auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Te hoog co gehalte keuring

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 mot.tu1m 44Kw

Hallo allemaal,

Ik heb hier een 106 die af is gekeurd omdat hij een co gehalte had van 9% en dat mocht maar maximaal 0.5% zijn.
Ik dacht zelf aan de lambda sonde en ik meette met de fluke multimeter met een koude motor stationair 0.9 Volt.
Met wat gas geven veranderde hij niet echt alleen met gas los te laten zakte hij naar de 0.2 volt en daarna met stationair lopen weer 0,9 - 1,01 volt. Heb daarna de lambda schoongemaakt om te kijken of dat het iets helpt. Toen weer de auto gestart en toen had ik 0,4 volt. Na wat gas geven werd dit veranderde dit erg snel 0,2volt en soms 0.4 volt en bleef nu 0,2 - 0.4 volt bij stationair draaien.

Ook loop de auto niet goed als de motor warm is stationair.

Nu is de vraag of de lambda nu goed of kapot is??

Of waar zou het ergens anders aan kunnen liggen?

En nu brand het lampje ook in het dashboard maar dat is logisch van ik het de stekker eraf gehad. Kan ik dit nu resetten door de accu polen los te gooien voor een nachtje?


Alvast erg bedankt!

Geplaatst door

proximuss (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zult deze auto eens goed moeten laten uitlezen.
Er is iets geheel mis met je inspuiting.
Ik denk zelfs dat je lamdawaarde wel goed is, een te hoog CO komt voort uit te rijk mengsel en of onverbtrand mengsel.
Miss in combinatie met een slecht werkende kat enz.
Deze CO is erg erg hoog.
En idd om welke motortype enz hebben we het hier? even invullen

Succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Met schoonmaken is er iets niet goed gegaan. Voor het schoon maken gaf de lambdasonde goed aan.
Daarna niet meer. Nu is het een 2e oorzaak voor een te hoog co geworden.

oldford 0
badge

13 jaar

Maar een hoger voltage 0.9 is het toch rijker en met 0.4 is dat gemiddeld goed toch? Ik had gelezen dat dan 0.2 volt te arm was.
Heb de lampbda alleen met een doekje schoongemaakt met wat remreiniger.
En zo flesje met reiniger die je bij je benzine moet toevoegen kan dat helpen?
En de auto verbruikte ook meer benzine de laatste tijd.

proximuss 0

13 jaar

Hoge voltage van 0,9 is rijk ja. Dat klopt exact met je co van 9%. Lambda sonde vertelde precies wat er aan de hand was.
Verklaart ook je hogere verbruik. In de basis is het mengsel zo rijk dat de motorcomputer het niet meer kan bijregelen.
Mogelijk een defecte/niet goed werkende map-sensor of koelvloeistof temperatuur sensor.

Op dit moment denkt de ecu dat de lambdasonde een arm mengsel meet en gaat er nog meer benzine in gooien.

oldford 0
badge

13 jaar

Hoe kan ik nu testen of de map sensor kapot is en/of de temp sensor?
Ik kan nu nogmaals nog wel een keer een meting doen van de lambda met een warme motor.

proximuss 0

13 jaar

Signaal meten met een voltmeter - zowel de map sensor als de koelvloeistof temperatuur.
En dan vergelijken met het voltage dat het moet zijn. Of voltage hier plaatsen.
Alternatief: auto uit laten lezen en naar de waarde van de sensoren kijken.

En dan hou je nog het probleem met je lambdasonde. Want die verstoort op dit moment ook alles.

oldford 0
badge

13 jaar

Ok ik ga proberen dit allemaal te meten, ook ga ik de lambda opnieuw meten omdat de meting na het schoonmaken zo snel schommelde met gas geven enzo dat ik niet alles goed zag qua voltages. De map sensor meten moet ik de stekker dan afkoppelen of moet alles eraan blijven?

proximuss 0

13 jaar

Bedankt alvast en ik zal vanmiddag alles meten en de meet waardes noteren hier. Alvast erg bedankt!

proximuss 0

13 jaar

Die Fluke multimeter, is die digitaal of analoog?

Het beste is om een lambdasonde analoog te meten zodat de schommeling zichtbaar is.

Mausx 0

13 jaar

De fluke is digitaal, Ik heb nogmaals gemeten en meette gewoon weer 0,9 Volt.
Toen wou ik dus de MAP sensor bekijken/meten en toen kwam ik erachter dat het slangetje gescheurd was bij de map sensor. Ik kon hem nog afknippen (slang was erg hard wat toont op uitdroging) startte weer de auto. Toen hoorde we gesis en toen was het slangetje van de MAP sensor aan de andere kant gescheurd (tuutje op de motor) Ook weer afgeknipt. Maar nu staat het slangetje best strak dus moet ik even een nieuwtje halen.
Maar ik heb nu meer de indruk dan dat het aan het slangetje lag ???
Alvast bedankt voor de reactie's
Grtjes Wesley

proximuss 0

13 jaar

Hele grote oorzaak. Door het lekken meet de map-sensor geen onderdruk.
Je krijgt dan de druk van volgas en de bijbehorende brandstof (veel).
Eerst slang vervangen en dan weer verder kijken.

oldford 0
badge

13 jaar

Mooi, ik ga het slangetje vervangen en dan ga ik voor de herkeuring.
Jullie horen het nog van me hoe het afloopt.
Bedankt voor de goede tips, zo ben ik achter het kapotte slangetje gekomen!

proximuss 0

13 jaar

Beste is om na vervangen van het slangetje de leerwaardes te wissen. Op dit moment kan daar van alles in staan.
Wissen gaat door de accu een kwartiertje los te halen. Als alternatief de ecu loskoppelen.
Daarna een flink stuk rijden voor de keuring.

oldford 0
badge

13 jaar

Oldford en de andere BEDANKT!!!
Heb een nieuw slangetje eropgezet, 2 uur de accupolen eraf gehad, op de snelweg gereden en nu stotterd niets meer auto rijd weer lekker en hij is door de keuring!!
Bedankt.
Grtjes Wesley

proximuss 0

13 jaar

Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.