Goedemiddag allemaal,
Paar weken geleden een 5 deurs corsa c Njoy zwart 1.2 aangeschaft.
Tijdens de bezichtiging draaide de motor goed op toeren , geen getik etc. Voor de rest ziet de wagen er leuk uit en ben tevreden over de ruimte die de auto biedt. Heb na aanschaf maar meteen een onderhoudsbeurt gedaan. Wel te verstaan:
*Remblokken vóór vervangen
*Olie ververst. (4ltr 5w40 Shell)
*Oliefilter vervangen
*Benzinefilter vervangen
*Luchtfilter vervangen
*4 nieuwe boegies (2kops)
Alleen zijn er momenteel meerdere issues met de auto.
weet niet goed of ik ze allemaal in 1 mail mag melden maar het is als volgt:
1) stationair is niet meer goed na beurt(naald klimt op en daalt tussen 600 en 800 toeren)
2)Nu is het zo dat nà olieverversen ik ook mijn kleppen hoor tikken?
(Als ik licht gas bij geef , gaat het tikken ook sneller)
3) 40 liter getankt om het verbruik te meten. benzinemeter naald staat nu tussen het streepje van 1/4 tank en 1/2 tank en zit ik pas op 290km? (Afwisselend rijgedrag dan een keer vlot en dan economisch en combinatie stad/snelweg). Maar lijkt mij een hoog verbruik?
4) gisterenochtend weggeweest met de auto probleemloos gestart.. Na 1 stop stapte ik weer in maar startte mijn auto opeens niet meer. Accu was leeg. Hoorde een hoop getik en geratel toen ik de auto wou starten. Startkabeltje op Andere accu en hij deed het weer. Echter gebeurde het heel onaangekondigd.
Heeft het een met het ander te maken??
Kan iemand mij helpen adviseren over hoe /wat??
Hoor graag
Mvg sjef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is allemaal wel heel toevallig dat dit in 1x allemaal na de beurt , gebeurt !
Controleer eens of er niet ergens een vacuum slangetje los geraakt of beschadigd is bij de beurt.
De olie soort/type die er in zat is dat nog te achterhalen ? bij het veranderen van oliesoort/type wil dit nog wel eens gebeuren.
Met 40 liter was toen de tank vol ?
Anders tank helemaal vol gooien , km st opschrijven , gaan rijden , na x km weer vol tanken en dan weet je precies het verbruik.
Sloeg de motor niet aan of ging hij niet rond ?
Hoi kaleido
bedankt voor je reactie. ..
Ik vindt het ook vreemd dat dit allemaal na de beurt naar voren komt.?? Daarom dat ik hoop hier antwoorden te kunne vinden.
Zoals eerder ook genoemd hebben we tijdens de aankoop juist gekeken of de motor stationair liep..en dat was zo ...en ofdat de kleppen hoorbaar waren. Die hoorden we ook niet.
1)
Ik weet niet wat voor olie er eerst in de motor zat. De vorige eigenaar ook niet helaas. En de auto is niet bij een dealer in onderhoud geweest. Dus weet niet hoe ik het getik wegkrijg. En of dit schadelijk is voor mijn kleppen? Moet er weer andere olie in?
2)
De motor sloeg helemaal niet aan, ik hoorde dus het getik vd relais die achter mekaar constant hoorbaar waren als sletel omging..motor deed niets. Lichten op dasboard ...accu etc brandden wel.had geprobeerd in zijn 2 stotend te starten , maar auto gaf niet thuis.
3)
Tank zat helemaal vol. Kon niets meer bij omdat deze al overliep. Dus nokvol ! Denk dat ie wel veel verbruikt voor een 1.2 ,, of niet?
4) waar kan ik een vacuum slangetje vinden? Om deze te checken?
heeft dit te maken met het stationair draaien vd auto?
Hoor graag
10 jaar
het kan zijn dat de tank te vol is geweest en de benzine naar het koolstof filter terugloopt via het uiteinde en beluchting van de tank.
dan werkt het vacuüm ook niet naar behoren.
het komt weinig of niet voor.
ik heb het ook van horen zeggen en dat is jaren en jaren geleden.
koolstof filter zit dacht ik rechts voor en goed verstopt.
popey
10 jaar
Popey
Bedankt voor je reactie
Moet ik nu naar een koolstof filter zoeken???
