Peugeot 106: Distributieriem 'spoort' en piept, ook na vervanging.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: TUD5

Hallo,

Ik hoorde dat er regelmatig wat gepiep (klinkt als een slippend snaartje) bij mijn distributieriem vandaan kwam. Als ik goed keek zag ik dat de riem een beetje naar buiten 'spoorde' op het moment dat 'ie piepte. Aangezien de riem al 90000km erop had zitten heb ik hem vervangen. Hierbij ook goed naar de spannings- en geleide-rol gekeken, maar deze zagen er nog prima uit en draaien zonder weerstand of speling, dus deze heb ik niet vervangen. Ook het tandwiel van de waterpomp gecontroleerd en deze lijkt ook nog prima. De oude riem zag er trouwens ook nog behoorlijk goed uit. Verder wel wat olie/vettigheid aan de distributiekant, waarschijnlijk van een oude lekkage (koppakking niet goed vervangen door de dealer). Bij het vervangen van de riem heb ik alles goed schoongemaakt.

Na vervanging van de riem is het probleem echter nog niet opgelost. Hij piept en spoort nog steeds. Riemspanning lijkt goed.
Nu krijg ik het vermoeden dat het misschien de waterpomp is (af en toe hoor ik ook een geluid wat lijkt of er water onder druk ergens doorheen wordt gespoten).

Mijn vraag is nu wat ik moet vervangen. Kan ik op een of andere manier vaststellen dat dit inderdaad de waterpomp is, of kan ik beter toch eerst de spanningsrol vervangen?

mbreman

Geplaatst door mbreman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Richard9710 (0), 12 jaar geleden

Ik vervang niet vaak een distributieriem aangezien ik het alleen bij mijn eigen auto doe, maar die paar keer dat ik het tot nu toe gedaan heb, heb ik de distributieriem, spanrol, looprol en waterpomp tegelijk mee vervangen. Gelet op de hoeveelheid werk en het mogelijke gevaar indien één van de rollen of de waterpomp het voortijdig begeven vond ik de kosten van de onderdelen daar niet tegen op wegen. Onlangs nog mijn distributieriem, spanrol, looprol en waterpomp vervangen en tevens meteen de multiriem mee vervangen, de oude moest er toch af om bij de distributie te kunnen komen.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

altijd alles vervangen bij distributie wissel,veel olie zeg jij kijk eens even naar de krukas keering nu kan je dit nog kontroleren,onderkant krukaskeering goed schoonspuiten met remmenreiniger,daarna motor laten lopen en kijken of er weer olie tevoorschijn komt,zie je olie en vettigheid hoger wegkomen achter je distribuite deksel zal dit inderdaad je koppakking zijn

mbreman (0), 12 jaar geleden

Die koppakking lekkage was een oud probleem dat al enige tijd geleden is hersteld. Ik vermoed dat de vettigheid aan de distributiezijde hiervan een overblijfsel was. Ik heb dit schoongemaakt en er lijkt geen olie meer te lekken, maar het af en toe piepen blijft.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.