Peugeot 106: 106 valt uit bij het terugschakelen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: HDZ (TU1M)

hallo

ik heb een 106 tweedehands gekocht, dit was in oktober 2010. sinds januari 2011 heb ik het proleem dat de auto uitvalt bij het terugschakelen en daarbij het remmen. (ik rem meestal op de motor). net voordat hij uitvalt gaat eerst het lampje van motormanagement branden en dan valt hij uit en gaan alle lampjes branden, zoals je dat normaal hebt bij het starten. hierna start de auto niet meer. als ik dan de auto 5 a 10 minuten laat staan dan doet hij het wel weer, maar dan is de auto ook wat minder warm, heb al gechecked of hij genoeg koelvloeistof heeft enz maar dat is allemaal goed.
nu het buiten warmer wordt valt de auto vaker uit en duurt het daarna ook weer langer voordat hij weer start (20 a 30 minuten).
ik weet neit of het hoort bij dit probleem maar mijn ventilator achter de raidateur draait nooit.

ik heb al een aantal keer onder de motorkap gekeken en er zit een nieuwe dubbelrelais in en ik heb ook de stappenmotor gereinigd. ik heb ook al de bedrading waar ik bij kon gechecked (visueel) op beschadigingen. mijn accu is gewoon goed aangezien de startmotor en radio (met subwoofer) wel gewoon door kunnen gaan als de auto stopt. ik heb ook de massa verbindingen op het chassis nagekeken, deze zijn alleemaal goed.

ik heb zelf wel een idee wat het zou kunnen zijn maar ik weet neit hoe ik dit controleer: ik denk zelf dat het de bobine is of de ontsteking. weet iemand hoe de onsteking en de bobine eruit zien?
het zou ook de brandstof injector kunnen zijn maar ik heb geen idee hoe ik dit check??

als iemand een idee heeft wat dit probleem zou kunnen veroorzaken hoor ik het graag aangezien ik het erg irritant vind dat ik elke keer stil sta ???

mk106

Geplaatst door mk106 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Symptoom komt overeen met een defecte toerental sensor.

Als de motor niet wil starten en je het contact aan zet:
Brandt dan het motorlampje?
Hoor je de brandstofpomp lopen (eventueel tijdens starten)?
Heb je vonk tijdens het starten?

mk106 (0), 12 jaar geleden

het gele motorlampje brandt dan inderdaad.
de brandstof pomp loopt normaal
als de auto koud is heb ik inderdaad wel een vonk aangezien hij dan gewoon start maar als hij afgelsagen is weet ik neit of ik een vonk heb aangezie dit op de gekste plaatsen is.

hierbij is de bougie zelf koffiebruin maar de rand errond en het pinnetje waar de vonk naar toeslaat is aan de buitenrand bedekt met een laagje koolstof.

iemand een idee wat mijn probleem is?

mk106 (0), 12 jaar geleden

was geen defecte toerental sensor want dan zou de auto zowel koud als warm neit starten.

maar hij start koud wel.

het was de bobine, deze is vandaag vervangen en ik kon weer leuk rijden. hopelijk blijft dit ook zo.

oldford bedankt voor het reageren

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.