auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: SLECHT STARTEN --> Diesel lekkage bij brandstoffilter(huis)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5D

Beste,

De 106 van mijn vriendin start al enige tijd slecht, soms koud soms warm. Slaat sporadisch af met koude moter en stottert soms. Daarbij merkte ik gister lekkage van diesel op.

Na veel onderzoek (o.a. hier) heb ik het volgende geconstateerd: één aanvoer slang poreus en lekkage bij brandstoffilter(huis).
Achterop dit huis zit een wit plastic apparaatje met een veertje er in, zie foto. Dit wordt op zijn plek gehouden door een borgring. Al met al een rot klus om het er uit te peuteren, maar daar zat de lekkage (rubber o-ringen dichtten niet meer af). Nu heb ik filter en slang vervangen, maar zit nog met dat apparaatje. Weet iemand wat het is en wat het doet?? Lijkt op een thermostaat of zo...?

http://img847.imageshack.us/i/afb005wp1....

Ik heb de volgende work-around bedacht: ik heb het gehele brandstoffilter(huis) omzeild en een universeel filter aangesloten. Het originele brandstoffilter(huis) wordt nu dus NIET gebruikt.

Auto start nu perfect, géén luchtbellen meer en géén lekkage. Universeel filter doet zijn werk...

Nu is de vraag dus, WAT is dat witte apparaatje met veertje en lekkende rubberen O-ringen? Kan het kwaad dit ik het originele brandstoffilter(huis) omzeil?

Het werkt nu perfect, deze methodiek was in totaal een paar tientjes en gloeiers, kleppen, brandstofpompen en dergelijke waren dus NIET de oorzaak.

De dealer heeft alleen complete huizen en dus niet dit losse onderdeel en zelfs op de sloop was niets te krijgen. Is mijn oplossing definitief of vraag ik nu om problemen? Ik heb overigens het gat waar het apparaatje in stak weer dichtgemaakt zodat er geen vuil etc. in kan komen.

Mvg,
Thijs

Geplaatst door

swolfs2001 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zoals je zelf al aangeeft is de o-ring stuk...deze kun je wellicht simpelweg zelf vervangen?
Meet even de dikte op, de diameter etc. of ga er mee naar de automaterialenzaak toe, deze geven je zo een nieuwe mee voor een paar centen.
Ik denk dat het de moeite waard is om te proberen.
Dan is alles in ieder geval weer orgineel.

Of het kwaad kan? ZItten er stekkers aan het witte apparaatje of aan het orgineel brandstoffilterhuis? Zo niet dan kan het over het algemeen weinig kwaad...de diesel wordt immers nu nog steeds gefilterd, alleen nu door een univer. filter.

Wat dat witte dingetje is? Het ziet er een beetje uit als een terugslagklepje.....even testen door er in te blazen etc.
Als er stekkers aan zitten zal het iets van een sensor zijn ofzo...maar doordat de foto wel erg dichtbij is gemaakt is het lastig te zien wat het is, doet of kan :)

succes zover iig

johantje22 0

13 jaar

[quote=johantje22]zoals je zelf al aangeeft is de o-ring stuk...deze kun je wellicht simpelweg zelf vervangen?
Meet even de dikte op, de diameter etc. of ga er mee naar de automaterialenzaak toe, deze geven je zo een nieuwe mee voor een paar centen.
Ik denk dat het de moeite waard is om te proberen.
Dan is alles in ieder geval weer orgineel.

Of het kwaad kan? Zitten er stekkers aan het witte apparaatje of aan het orgineel brandstoffilterhuis? Zo niet dan kan het over het algemeen weinig kwaad...de diesel wordt immers nu nog steeds gefilterd, alleen nu door een univer. filter.

Wat dat witte dingetje is? Het ziet er een beetje uit als een terugslagklepje.....even testen door er in te blazen etc.
Als er stekkers aan zitten zal het iets van een sensor zijn ofzo...maar doordat de foto wel erg dichtbij is gemaakt is het lastig te zien wat het is, doet of kan :)

succes zover iig[/quote]
Dank voor je antwoord. Het witte apparaatje is ook defect geraakt tijdens het eruit halen of wellicht was het reeds stuk en is DAT de hele oorzaak van de lekkage. Ik dacht in eerste instantie inderdaad ook aan jouw oplossing van het vervangen van de ringetjes en dan is alles uiteraard origineel.