. Of verder met checken van andere opties sinds je het hebt van horen zeggen.
10 jaar
ik zal in mijn tekeningen gaan zoeken.
kom er op terug
Ik hoop dat iemand anders nog een oplossing heeft
popey
ja ,het staat niet op tekeningen die ik heb.
het gevolg van te veel tanken is, dat het filter volloopt en er geen voldoende vacuüm is.
gewoon door blijven rijden totdat het filter weer op peil is.
de auto zal dan weer goed gaan lopen.
dit filter is bedoelt als milieumaatregel om dampen niet in de buitenlucht te laten komen.
ook vacuüm slangen controleren dus of die goed zijn aangesloten.
Net nog even overlegd met vriend die eigenaar is van een garagebedrijf.
voorheen een Opel bedrijf.
gr popey
ps : mijn vrouw heeft een Corsa van sept 2003, 1.2 en is een probleemloze auto.
Ik moet 3 dingen doen om deze auto goed te laten rijden en dat is : brandstof/lucht/en olie.
10 jaar
Popey bedankt..
Ik weet niet exact waar de vacuumslangen zitten.
Kan je gerichter opgeven waar ik moet kijken.
Hangt dit samen met het stationair en verbruik vd auto?
Blij dat die opel.probleemloos is. heb ik het pech dat ik problemen.
Wat zou een 1.2 +- moeten verbruiken?
ik heb geen uitkomst op het getik.
moet er nu andere olie in? Dunner / dikker?
Hoor graag
10 jaar
Oh ja vergeet te vragen over de koolstoffilter.
na hoeveel km zou deze filter dan weer op peil zijn?
Gezien het feit ik al +- 300 km erop heb zitten en de auto vooralsnog onregelmatig draait.
hoe komt de koolfilter weer op peil?
Afhankelijk van kms of is hier een bep periode mee gemoeid. ?
10 jaar
@kaleido1
@popey
Kunnenn jullie al het eea adviseren?
Misschien anderennnog opties?
Hoor graag
10 jaar
Hallo Sjefi,
Het ligt voor de hand te denken dat er verkeerde olie in zit. Je ververst de olie en je hoort getik. Bel de dealer en vraag welke olie ze in dit type motor doen of kijk in het instructieboekje. 10W d'r in lijkt mij een goed plan, maar checken welke olie voorgeschreven staat is beter.
Groet,
Hendrik
10 jaar
Hendrik
Bedankt voor je reactie aangaande de olie.
Betreffende blok tikt ook met 10w40 olie dit zat er eerst in.
want olie is tot 2x toe met 1 dag verschil ververst.
Na 10w40 hebben we 5w40 gebruikt.
Volgens de dealer en het boekje kan het allebei.
dus weet het niet.
heb je miss opties uitkomst voor overige issues?
10 jaar
Hoi Sjefi,
Ok, dus in deze volgorde: motor loopt goed, olie vervangen door 10w40 en hij begint te tikken, vervolgens motorolie weer vervangen door 5W40 en hij tikt nog steeds. Nee, nu zijn mijn ideeën t.a.v. het tikken op.
De kans is aanwezig dat het tikken een relatie heeft met het lage/onregelmatige toerental en misschien het hoge verbruik...
Groet,
Hendrik
10 jaar
Hendrik,
Volgorde die je noemt Klopt iig.
Miss. dat het lage onregelmatige toerental te maken heeft met een losse vacuumslang ??? En dus getik en hoog verbruik?
zou het?
Weet jij wat een 2003 benzine +- zou moeten verbruiken? (combi snelweg stad 80km zone)
10 jaar
1:14.5
verbruikt deze Corsa 1.2 van mijn vrouw.
NB : gebruik vol synthetische olie!!!!!!!
popey
10 jaar
Popey
Dat lijkt mij idd een mooi verbruik 1 op 14.5.
bedankt voor je advies.
Ik had alleen begrepen dat vol syntehetische olie niet hoefde vd dealer omdat het een oudere auto is.daarom had ik 5w gebruikt.
maar het getik is wel storend dus moet er maar weer geld in steken.
Kom net thuis van boodschappen. Auto start niet in 1 x. Normaliter pakt ie in 1x . Nu hoor ik de startmoter 2 of 3 keer draaien en daarna start ie.
Zag dat mijn verlichting van mijn koplampen en binnenverlichting cq verlichting dashboard wegvalt bij het naar links en rechts draaien van mijn stuur. Dit komt er nog eens bij. :-(
Kan je hier wat over vertellen??
ps: kan je ook opgeven waar de vacuumslangen zijn. Zodat ik dit morgen kan checken.
Hoor graag
10 jaar
Volgens mij moet je er eens iemand naar laten kijken met verstand van zaken , want het wordt steeds erger met de auto , kan me niet voorstellen dat dit allemaal maar zo van zelf komt , gezien alle vragen die je hebt en volgens mij geringe kennis van zaken , wordt dit een heel lang topic , dit is allemaal zeker niet negatief bedoeld , maar soms is het verstandiger om niet alles zelf te willen doen .
Ik had vroeger een collega , die links iets repareerde en rechts de volgende storing veroorzaakte.
Ik denk dat er toch heel wat anders aan de hand is .
Kan het van hieruit moeilijk verder beoordelen.
beluchtingsslangen bevinden zich om of aan de benzinetank en onder de achterbank.
deze lopen door naar het z.g. actieve koolstoffilter rechts onder het voorspatbord.
zie vraagbaak Olving blz 166
.
Ik weet dat er een slangenstelsel zit maar zelf nooit gezien of losgehaald.
Tegenwoordig geef ik enkel les of hulp bij computerproblemen..
kruip niet meer onder een auto, tenzij strikt noodzakelijk.
sorry kan verder geen hulp meer bieden.
popey
10 jaar
@kaleido
@popey
Beide bedankt voor jullie hulp.
Indien iemand anders raad / advies heeft hoor ik het graag.
10 jaar
Ik lees boven ergens olie ververst (4 liter 5 w 40 shell).
is dat niet een beetje veel???
ik heb bij kroon oil gekeken ,die praten over 3 liter.
weet niet of dat inc.of ex. filter is.
10 jaar
P.Rutser
Bedankt voor je mail.
Heb eigenlijk geen idee of dat teveel is?
iig heb ik idd 4ltr erin gegooid. Incl vervanging oliefilter.
zou dit problemen geven?
10 jaar
Kan je toch aan je oliepijl stok zien.
10 jaar
Oliepijl stok zit olie op tot aan het bovenste streep. Dus zit vol.
Vraag is eigenlijk of 4 ltr olie in de moter kwaad kan?
Hoor graag..
weet je miss of 1 boegue die miss niet deugd het stationair draaien vd auto kan beinvloeden?
10 jaar
Oliepijl stok zit olie op tot aan het bovenste streep. Dus zit vol.
Vraag is eigenlijk of 4 ltr olie in de moter kwaad kan?
Hoor graag..
weet je miss of 1 boegie die miss niet deugd het stationair draaien vd auto kan beinvloeden?
10 jaar
Volgens mij hebben ze boven toch gelijk laat er iemand naar kijken, die meer verstand van auto's heeft.
10 jaar
P.Rutser
Ik had gehoopt op wat gerichte antwoorden zodat ik kon uizoeken hoe /wat.
maar iig Bedankt.
Misschien toch evt een ander die evt kan adviseren en raad heeft?
10 jaar
ik denk dat er wel genoeg staat
advies is laat de garage ernaar kijken
succes
Fordmannetje
Thanks
10 jaar
Problemen zijn uiteindelijk niet opgelost.
Mijn nokkenas zou versleten zijn , en de klepstoters niet goed meer zijn.
Ik had begrepen tzt vd garage tdat waarschijnlijk een zuigerveer van cylinder 3 niet goed meer was. Mijn uitlaat had een zwarte kring.
Overmatig olieverbruik .ik tankte bijna evenveel olie als benzine. Hier kwam nog eens geratel van mijn ketting bij. Omdat de.spanner niet meer goed zou zijn.
Moest een nieuwe blok in komen...
Uiteindelijk de auto verkocht aan een handelaar voor onderdelen.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar