Opel Zafira: Zafira-A X18XE1 CO te hoog

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: X18XE1

Hallo Opel techneuten,

Mijn Zafira heeft een APK issue... CO is 0,7 en dat vind de RDW te hoog.. ;)

Op-Com heb ik er aangehad, en dan vallen mij 2 dingen op:

Intake temperature 10 graden bij koude motor en -3 buitentemperatuur. Wanneer de motor op temperatuur is, loopt dat richting de 40 graden en bij flink gasgeven zakt 'ie dan naar een graad of 30...

Lambda spanning schommelt ongeveer tussen de 4400mv en 650mv..

Het ding loopt verder eigenlijk prima.. Geen klachten over het verbruik oid..


De katalysator heb ik verleden jaar vervangen en ik heb vandaag gecontroleerd of er geen lekken in het uitlaatsysteem voor de lambda sonde zitten. De lambda sonde is verleden jaar vervangen.
De laatste is vervangen n.a.v. APK problemen verleden jaar. Na vervangen van de lambda sonde zakte de CO waarde destijds, na flink opwarmen, terug naar 0.3. Nét ok..
Nu dus niet meer...

ehh...
Help?

RoAnEd

Geplaatst door RoAnEd (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Wat is de omgevingstemperatuur , waarin je staat te meten -3 buiten ? heb je een losse tempmeter om de intake temperatuur parralel te meten ?
Geen vacuum of luchtlek bij spruitstuk.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

De omgevingstemperatuur was -3, ja. Helaas bezit ik geen losse temperatuurmeter om de intaketemperatuur te checken..

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Met alleen het CO-percentage kom ik niet verder als katalysator weer overleden.
Heb je alle meet-gegevens van de 4-gas test?
Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal bij stationair en verhoogd toerental.

De katalysator die eronder gegaan is, is dat een nieuwe originele, 2e hands of imitatie?

Met een draaiende motor is de inlaat lucht temperatuur altijd hoger dan de buiten lucht temperatuur.
Dat lijkt mij hier het probleem niet. Wordt hier ook niet gebruikt voor de berekening van de brandstof hoeveelheid bij draaiende motor, de inlaat temperatuur zit automatisch verwerkt in het signaal van de luchtmassa meter..

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Nee, helaas... Ik heb niet alle waarden van de 4 gas test.. Alleen CO te hoog: 0,7 en dat ook bij hogere toerentallen.
De temperatuur zal ik dan maar even laten voor wattie is.. Bij stationairdraaiende motor zie ik een luchthoeveelheid van ca 10kg/u.

Met Op-Com zie ik wel wat vreemds aan de lambdaspanning...
[url=http://postimage.org/image/5k9biieq5/][img]http://s14.postimage.org/5k9biieq5/Lambd...[/img][/url]

X as is de tijd ( ca 10 seconden gemeten) en de Y as is de spanning van de sonde (in mV), volgens op-com
Ik heb niet het gevoel dat dat helemaal juist is...

De kat is trouwens een immitatie.. Wel nieuw aangeschaft. Voorafgaand aan de meting hebben we hem goed warm gereden.. ;)

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Zo'n grafiek is af en toe best wel handig, maar op zich is de communicatie traag.
Je kunt bij een wat sneller wisselend signaal van alles missen.
Meten met een scope geeft een betrouwbaarder beeld en dan pas kun je conclusies trekken.

Heb je in de data ook de zelf-lerende parameters voor de inspuiting? Fuel trim of Block learn (oude Opel naam).

Imitatie kats sneuvelen wel meer na een 1/2 of een heel jaar. Dat is niet bijzonder.
Die dingen zijn goedkoper omdat er gewoon minder materiaal in zit en dat merk je dan nu.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Rob; die CO waarde is maar iets te hoog ! De kat werkt pas als de waarde onder de 0,5 %is gezakt .
Die andere waardes zijn belangrijk om een oorzaak aan te wijzen .
Is er niet een oorzaak in het rijden van korte ritjes ??? De benzine dampt uit de smeerolie en geeft ook dit effect.
Anders is verse olie altijd welkom.
Succes.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

@oldford: Klopt, dat is traag... Een scoop heb ik wel, maar die is voor meten in radio's , TV's enz.. Mogelijk dat ik die er nog eens op zet.. Overigens lijkt het dat er een "titanium sonde" in zit.. Dan zou die 4,5V nog kunnen kloppen ook.. Je leert elke dag.. ;)

