close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: 106 van '92 hikt bij koude motor, eenmaal warm, niets aan de han

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU1M 1.1

Beste mede sleutelaars,

Ben hier niet voor het eerst, maar wel nieuw als geregistreede plaatser.

Ik ben behoorlijk handig kan ik wel zeggen denk ik
en de meeste problemen heb ik altijd wel opgelost gekregen met behulp van het zoeken,
maar nu kom ik er echt niet meer uit.

Ik heb een probleem met de 106 van mijn vrouw,
oud beestje, inmiddels 228.000 km op de teller.
Bij 190.000 heb ik de koppakking vervangen en er een andere kop op gezet met wat minder kilometers,
so far so good.

Nu het volgende probleem, er valt met een koude motor niet meer mee te rijden, de motor hikt, slaat over enz,
zodra de motor warm is, is er niets aan de hand, loopt ie als een naaimachine.

Wat me opvalt is dat bij een koude motor er uit de verdeelkap een duidelijk horend knetterend geluid komt,
dat geluid valt exact samen met het hikken/overslaan van de motor.
Alsof de vonk die onstaat tussen de rotor en de contactpunten ergens anders heenslaat,
wellicht naar aarde of naar een ander contactpunt of wat dan ook.
(waarom is die verdeelkap niet doorzichtig.... ;-)
Dat geluid klinkt niet continue, maar alleen tijdens het hikken.

Ik kan het niet thuisbrengen, heb al in het donker gekeken, maar ik zie nergens een vonk rond de verdeelkap,
zodra ik de kap iets losschroef terwijl de motor loopt, dan word het geknetter uiteraard harder/beter hoorbaar.

Echter zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, loopt deze super netjes, zonder ook maar 1 ontsteekmoment te missen.

Wat ik inmiddels gedaan heb:

- Bougiekabels zijn redelijk recent vervangen
- Vacuumvervroeger/rotor/verdeelkap vervangen (welliswaar van de sloop, maar aanmerkelijk nieuwer dan de huidige)
- Kleppen gesteld (was niet heel erg nodig, maar voor de zekerheid)
- Ontsteking afgesteld.
- Bougies gewisseld

Wie heeft er nog een suggestie voor me?

Alvast bedankt voor het lezen!

Groet, Maarten

Geplaatst door

prinsmaarten (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik moet mij diep schamen, maar moet bekennen dat ik het vanmiddag toch opgelost heb.
Het geknetter bij de verdeler kwam van een van de bougiekabels (aansluiting op de verdeler) welke
vonkte naar het onderste schroefje van de verdeelkap.

Ik kwam er met toeval achter toen ik mijn hand onder de verdeler hield met draaiende motor
en met mijn arm op de rand van de binnenkant van de motoruimte leunde.
Toen sloeg de motor zowat helemaal af omdat ik de sluiting naar het chassis maakte.

Het wisselen van 2 bougiekabels is nu even een tijdelijke oplossing.
Maar de motor loopt nu koud ook perfect!!

Blijkbaar is mer een warme motor de vonkoverdracht wat minder als met een (waarschijnlijk ook vochtigere) koude motor

Groet Maarten

prinsmaarten 0

12 jaar

Dan zou ik toch de verdeelkap en rotor vervangen en de weerstand van de bougiekabel even controleren.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.