auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira 2010: Zafira P06410, sensor A ref spanning

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 17zdtr, Motorinhoud (cc): 1700, Vermogen (kw): 99

Hallo!

Onze Zafira, 1.7 cdti, z17dtr, 2010, 125pk, 16edc3 ecu stottert soms. Motorlampje aan en dan:

Soms: Ecn161450/p1614 cim module communicatie fout
Altijd: ecn064103/p0641 Sensor ref. Spanning
Altijd: ecn033508/p0335, crank sensor circuit failure

Soms: ecn112003, gaspendaal metingen niet correct

Wanneer de fout optreed, blijft deze langere tijd, ook nadat de auto weer na enkele dagen gestart wordt. Wanneer eraan gewerkt is, doet ie het weer, Soms 300km Soms 500km. Krukassensor is al gewisseld, hielp dus maar even.

Ik verdenk de bedrading g van de krukassensor, heb deze doorgepiept en de ecm stekker schoongemaakt. Reed weer 500km.
Doorpiepen is niet de goede methode heb ik inmiddels begrepen en ga nu de de spanningen meten op de sensor en naar aarde. Ook ga ik maar een scope kopen.

Nu mijn vraag: ed bosch 16edc3 heeft blijkbaar verschillende ingebouwde spannings regelaars voor de 5v. Welke sensors zitten op de ref A spanning? Zou misschien ook een andere sensor kunnen zijn, omdat de scanrate/afhandeling van de ingangen niet op dezelfde snelheid lopen?

Het zou ook nog de Ecu kunnen zijn. Lijkt mij gezien de aard van de stori g niet voor de hand liggen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tim

Geplaatst door

Timheij (80)

al 3 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Is er niemand die weet welke sensoren zijn aangesloten op de reference A 5v meetspanning (bank 1) van de 16edc3?

Alvast bedankt!

Timheij 80

3 maanden

Je moet daar een schema voor hebben. Ik wil wel even kijken of ik een schema heb voor je. Maar wat je zelf zou kunnen testen is de massa op de computer. Als er een slechte massa is dan kun je ook dergelijke klachten krijgen. Maar ook de andere massapunten eest goed nalopen.

memos 260
badge

3 maanden

Hi memos,

Dank voor je reactie! De massapunten bij de fusebox en naast de ecu heb ik al gereinigd. Maar ik meet het zeker nig eens na met de scope!
Een schema zou erg helpen, dan kan ik de andere relevante sensors van dat circuit ook onderzoeken... :-)

Auto was al bij de dealer, die wilde de complete draadboom en ecu vervangen. Daarna naar een bosch garage in duitsland, die vertelde mij zonder te kijken dat de ecu vernieuwd moest worden. Weer een andere garage had al de egr klep en sensor vervangen. Is dus eigenlijk uit nood dat ik zelf kijk. Maar het is wel zeer interessant. Benieuwd hoe de krukas en nokkenas signalen eruit zien :-)

Groeten,
Tim

Timheij 80

3 maanden

. Heb even wat sensoren die 5V moeten hebben.

L2, brandstofdruksensor
L6 verschildruksensor
X4 Krukas positiesensor
X5 Nokkenas positiesensor

memos 260
badge

3 maanden

. . L3, luchttemperatuursensor (pen 3)
T1 temperatuursensor

memos 260
badge

3 maanden

. H1, EGR-Klep positiesensor
G1, gaspedaalpositiesensor, aansluiting 1 en 2
T15, uitlaatgas temp sensor

memos 260
badge

3 maanden

T14, uitlaatgas temperatuursensor achter het roetfilter

memos 260
badge

3 maanden

Eigenlijk kun je er bijna vanuit gaan dat sensoren 5V voeding krijgen. Als je dit niet meet op de sensor of een vaag signaal, dan meten op de computer zelf.

memos 260
badge

3 maanden

Hi Memos, dank!

Ik ga maandag meten.. :-)...
Dank voor de schema's! Ik kwam erachter dat deze ecu verschillende 5v stabilisatoren heeft. Omdat gaspedaal en krukassensor soms tegelijk komen, zitten deze misschien beide op de a ref spanning. Ook zou ik alle andere sensoren die op deze stabilisator werkt dan kunnen checken.
Maar je hebt gelijk, ik kan ook gewoon alle spanningen meten.

Nogmaals bedankt en ik laat je de uitkomst weten!

Groeten,
Tim

Timheij 80

3 maanden

Hi Memos,

De sensorbekabeling lag onder de auto los, afgebroken beugel, en de kabel beschadigt.
Inmiddels gerepareerd! Dank voor de hulp!

Timheij 80

3 maanden

Geen dank, top dat je het hebt gevonden! En bedankt voor de feedback.

memos 260
badge

3 maanden

Hi Memos,

Helaas te vroeg gejuicht. Auto reed weer een tijd en begon weer problemen te geven. Nu dan wel het probleem gevonden, als de draden van de krukas sensor bewegen aan de ecu stekker, treed de fout op. Het is een 96 pin connector. Helaas krijg ik de pennen er niet uit....
Mischien kan ik de + en - van de nokkenas sensor doorverbinden naar de krukas sensor? Deze moeten dan wel beide op de sensor A spanning zitten. Weet jij dat misschien?

Timheij 80

2 maanden

Dat kan voor zover ik weet) niet want dat zijn verschillende signalen. Kun je ze niet onder spanning vasttapen zodat er geen bewegen mogelijk is?

memos 260
badge

2 maanden

Op de sloop nieuwe stekker gevonden en 96 draden gesoldeerd. Probleem is nu wel opgelost... nu met de oude stekker op de werkbank blijkt dat de pinnen wel vervangen kunnen worden, mits ge weet hoe het locking mechanism werkt. Lesje kabel engineering volgen.. :-). Deze Zafira rijd weer...

Timheij 80

21 uur

Knap gedaan!! Dank voor de feedback.

memos 260
badge

18 uur

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.