Bedoelde je deze data:
O2-Loop BLM Idle (Block Learn Map) : 128 steps

O2-Loop BLM Partial Load (Block Learn Map) : 137 steps

Mij zegt het niets.. ;)


@Punt:
De andere waarden heb ik niet, ik weet ook niet of het keuringsstation die genoteerd heeft. Duik ik in.
De auto wordt inderdaad meestal gebruikt voor kortere ritjes. Verste is, 1 a 2 keer per week, een ritje van 20km..
(Voor de lange afstanden, mijn woon werk verkeer, heb ik een oude 406 op LPG ;) )
Ik zal de Zafira in ieder geval een servicebeurt geven. Verse filters en olie dus.. Dank voor de tip!

Ook aan de andere meedenkers: Dank alvast. Ik ben er zeker van dat ik, mede dankzij jullie hulp, dit probleem ga tackelen!

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

BLM (Block Learn Map) is inderdaad de geleerde waarde.
Tegenwoordig wordt dat in procenten aan gegeven maar dit is nog de ouderwetse methode.
De waarde loopt van 0 via 128 (middenpunt) tot 255. Boven de 128 is meer brandstof.
Bij stationair is er niets geleerd en denkt de computer dat het mengsel perfect is.
Bij deellast wordt er verrijkt (137/128=1,07) en wel zo'n 7 procent.
Misschien geeft de luchtmassa meter bij deellast een iets te laag signaal.

In het begin zeg je: na flink opwarmen, terug naar 0.3. Nét ok..
Was toen de katalysator al gewisseld?

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Ja, en de lambda ook.
De katalysator is verwisseld omdat de pijp ervoor doorgerot was.. De lambdasonde omdat de auto de eerste keer niet door de APK kwam wegens 0,55% CO ofzo. Na vervangen, en heet trappen, zakte dat tot net onder de 0,3

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Voor een nieuwe kat die ook nog flink opgewarmd moet worden is dat (0,3%) ronduit slecht.

Verschil met wisselen van de lambdasonde is ook al niet spectaculair. Slechts 0,25%.
Dat kan met het "heet trappen" te maken hebben. Ik betwijvel of die lambda-sonde wel echt defect was.

Nog maar een keer de 4-gas test doen en dan alle waardes opschrijven.
Of door de zure appel heen bijten en een kwalitatief betere kat monteren.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Ok, alle goede raad opvolgend ga ik het volgende doen:

Allereerst een servicebeurt uitvoeren. Nieuwe olie, filters, bougies controleren, enz. Kan geen kwaad en hij is er wel weer aan toe.
Dan meet ik zelf de CO nog eens ( Heb zelf een oude meter. Niet geijkt, maar klopt nog redelijk) Is hij duidelijk beter, ik meet ook vooraf even, dan ga ik weer naar het APK station voor de herkeuring. Indien niet ook, maar dan voor een nieuwe meting waarbij ik de waarden ga noteren. Die waarden zal ik hier dan vermelden. ( Kan wel een weekje duren hoor...)

Indien nodig moet er dan maar weer een nieuwe kat onder... Het zij zo.. :/

Highway (115) PRO, 11 jaar geleden

[quote=RoAnEd]De kat is trouwens een immitatie.. Wel nieuw aangeschaft. Voorafgaand aan de meting hebben we hem goed warm gereden.. ;)[/quote]
Ik geef je veel kans dat dit de oorzaak is. Immitatie kat is een kat in de zak kopen. Koop een nieuwe of kijk op de sloop.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

[quote=Highway]Ik geef je veel kans dat dit de oorzaak is. Immitatie kat is een kat in de zak kopen. Koop een nieuwe of kijk op de sloop.[/quote]
Ik vrees ook dat de eindconclusie gaat zijn dat die kat niet deugt....
We zullen het mee gaan maken, als er een andere onder moet, dan moet dat maar.. ;)

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Nou, na een flinke griepaanval vandaag toch maar eens aan het werk gegaan.

Lekker stap voor stap, om te kijken of en waar er verbetering zat.

Ik begon op 0.7, en helaas, daar eindigde ik ook :(


Wat heb ik gedaan?

- LMM vervangen
- luchtfilter vervangen
- Olie en oliefilter vervangen.


Aan een viergastest ben ik nog niet toegekomen.. Dat wil ik maandag even proberen te regelen.

