as ik snel aan de stuur draaai, voel ik weerstand en hapert het sturen: volgens de garage zou het aan de stuurbekrachtigingspomp of het stuurhuis kunnen liggen: Is dit voor mij verder te controleren waar het presies aan ligt voordat ik op zoek ga naar bijv een dure 2dehandse stuurbekrachtigingspomp? Ik lees in deze forum tevens over stuurhuis servo's e.d.
Ik hoor geen 'rare' geluiden bij het sturen, alleen dat hij 'tegenwerkt' , dus haperend stuurt. Als ik 80 rij, de motor uitzet en dan via het opkomen van de koppeling weer start, duurt het 5-10 sec voordat de stuurbekrachtiging weer goed en optimaal werkt. Verder is er wel mee te rijden, maar wil een eventueel falen dus voor zijn.
Enig idee? alle hulp is welkom omdat ik toch wil proberen dit euvel zelf te verhelpen: Ook alle tips zijn welkom. (u mag antwoorden ook direct sturen naar andriesbos add yahoo punt com .
Hartelijk dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
andries het enigste wat je kan controleren is of de riem die de pomp aandrijft niet slipt want dan voel je ook een zwaar punt.
twijvel je aan de riem vervang deze dan eerst en kijk wat hij dan doet.
trouwens als de pomp uitvalt blijft de auto altijd sturen al is het een stuk zwaarder dus dar hoef je dus beslist niet bang voor tezijn.
groetjes jan.
[quote=jan T]andries het enigste wat je kan controleren is of de riem die de pomp aandrijft niet slipt want dan voel je ook een zwaar punt.
twijvel je aan de riem vervang deze dan eerst en kijk wat hij dan doet.
trouwens als de pomp uitvalt blijft de auto altijd sturen al is het een stuk zwaarder dus dar hoef je dus beslist niet bang voor tezijn.
groetjes jan.[/quote]
Als ik aan de bovenzijde van de motor kijk, zie ik een riem: deze lijkt in ieder geval strak genoeg te zitten, hoewel dat natuurlijk niet alles zegt..
Is er een aparte aandrijfrien voor de stuurbekrachtigingspomp? Indien wel, zal ik de afdekplaten aan de onderzijde even eraf halen. Kan een laag oliepijl dit probleem veroorzaken? Welk tijpe olie moet erin? Ik hoorde geen lawaai en de opel dieler zij bij een mondeling gesprek dat de pomp geluid maakte als het niveau te laag was.
In ieder geval hartelijk bedankt voor je feedback Jan.
17 jaar
andries je moet effe kijken waar de pomp zit en ja misschien moet je de onderplaat los halen om tekijken maar kijk de riem aan de binnenzijde of hij geen harde plekken heeft of gescheurt is.
het klopt dat als de olie telaag staat de pomp geluid gaat maken maar kijk maar gewoon naar het olie nivo dan weet je het zeker.
er moet gewoon atf olie in.
groetjes jan.
Jan
je hebt dus het idee dat dit gewoon aan de pomp of aandrijving ervan ligt en dus niet aan de stuurkolom? Ik ga vanavond even onder de auto liggen en kijken wat er te zien/ te controleren is: hartelijk bedankt
andries
17 jaar
Ik weet niet of jij die hebt,maar had hier vrijdag een 2004 Zafira , stuurde zwaar naar een kant en daar zat gewoon te weinig olie in.
Dat was zo'n electr.hydr. ding.(zat R achter boven het stuurhuis tegen het schutbord)
Je zag hem niet zitten en het niveau was verm. nog nooit gecontroleerd.
Oiram
En Zafira ( of een Astra-G) hebben altijd een electro/hydraulische bekrachtiging, dus geen riem of zo, en inderdaad gebeurt het vaak dat er te weinig olie in zit, je kan het ook slecht zien. Bijvullen met speciale Opel olie voor stuurbekrachtiging heeft de voorkeur, anders CHF-olie voor stuurbekrachtiging gebruiken.
succes, Nico.
meestal is het stuurhuis lek, de olie lekt in de harmonicahoezen aan de uiteinden van het stuurhuis.
oplossing is dan een ruilstuurhuis of het stuurhuis laten reparareren.
mvg Diko
[quote=diko]meestal is het stuurhuis lek, de olie lekt in de harmonicahoezen aan de uiteinden van het stuurhuis.
oplossing is dan een ruilstuurhuis of het stuurhuis laten reparareren.
mvg Diko[/quote]
is een stuurhuis zelf uit te bouwen en te vervangen of repareren?
(ik ga vanmiddag even in ieder geval de olie controleren/aanvullen)
Hartelijk bedankt voor alle feedback. Had niet zoveel zo snel verwacht.....
Andries
17 jaar
dat is nog een flinke klus hoor,als je geen hefbrug etc hebt dan zou ik er niet aan beginnen.
mvg Diko
Hallo
Hartelijk bedankt voor alle reacties; ik heb zoals voorgesteld, de olie bijgevuld en dat was dus het eind van mijn probleem ! Sturen gaat weer als vanouds. Nu alleen nog kijken waarom de oliepeil zakt: wellicht een lekkage, maar of het de moeite is om dat te maken?
Als het de stuurhuis is, kan ik daaraan werken als ik allen oprijbokjes heb? Ik heb (nu nog) geen flauw idee wat er dan aan vervangen moet worden.
17 jaar
andries als er lekkage is dan zit het vaak in het stuurhuis dan laten de keerringen door.
als het erg wordt dan bolle de stuurhoezen op en dan wordt het tijd om het stuurhuis tevervangen.
zolang je eens een keer wat bij moet vullen dan zou ik er ook niks aan doen en hoe het verder gaat moet je afwachten.
groetjes jan.
na vele jaren de zafira gebruik te hebben, is deze auto uiteindelijk vervangen door een andere
Een keer per jaar de olie van stuurbekrachtiging bijvullen was voldoende . De Stuurhuis is dus nooit vervangen.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar