Peugeot 106: 106 1.1i valt uit met koude motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Mijn 106 1.1i valt uit als ik hem met koude motor start.

Hij start ineenkeer, maar valt daarna direct uit, ik moet hem met het gas aan de praat houden. Stationair draait ie heel beroerd, en als ik het gas aanraak valt ie direct uit.

Dit duurt totdat de motor enigzins warm word, maar ook daarna loopt ie stationair niet super, toerental zakt heel ver weg je voelt en hoort het ook. Daarna regelt hij het stationair bij en loopt ie normaal. Maar telkens met een dotje gas valt het stationair te ver terug.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Graag ook uitleg hoe ik iets kan schoonmaken/vervangen, ik wil het graag zelf doen.

EG

Geplaatst door EG (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Zou iets met de temperatuursensor kunnen zijn, waardoor niet de juiste hoeveelheid benzine wordt ingespoten.

EG (0), 14 jaar geleden

Weet iemand waar de stationaire stappenmotor van dit ding is, kan ik dat proberen schoon te maken.

Iemand ook uitleg/plaatjes hoe en wat?

Bert deLeeuw (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst laten uitlezen dan weet je direct wat er aan de hand is. Anders ga je misschien onnodig onderdelen vervangen en dat is ook jammer. Suc6 Bert

EG (0), 14 jaar geleden

Ok zal ik dat laten doen, kan gewoon met een universeel uitleesapparaat toch? Wil naar mijn vaste garage vandaar.

Maar het volgende is er nu aan de hand.

Met bedrijfswarme motor start hij gewoon goed, en kan je gewoon een dotje gasgeven zonder dat het lijkt alsof ie stil gaat vallen. Hij draait gewoon soepel en goed stationair, als je de lichten aanzet valt ie terug (stationaire snelheid) maar dat regelt hij direct bij.

Het lijkt me dan sterk dat het aan de stappenmotor licht, dan zou hij met warme motor ook moeten uitvallen toch? Want met koude motor lijkt het alsof ie teveel brandstof krijgt ofzo?.

Iemand hulp of een idee wat dit kan zijn? Er werd gesuggereerd dat het aan een temperatuursensor kan liggen, dat lijkt mij eigenlijk waarschijnlijker.

EG (0), 13 jaar geleden

Beetje laat maar goed:

Om dit probleem goed op te lossen heb ik de gasklephuis eruit gehaald, naar de badkamer gebracht en helemaal schoongemaakt met motorreiniger.

Niet electrische delen zoals rubber ringen om de huis heen heb ik gewoon in een sopbad geplaatst. Het is helemaal niet vreemd dat die auto voor geen meter reed: de rubber ringen die om de gasklephuis zaten waren helemaal vol met zand en vuil, dan trekt dat ding dus valse lucht en loopt ie dus voor geen meter uiteraard...

Stationair draat ie dus nu voor 90% goed. Alleen als ik de rem intrap gaat het een zeer klein beetje onregelmatig maar daar kan ik wel mee leven, het is dus niet zo dat ie bijna uitvalt.

Op een bepaald AX forum kan je vinden hoe je de gasklephuis kan schoonmaken, zoek maar op google ernaar, ik neem aan dat je hier niet mag linken naar andere sites.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.