Opel Astra: Cruisecontrol ingebouwd werkt niet

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6xz

Wij hebben cruisecontrolhendel geplaatst in onze astra G uit 2003 maar werkt niet terwijl ze ons gezegd hebben
monteren,plugje erin boel weer inelkaar zetten en zou moeten werken maar helaas!
Moet er verder nog wat gebeuren? via google word ik niet wijzer.
Graag uw reactie

Cabriojetje

Geplaatst door Cabriojetje (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

miraltje (0), 14 jaar geleden

je had eerst naar de dealer gemoeten om te kijken of de computer voorbereid is op cc, is de ecu niet geprogrameerd met cc dan is cc niet mogelijk via opel zelf.

je kunt het dan doen met een john gold systeem

tevens moet de kabelboom die vanaf de ecu komt in de motorruimte ligt voorbereid zijn op cc echter dit is zelf nog wel aan tepassen.

het klopt dat de eerste serie astra-g waren voorbereid , echter dat is later terug gedraaid.

na wat ik begrepen heb zijn alle diesels en de astra benzine uitvoeringen met oranje knipperlicht glaasjes voorbereid waarbij alleen een handel koppelingpedaal-schakelaar en soms een remlichtpedaal-schakelaar nodig

ook bij astra's waar een nieuwe ecu ingezet is ivm een storing zit standaard de cc ingeprogrammeerd, echter als het een geresiveerd (niet opel) exemplaar betreft weer niet

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

De ecu inleren dat er nu een schakelaar inzit ???????, en dat deze dus nu een Cruise-Control functie moet activeren ???????
Ik doe maar effe een gok hoor.

Groeten Marcel

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Niet remlichtschakelaar, maar koppelingspedaalschakelaar. CC moet uitvallen bij bediening koppeling, en deze schakelaar zit standaard niet gemonteerd.

Groeten Marcel

miraltje (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]Niet remlichtschakelaar, maar koppelingspedaalschakelaar. CC moet uitvallen bij bediening koppeling, en deze schakelaar zit standaard niet gemonteerd.

Groeten Marcel[/quote]
er zijn G astra's geleverd met een 2 polig rempedaal- schakelaar, die dien je dan ook te vervangen door een 4 polige schakelaar daar anders je cc niet werkt.

je moet cc eerst "vrijgeven" door op de rem te trappen, zolang je niet hebt geremt kun je cc niet inschakelen

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt.

Groeten Marcel

Opeltje (0) PRO, 14 jaar geleden

zit er nog een gaskabel op de deze motor? zo ja gaat het niet lukken helaas. verder als het al drive by wire is zul je inderdaad ook de koppelings schakelaar en de andere remlicht schakelaar moeten monteren (als dit niet kan is deze optie niet mogelijk helaas). verder zal de configuratie van de motor ecm aangepast moeten worden. hierbij ga ik er vanuit dat alle bedrading doorgetrokken is naar de motor ecm...(dit is niet altijd zo namelijk)

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

inderd de vraag opeltje 2003, kan een X16SZR zijn met gaskabel, maar ook een Z16SE

Willem

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bouwjaar 2003 valt onder de EOBD regels, dus dit moet een Z16SE, Z16XE of Z16XEP zijn, daar de X16SZR geen EOBD ondersteuning heeft.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij heeft TS die schakelaar allang in de vuilnisbak gekegeld. Zal de moeite wel niet waard zijn geweest.

Groeten Marcel

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Bouwjaar 2003 valt onder de EOBD regels, dus dit moet een Z16SE, Z16XE of Z16XEP zijn, daar de X16SZR geen EOBD ondersteuning heeft.[/quote]
Houd er wel rekening mee, dat opel al EOBD stekkers (16pins stekkers) gebruikt vanaf 1996.

en zowel mijn Vectra 1996 als mijn Combo 1998 kunnen uitgelezen worden met EOBD apparatuur.

Bij opel houden ze ook al vanaf 1996 de EOBD codes aan.

kijk zelf maar eens in autodata of opel-tis.

Tja opel (was) is in hande van een amerikaans Concern, daar hadden ze al EOBD.

Wel weet ik dat bij BMW / VW / Mercedes Benz langer is doorgegaan met eigen stekkers, en systemen.


Willem

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

dit lijkt verdacht veel op een EOBD stekker, en dat in een Astra-F (serie '95 t/m '97)

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]



Willem

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Willem, alles wat je altijd al wilde weten over EOBD:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Overigens, in 2003 werdt de X16SZR niet meer in de Astra-G geleverd, laatste modeljaar waarin deze wel geleverd werd was 2001.
Wel werden nog (India, Turkije of zoiets) de C16SEL en de X16XEL geleverd.
Bron: Tis-2000.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt oldford.

laat ik nou de code lijsten vergelijken met deze EOBD lijsten dan kloppen ze.

en laat ik mijn auto uitlezen resetten en inleren en resetten met een normale EOBD scanner gaat dat gewoon.

dan lijkt mijn 1996er opel Vectra (net als zovelen opels dus vanaf eind '95) netjes volgens EOBD protocollen te werken??

Ik weet alvast weer wat meer met deze informatie, en zal deze link apart houden.

