Opel Astra: Zuiger past niet in cilinder

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 SZR

Hallo,

Ik moest een zuiger vervangen voor een nieuwe in het motorblok.

Nieuwe zuiger (van AE, 24122 STD) meegekregen van de onderdelenleverancier welke een maat heeft van 79.000. Iets kleinere kan hij niet leveren.

Deze zuiger past echter net niet goed in de clinder.

In het olieslager boek staan bij de revisiematen wat kleinere zuigers van fabriekswege dus denk er van fabriekswege zuigers in zitten met een kleinere diameter. (lager ingeslagen getal.)

Weet iemand ook of er een fabrikant is die deze kleinere kan leveren. (Heb niet zo veel zin om het blok te gaan honen.) Misschien levert Opel ze origineel ook wel iets kleiner maar dat moet ik navragen.

Gebruikt ook al een zuiger proberen te vinden maar dat is (tot nu toe) lastig.

bastel_heini

Geplaatst door bastel_heini (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

staat een getal op de zuigerbodem
dit moet je aanhouden als je niet opboort
kan elke revisie bedrijf leveren
moet je niet voor naar brezan oid gaan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Deze zuiger heeft inderdaad de diameter 79.00 en is 48.450 lang en is gewoon een standaard maat..prijs € 70,-

Gaat de zuiger er helemaal niet in? ik neem aan dat de cilinderwand mooi schoon is..

Zou moeten passen op de Astra F en G Vectra B etc..

Gr Stefan

Opeltje (0) PRO, 14 jaar geleden

waarom wil je de zuigers vervangen? is de motor warm geweest oid?

bastel_heini (0), 14 jaar geleden

Hallo Allen,

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Reden van vervangen van de zuiger is het volgende: zuigerveren (van 2 cilinders 1 stuk) zijn gebroken en daardoor is 1 van de groeven waar de veer in zat nogal beschadigd. De cilinderwanden zijn zijn echter zeer goed.

De motor heeft nogal veel gelopen (371.000 km) maar de cilinders zijn nauwelijk/niet uitgesleten.

Ook de lagerschalen van de krukas zien er nog schadevrij en netjes uit.

Kortom met het blok is in wezen niets mis.

De standaard maat van 79.000 voldoet niet. Zo te zien zit er in de zuiger het nummer 6 (niet helemaal zeker) wat zou betekenen dat de zuiger een diameter van 78.935-78.945 zou moeten hebben.

@Jerry CMP: Bedoel je met de zuigerbodem de binnenkant van de zuiger waar de drijfstang in zit? Daar zitten een groot aantal getallen maar durf niet zo exact te zeggen welke ik moet hebben. Kijk ik naar de bovenkant van de zuiger dan zie ik in de verdieping C43 stand en H4.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het beste lijkt me om er even mee langs een revisie bedrijf te gaan,dan heb je zeker weten de goede zuiger te pakken..

Gr Stefan

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

je hebt m al gevonden

bastel_heini (0), 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]je hebt m al gevonden[/quote]
Probleem opgelost.

Een bedrijf gevonden welke de cilinder kon honen terwijl de motor nog ingebouwd was.

Auto daar heen gesleept en vandaag weer opgehaald.

De standaard 79.000 mm zuiger past perfect en gaat soepel op en neer.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dus de diameter van de cilinder was kleiner dan de zuiger ?

bastel_heini (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Dus de diameter van de cilinder was kleiner dan de zuiger ?[/quote]
De diameter van de nieuwe std zuiger (dus geen overmaatse zuiger) was inderdaad groter als de diameter van de cilinder.

Motor loopt trouwens weer.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen en bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.