De huidige oplossing werkt prima en de diesel wordt immers nog steeds gefilterd. Wil dus nog alleen graag weten wat dat apparaatje doet het is in ieder geval niet elektrisch, geen stekkerverbinding of zo. Het lijkt op een thermostaatje met een veertje erin. Ik zal nog een foto plaatsen, ben toch wel benieuwd naar wat het doet...en OF het kwaad kan dat ik dit nu omzeil....!?

Ik wil het ook graag hier kwijt omdat de dealer je simpelweg niet helpt, enige oplossing die zij bieden is een compleet nieuw filterhuis (a 200 euro) en zelfs zij kunnen mij niet vertellen wat het ding doet...

[url=http://img810.imageshack.us/i/2009120217...][img]http://img810.imageshack.us/img810/8746/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

PS
Foto komt van het citroen AX forum met klaarblijkelijk dezelfde 1.5D. Op de afbeelding staat een folder/handboek en daar staat ook iets van 'thermoc' wat wijst op temperatuur!?

Mvg,
Thijs

swolfs2001 0

13 jaar

Zo aan het onderdeel te zien is het inderdaad iets met een was-element, dus temperatuurs-afhankelijk. Lijkt erop dat bij voldoende opwarming/temperatuur een opening afgesloten gaat worden en via de andere, vrijgekomen opening verder gaat.
Dus zal te maken hebben met brandstofvoorverwarming. iets wat je mist bij het filter wat er nu tussen zit.
Zal in de zomer geen problemen gaan geven, maar of dit bij koude winters ook volstaat?? Denk dat het mee zal vallen omdat de (diesel)brandstof tegenwoordig tijdens de winter normaal gesproken voorzien is van voldoende "anti-vlok"

hans4074 0
badge

13 jaar

Hoi ik heb ook het zelfde probleem 2dehands kan ik het orginele onderdeel niet vinden

ik wilde eigenlijk wel weten van waar je zo een een universeel filter kan halen


alvast bedankt GR

Hoi ik heb ook het zelfde probleem 2dehands kan ik het orginele onderdeel niet vinden

ik wilde eigenlijk wel weten van waar je zo een een universeel filter kan halen


alvast bedankt GR

Een universeel dieselfilter is wel te koop,maar ik vraag mij af of reparatie met originele nieuwe onderdelen bij de dealer niet goedkoper is,een universeel filter moet volgens mij ook beschikken over een mogelijkheid om water af te kunnen tappen/op te kunnen vangen,dus een behuizing met verwisselbaar filterhuis,
en het zal mij niet verbazen als dat richting de 250 euro gaat.

hobby-monteur 0

12 jaar

Gewoon bij een goede automaterialenzaak een filter kopen. Het lekkende onderdeeltje is los absoluut niet los te vervangen, simpelweg omdat men het bij Peugeot niet kan bestellen. Initieel heb ik geprobeerd het uitgedroogde rubbertje van dat elementje te vervangen, maar dit mocht ook niet baten. Ik heb het allemaal geprobeerd en op de sloop is geen 2e hands brandstoffilterhuis te krijgen. De Peugeot specialist lost het ook op deze manier op.

Simpelweg afdoppen en plaatsen van een universeel filter. Uiteraard zullen er technisch nettere oplossingen zijn, maar dit is toch geen hoogstaand diesel wonder...

Je kunt er overigens wel slecht bij, een klein spiegeltje helpt enorm bij het verwijderen van dat witte elementje. Zit met een vervelend borgringetje vast. Je krijgt het element er ook moeilijk heel uit, zodat alleen het rubbertje vervangen dan ook niet werkt.

Daarna is het overigens, starten en lopen en ben je af van luchtbellen en slecht starten.

swolfs2001 0

12 jaar

hoi ik ben al langs geweest bij een automaterialenzaakaak alleen die zeggen dat zij geen universele filter hebben heb jij misschien een foto voor mij

ik kan het dan laten zien aan een automaterialenzaak

en heb jij de peugeot nog za ja zijn er nog problemen ontstaan ?

alvast bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.