Willem

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Overigens, in 2003 werdt de X16SZR niet meer in de Astra-G geleverd, laatste modeljaar waarin deze wel geleverd werd was 2001.
Wel werden nog (India, Turkije of zoiets) de C16SEL en de X16XEL geleverd.
Bron: Tis-2000.[/quote]
Klopt ik had dat moment alleen niet direct de beschikking om in autodata of tis te kijken.

maar achteraf had ik het wel kunnen weten, aangezien ze in 2000 a 2001 allemaal over zijn gegaan van de ouderwetse gaaskabel naar Elektrische gaskleppen.

Lambda voor en na de katalysator en dat soort emissie systemen.

Alles voor het milieu.


Wat ik bedoelde bovenstaand met deze EOBD is de methode codering en uitlees en inleer technieken van opel.

deze werken al vanaf '96 ongeveer met gelijke code tabellen als in 2000 de EOBD.

dat wil zeggen.

het werkt met dezelfde stekker, met zelfde pin bezetting en zelfde uitlees protocollen.

tenminste dat lijkt mij, als je een '96er uit kan lezen met een EOBD apparaat voor opels van voor '96 heb je een merk specifiek apparaat nodig.

daar doelde ik op.

EOBD zelf is meer een systeem om alle systemen omtrend emissie gelijk te trekken, begrip ik uit het verhaal.



Willem

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

"als je een '96er uit kan lezen met een EOBD apparaat voor opels van voor '96 heb je een merk specifiek apparaat nodig."
Kennelijk noem jij alles een EOBD apparaat als er een EOBD stekker in de auto zit. Maar dat is niet waar.

1996 modellen tot zelfs 2000 voor benzine en 2003 voor diesel kun je niet met een algemene EOBD/OBD2 scanner uitlezen.
Daar heb je merkspecifieke software of scanners (zoals Op-com of de Tech-2) voor nodig.

EOBD is een uitlaatgas emissie eis en het uitlezen met gestandaardiseerde protocollen is daar maar een heel klein deeltje van.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kijk weer wat geleerd in ieder geval.

en ja hij is echt met een niet merkspecifieke uitleeskast uitgelezen en gereset.

maargoed heb nu de beschikking over een tech2 wanneer dat nodig is.

Bedankt voor deze uitleg in ieder geval.

We zijn hier ook om wat op te steken.

Willem

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Even een voorbeeld van hoe fabrikanten met de invoer van EOBD omgingen.
Voor modeljaar 2000 introduceerde Opel de Y22XE motor in de Omega.
De motor zelf is al volledig voorbereid op EOBD, compleet met 2e lambdasonde, maar je kunt hem niet met EOBD uitlezen.
Probeer je het toch en doe je het op een auto met automaat dan vertelt de EOBD scanner je doodleuk "Geen Codes Aanwezig", zelfs als de motorlamp brandt.
Dit komt omdat de automatische bak al wel in 2000 kon worden uitgelzen via EOBD.

Voor modeljaar 2001 wordt dit de Z22XE en dan kun je hem met EOBD uitlezen.
De ecu van de Z22XE past echter gewoon op de Y22XE en werkt dan gewoon goed.

Uitlezen en resetten met een EOBD scanner snap ik, maar inleren? Wat bedoel je daar mee?

Ik denk niet dat dit misbruik van de regels was, ik denk dat de softwarejongens te veel werk hadden om ook in deze ecu de EOBD protocollen te zetten en te testen.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja inleren van de basiswaarden komt in princiepe bij opels van voor de EOBD tijd niet voor.

zelf lerend.

maar inleren / afstellen stationair toerental.

maar wel was het resetten van Lambda mappen en Klopsensor mappen was mogenlijk bij mijn Vectra, nu kan het zijn ik weet het niet hoor, maar dat het uni apparaat software aanwezig had voor deze opels?? ik heb daar verder geen ervaring mee

maar goed.

ik heb nu een ander beeld gekregen van dit EOBD systeem

Stekkers zijn al zelfde als EOBD vanaf '96

codes zijn gelijk aan de p0 lijst van EOBD, maar het is geen EOBD.

dit maakte het enigzins verwarrend.

Bedankt tot zover.


Oja voor de topic Starter.

Cruise Control is niet voorbereid.

je kan wel controleren of de Motorregelmodule er op voorbereid is

zo ja, inleren en hupsa CC werkt

Willem

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Resetten van leerwaardes voor Lambda en Klopsensor doe je met een merk specifiek apparaat.
Dan kan de Tech-2 zijn maar ook een universele aftermarket scanner, maar dan wel eentje met Opel specifieke software.

Dit resetten en inleren is niet opgenomen in de EOBD standaard als apart item. Het gebeurt automatisch bij resetten van foutcodes.

Dat het verwarrend is ben ik met je eens. Zeker als mensen dan ook nog met de kreet OBD2 komen en denken dat dat hier vanaf 1996 werkt.
Het werkt inderdaad vanaf 1996 maar om het te gebruiken zul je moeten verhuizen naar de USA.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

dan kan ik gelukkig terug vallen op mijn ouders, die leven in de Usa.

maargoed even bedankt.

weer wat wijzer.

willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.