Opel Zafira: Zafira houdt in en stottert

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

De Zafira van vrienden houdt in en stoot bij alle toeren. Gas moet helemaal ingetrapt worden om nog een beetje toeren te creëren.
Auto is bij een niet Opel-garage geweest maar die kwamen er uiteindelijk niet uit.
EGR is gereinigd, lambdasonde is vervangen (bleek kapot), bobinebank schijnt goed te zijn. Ik neem aan, het is best een goede garage, dat ze de LM ook gemeten hebben.

Las ergens dat de kat verstopt kan zijn. Kun je dat meten of moet pijp eraf?
Las ook ergens dat de voedingsstroom v/d bobine soms niet stabiel kan zijn en dat een relais vervangen de oplossing was.

Kan iemand aangeven wat het kan zijn?

als opm.: De gebruiker dacht, maar dat kan toeval zijn, dat het gekomen is na een tankbeurt bij Tango. Voor de zekerheid injectorreiniger in de tank gedaan, maar geen verschil.

Ben benieuwd naa reakties/mogelijke oplossingen!!

met groet, Bert

Bertvb

Geplaatst door Bertvb (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

op het gasklep huis zitten een aantal vacuumslangen, deze even goed open blazen en de ijzere pijpjes waar deze op zitten even met een heel klein boortje "open"maken.
heb ikzelf al een aantal keren aan de hand gehad.

sucses Bart

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

als het geen wat ik net schreef niet helpt, dan kan inderdaad de katalysator verstopt zitten.
je kunt de bouten van de voorpijp een paar slagen los draaien en dan kijken of de klacht nog aanwezig is.
als de klacht dan weg is dan zit het uitlaat systeem verstopt.

Bertvb (0), 16 jaar geleden

Bart,

Bedankt voor de tip! Vandaag ff gekeken. Twee slangen, dikke en dunne, aangesloten op gasklephuis en andere kant op kleppendeksel. Alleen de dunne kon ik er af krijgen (wat een rot slangeklemmetjes!), die komt uit op het onderste pijpje v/h gasklephuis.
Dat slangetje doorgeblazen en gespoeld. Er kwamen echt dikke brokken prut uit. Buisjes met boortje 4,5 mm doorgestoken; waren open, kwam bijna geen vuil uit. In het pijpje zit een gat van zeker 5 mm. Er zit toch niet toevallig een vernauwing aan het eind, omdat je het over een heel klein boortje had?
Toen auto gestart en lopen als een tierelier! Kon zo tot over 6000 rpm gaan. Dus de uitlaat is in ieder geval niet verstopt.
vrg; Ik neem teminste aan áls íe verstopt zit dat íe dat zowel koud als warm is? (ff uitsluiten dat er iets los zit in de kat, wat soms wel soms niet de zaak verstopt)

Er is mee test gereden ook op de snelweg, en behalve, vlgns de bstuurder, iets minder trekken in z'n 5, doet íe het prima.
Ik heb ook aan de stekker van de LM (MAF) gezeten. Niet uit te sluiten is dat hier een probleem in zat, maar 't lijkt erop dat de tip v/d verstopte slang de goeie was!

vrg: Is er een tool om die vervelende slangeklemmetjes makkelijk te pakken?. Ik kon er met een tang niet goed bij komen.
vrg: 1 v/d slangen is duidelijk carterventilatie (de dikke lijkt het), wat is de functie v/d andere?

'k Zal laten weten of íe verder goed blijft lopen.

met groet, Bert

Bertvb (0), 16 jaar geleden

Auto deed het een tijdje goed. Nu wéér inhouden.

m gr. Bert

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

ik heb een gelijkaardig probleem met mijn calibra.
kun je best eens uw benzine druk nazien en kijken of deze constant is/blijft
benzine filter vernieuwen
kan ook zijn dat je het probleem hebt met een pomp dat niet genoeg meer steekt of aanzuigt uit de tank.

grtz bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.