Opel Zafira: Zafira 2.2 slaat niet aan ( dieselpomp ? )

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DTR

Hallo Specialisten.

Van de ene op de andere dag slaat mijn Zafira niet meer aan.
Routemobiel er bij gehaald , Doorgemeten , Geen foutmeldingen.
Truuk met de Remmenreiniger, Motor slaat meteen aan op 4 cylinders , en kan je gewoon rijden ( zonder problemen)
indien je de auto dan weer van contact zet , slaat hij weer niet meer aan.
Probleem zowel met koude motor , als met warme.
2 sleutels geprobeerd. probleem blijft.

Naar de Garage gegaan .
Deze heeft vacuumsysteem nagekeken , Dieselfilter nagekeken , Diverse zekeringen nagekeken.
Geen resultaat.
Hierna waren er wel 2 foutcodes aanwezig :
P0400(9) Exhaust gas recirculation Valve , en
P0234 (3) Boostpressure Control Circuit. positive deviation
Na reset zijn deze niet meer aanwezig. ( vermoedelijk dus van het testen ? )

Volgens de garage dus een dieselpomp probleem.
In deze auto zou een VP44PSG16 zitten ,en die heeft vaker problemen met de EDU ?????
Pomp heeft 2 aansluitingen.

Vraag.
indien ik naar een Bosch Diesel service center ga , kunnen ze dan de dieselpomp uitlezen ?
EDU / ECU uitlezen ?

Of moet ik het toch in t vacuumsysteem zoeken ?

Let wel ... tijdens het rijden ( na starten ) totaal geen problemen met rijden (stotteren enzo ..)

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jacko

Geplaatst door

jacko242 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

het is inderdaad belangrijk te weten wat de pomp capaciteit is tijdens het starten en een diesel specialist kan inderdaad meer zien als met een gewone test kast. Tevens kan het zijn dat hij ergens z'n druk weg lekt... Dit heb ik eens gehad een Frontera (afdichtingen op de verstuivers)

Verder ben ik erg benieuwd wat wat uiteindelijk je probleem is geweest en of de storingen P0400 en P0234 nog terug komen. Ik ben namelijk met een Saab 9-3 2.2Tid bezig (zelfde motor) waar ik tevens deze storingen in heb zitten zie topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... Dit probleem is overigens nog steeds niet opgelost maar deze auto start gewoon perfect maar valt in noodloop op de snelweg.

Chris en Pat 0
badge

14 jaar

Hi chris.

bedankt voor je antwoord. ik had je topic al eens gelezen. inderdaad ook een flink probleem.

je had t over een Frontera.
Sloeg die dan ook niet aan ? Of had hij toch andere "symtomen" ?

Voor de specialisten :
er was nog een foutmelding :
P0070 (2) Ambient air temp low input . ik denk dat het dus de LMM is ?

Vraag :
1 Kan de LMM (p0700) er voor zorgen dat de auto niet aanslaat ?
2 Zou het misschien iets te maken hebben met de immobiliser ? Of kan de auto dan ook niet aanslaan met remmenreiniger ?
3 Kan er met de remmenreiniger truuk andere schade aan de motor ontstaan ? ( gebruik maar een klein beetje om m aan te laten slaan )
4 Kan de BDP sensor dit kwaaltje leveren ? of draait dan de startmotor ook niet rond ?
5 Moet ik het toch bij de retourslangetjes en de t stukjes zoeken ?


Groet
Jacko

jacko242 0

14 jaar

Ik zou nog eens wat testjes doen. aanslepen/overstarten geeft hogere startsnelheid.
Dan ook wel aanslaan?

P0070 heb ik wel vaker gezien bij dit zelfde model, Ambient air sensor heeft te maken met de sensor
achter je voorbumper.Maar veroorzaakt jou proleem niet.
Immo veroorzaakt dit ook niet (loopt immers en geen foutcode die in die richting duid)

Ik zou wel alle slangen T stukjes goed controleren.
Een klein beetje lucht en hij slaat niet aan.

Pomp uitlezen.
Jij hebt een PSG16 en dat is de motorcomputer zelf.
Oudere type (PSG5) die is wel op 2 manieren uit te lezen pomp en motorcomputer

Antwoord op jou mail: Ik heb id ook zoiets gehad met zelfde model.
Na het doorblazen van aanvoerslang liep de motor weer.(auto rijd nu maanden later nog steeds)
Zit aan de voorkant van de pomp een banjobout (zit een klepje in)
Zelf denk ik dat deze toen is blijven hangen.

Oiram

Thankz Oiram

De zafira waar jij naar refereerde , startte die wel op remmenreiniger ? of niet geprobeerd ?
Indien de BDP sensor defect is , draait dan wel de startmotor ?

hebben deze auto's een electroklepje in de zuigleiding zitten , die meteen opent als de auto loopt ?

Ik heb de auto naar een Bosch Diesel speciaalzaak gebracht.
Hopelijk is niet de diagnose...........de dieselpomp :-(

jacko242 0

14 jaar

Op remreiniger toen niet geprobeerd.
Zonder BDP sensor start de motor wel rond.

Oiram

als het de BDP is , Geeft hij dan een foutmelding ?
Dus dan zou hij ook kunnen starten op Remreiniger ???
Is de BDP te testen ?

jacko242 0

14 jaar

BDP geeft foutmelding, maar een enkele keer ook niet terwijl zo'n sensor toch wel defect is.
Zo'n sensor zouden ze in ieder geval kunnen controleren door met diag apparaat te kijken
of er een start toerental is.

Denk zelf niet dat het in dit geval door zo'n BDP sensor veroorzaakt word.
Oiram

Vandaag contact gehad , met EDSL Sittard
Volgens hun is het 99,9 % zeker de pomp

Vacuumsysteem , retour , getest

Toevoer getest.
Een reserve verstuiver aangesloten.
Tijdens starten kwam er nagenoeg geen verstuiving.
Als de auto gestart was , was het wel goed.

Iemand nog tips ????

Op deze auto's zouden 2 types pompen bestaan ?
Is dus nog prijsafhankelijk

jacko242 0

14 jaar

Even een terugkoppeling...

Was inderdaad de pomp.
pomp verwisseld , auto loopt weer.
ik vermoed zelfs dat hij zuiniger is ?????

Wat ik niet begrijp is ....
BOSCH heeft heeeel veel problemen gehad met de oude VP44 pompen.
Nu hebben ze een nieuw type pomp uitgebracht , de VP44 PSG16.
Een gedeelte van het motormanagement zit dus in de pomp.
Nu moet je verwachten dat deze pompen "perfect "zijn
Niet dus.
Maar wel de hoofdprijs tellen voor een nieuwe pomp ( 2700 euro )

Voor mij geen BOSCH materialen meer

Mensen , bedankt voor de bijdrage

jacko242 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.