Gewoon de gasslang tussen verdamper en verdeelhuis doorknippen, drooggasfilter ertussen, slangklemmen erop en klaar.

Grt,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.