Maar wat mij wel opviel was dat bij stilleggen van de motor en na ca 30 seconden weer starten, de CO waarde daalt tot 0,2! Dat blijft dan even netjes (ca een minuut) staan, totdat je hoort dat de motor in closed loop regeling (ik denk tenminste dat dat de overgang is) komt. Daarna regelt hij zich "keurig" omhoog naar... 0.7!

Wie kan me dat verklaren? En is dat wellicht een teken aan de wand voor mijn probleem?

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Goed... De viergasmeting is vanmorgen, na een rit van ca 12km, uitgevoerd.
Zoals te verwachten viel: Geen verbetering...

Positief: Mijn oude , niet geijkte, CO meter klopt nog best goed.. ;)

Dames en heren: De uitslag!

Graag uw hooggewaardeerde mening en advies..
[url=http://postimage.org/image/pw9bvpmht/][img]http://s8.postimage.org/pw9bvpmht/2013_0...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die waardes van CO en O2 gaan zo niet samen ! Om wat duidelijker te zijn . Die O2 waarde had lager dan 0,5 % moeten zijn .Die lambda waarde laat dat ook zien .
Bij een CO van 0,74 % is die waar +- 0,95 . Er is dus een lekkage in de uitlaatpot/pijp.
Hc van 200 ppm is wat hoog maar niet hoog genoeg voor een lekkende uitlaatklep. Daardoor een verhoging van de brandstoftoevoer. Lambdawerking is goed ! (breedband)
Groeten.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Ok......

En zoek ik dat lek dan vóór de lambdasonde, of erna?

Ik gok op ervoor, gezien het CO, maar ik vraag het voor de zekerheid toch nog ff.. ;)

Overigens hoor ik nergens lekkage, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk..

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Zoek naar een zwarte aanslag . Spruitstukken trekken vaak krom of scheuren. De sonde meet gewoon zuurstof. Kijk alle onderdelen stuk voor stuk na . Demonteer het desnoods . We zitten nu al op no 19. !!

Succes.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Jaaa... 19 al! ..

Maar we komen er best hoor ;)
Ik ben in ieder geval erg blij met de input hier! Ik kan best aardig een beetje sleutelen enzo, maar emissiefouten gaan m'n pet echt te boven. Toch maar eens meer in verdiepen ;)

Ondanks dat we de uitlaatgassen nog niet onder controle hebben, heeft het vervangen van de LMM wel een enorme verbetering tijdens het rijden opgeleverd! De auto pakt veel fijner op! Die was dus wel degelijk aan de beurt.

Zo, en nu op zoek naar een lek... :/

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Ondanks dat ik inderdaad een lekje gevonden, en verholpen, heb, zijn we er nog niet...

Co is gedaald naar 0,5 en O2 naar 0,81 , maar 't is nog niet goed.. Als ik 'm flink op z'n donder geef, krijg ik even een waarde onder de 0,3, maar dat stijgt al heel snel weer naar 0,5..

We gaan de kat vervangen...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die waardes zijn nu goed maar had nog even een flinke rit gemaakt om de kat schoon te branden ! Heb dit vaker gezien .
Koop er wel een die bewezen heeft kwaliteit te hebben .
Groeten.,

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Ik heb inderdaad even de kat schoongereden.. Duitsland is hier op een steenworp en de A3 is rustig.. ;)
Het was alleen niet voldoende.. :/

Maandag komt de nieuwe kat, en ik hoop 'm meteen te mogen monteren.. ;)

Wordt vervolgd! ( hopelijk hierna nog één update.)

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

Welnu, de nieuwe kat hangt eronder. En gelijk is het CO 0,0%! Heel af en toe zie ik de meter nog even op 0,1 springen)

De garagehouder waar ik altijd met de auto heenga is nu even op vakantie, maar volgende week maandag sta ik met de Zafira bij 'm op de stoep! Dan zullen we eens kijken of hij aan de emissienormen voldoet en APK-afgemeld kan worden!

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Rob; goed gedaan ! Let bij het controleren op het lambdagetal. Moet nu 1,000 zijn.

Groeten.

RoAnEd (0), 11 jaar geleden

En de Zafira heeft sinds vanmorgen weer een jaartje legaal straatgebruik te pakken.

CO is nu 0.02... keurig dus!
Lambda zit op 1.002, ook al goed!

Het was even lastig, maar mede dankzij de adviezen hier is het toch gelukt. Prettige bijwerking: De auto loopt mooier dan dat 'ie bij ons ooit deed!

Nogmaals dank allen!

Volgende "project": De 406 van nieuwe APK laten voorzien. ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.