auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 107: 107 halfautomaat slipt

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

hallo
mijn vader heeft een 107 met halfautomaat bak
is dus een automaat maar je kunt ook zelf schakelen zonder koppelingen.
hij heeft 70 000 km gelopen.
als je nu het gaspedaal intrapt komt hij maar moeilijk voorruit en maakt veel toeren.
net zoals vroeger als koppeling eruit ligt ook stinkt hij hetzelfde.

nu devraag zou dit inderdaad ook de koppeling kunnen zijn en zijn dit ook gewoon koppelingsplaten
nu ben ik best wel handig en heb zelf ook wel eens schakelbakken gewisseld, maar nog nooit een automaat.
is dit zelf te doen en moet ik ergens op letten.
heb begrepen dat hij na wissel ingeleerd zal moeten worden

Geplaatst door

kempkens (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als eerst dit is geen automaat.
het is een hand bak dat gerobotiseerd is. zit electromotor voor het schakelen en een voor het koppelen.
het kan voorkomen dat idd de koppeling versleten is.

heb net ff gekeken en er zijn paar sensoren die je los moet halen op de bak, tenminste zo als ik er vlug over heen keek.
onder aan bij het aanbrengen staat het volgende
VERPLICHT : Voer de inleerprocedure van het koppelingsservo uit ; M.b.v. een diagnosegereedschap(zie de desbetreffende handeling).
dus je moet de koppeling opnieuw inleren(logisch ivm nieuwe koppelign op zit. hiervoor moet je wel diagbox hebben zodat je dit kunt doen deze handeling.

dus ik kan de koppeling zoals normaal vervangen alleen moet ik hierna naar de dealer hem in laten leren
of begrijp ik het nu niet goed

kempkens 0

11 jaar

zou em gewoon eerst eens resetten en opnieuw inleren. doet wonderen.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

Harry,de koppeling kan toch opnieuw ingeleerd worden?.
tenminste, de koppeling slijt waardoor na verloop van tijd het aangrijppunt opnieuw ingeleerd moet worden.
Dan werkt het gewoon allemaal weer.

primera p11 0

11 jaar

dus ik kan de koppeling zoals normaal vervangen alleen moet ik hierna naar de dealer hem in laten leren
of begrijp ik het nu niet goed

kempkens 0

11 jaar

Laat em nou eerst eens opnieuw inleren.
Niet de koppeling vervangen.

primera p11 0

11 jaar

volgens mij stelt de computer de druklager automatisch bij. dus door het vele koppelen en ontkoppelen zal hij de druklager bijstellen.
als de koppeling eenmaal aan het slippen is geraakt dan kun je er van uitgaan dat diverse delen te warm worden oftewel blauw worden.

we hebben tot hede maar 1x zo'n koppeling gehad van een 107, die was toen echt versleten.
van een 1007 en 208 is ook electrisch maar daar nog steeds geen een keer koppeling gehad.
van 508, 5008, 308, 3008 is electrisch,hydraulisch.
daar hebben we diverse malen alles moeten vv ivm blauw is geworden. echter bij deze wagens is juist ook de drukgroep die bijstelt.

als de koppeling al langere tijd aan het slippen is, dan is de kans groot dat drukgroep en vliegwiel blauw aangeslagen zijn door de hitte.
dan moet dit ook vv worden.
als het maar kort is, je kan het proberen om opnieuw in te leren, maar geef geen garantie dat dit werkt.

ten eerste is het een toyota, en geen peugeot.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

heb gisteren iemand van peugeot gesproken
is heel normaal de koppeling versleten komt veel voor
hebben zelfs een lesauto die elke 20 000 km een nieuwe krijgt
da morgen de bak eraf halen

heeft iemand een tip voor ik de drukgroep en plaat eraf haal
of moet ik iets in de gaten houden speciaals doen?

kempkens 0

11 jaar

zou inleren dan werkelijk zoveel uitmaken hij maakt veel toeren om weg te komen en hij stinkt dan ook
weet niet precies hoe lang dit al speelt.
volgens de man van peugeot kwam de koppeling vrij vaak voor.

kempkens 0

11 jaar

waar denk je dat ik vandaan kom? ik zeg dit uiteraard uit ervaring. koppeling komt op zich best wel eens voor, maar dit komt eigenlijk heel vaak doordat bij regulier onderhoud de afstelling van de koppeling niet wordt gecontroleerd of agv olielekkage op de koppelingsplaat. en nogmaals, inleren is een kwartiertje werk, en in mijn ogen dus altijd de moeite waard.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

mijn excuus wou u niet beledigen
is inleren een duur geintje

kempkens 0

11 jaar

Goedkoper dan een nieuwe koppeling en zoals Harry al zegt,het is altijd te proberen.
En aangezien Harry een ervaren professional is zal ik als eerste zijn raad opvolgen en dan verder kijken.

primera p11 0

11 jaar

voel me ook niet beledigd hoor, probeer alleen maar een goedkope oplossing aan te bieden. (lijkt me in deze zware tijden wel prettig)
reken op een 25-40 euro. beetje afhankelijk van de dealer denk ik. en denk erom, mocht je toch de koppeling moeten vervangen moet dit ook gebeuren he.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

Ik rijd zelf ook in zo'n 107 semi automatic. ik ben in het bezit van de peugeot pp2000, hiermee is het instellen/afstellen natuurlijk kinderspel. Zoals harry4203 al zegt: het is een toyota..... en deze fabrikant wil eigenlijk dat deze auto ook in afrika blijft rijden (daar gaan de meeste na het europese leven toch nog naar toea;)). Dus het is weer eens mogelijk om zonder testkast de koppeling in de afstellingsstand te zetten en de transmissiestanden in te leren. Hoe? zie het onderstaand verhaal.

Doe exact wat hieronderstaat. Lezen kan erg lastig zijn (ik praat uit ervaring haha)


INITIALIZATION OF MULTI-MODE MANUAL TRANSMISSION SYSTEM WITHOUT USING INTELLIGENT TESTER
HINT:
The learning values and the DTC history of the multi-mode manual transmission system are stored in the EEP ROM in the transmission control ECU. The stored information is not cleared even when the negative terminal of the battery is disconnected. To clear all the stored information, initialize the transmission control ECU.
If the initialization of the multi-mode manual transmission system fails, perform the operation again from step (a) more than 15 seconds after turning the ignition switch to OFF.
If the initialization cannot be performed normally, there may be a malfunction in the shift lever position sensor, NE signals, or CAN communication.
When replacing the following parts, proceed with the operations in the order listed in the table below.

Parts installed
Operation order
See procedure
Transmission assembly
Transmission parts (inside gear box)
Shift and select actuator (with clutch actuator)
Shift stroke sensor
Select stroke sensor
Transmission control ECU
1. INITIALIZATION OF MULTI-MODE MANUAL TRANSMISSION SYSTEM
[Initialization of ECU]
See below
2. LEARNING OF MULTI-MODE MANUAL TRANSMISSION SYSTEM
See below
3. SYNCHRONIZATION POSITION CALIBRATION
Click here
Clutch actuator
Clutch stroke sensor
Clutch disc and clutch cover
Clutch release bearing
Clutch release fork
Clutch release lever
Flywheel
End plate
Crankshaft
1. INITIALIZATION OF MULTI-MODE MANUAL TRANSMISSION SYSTEM
[Initialization of clutch]
See below
2. LEARNING OF MULTI-MODE MANUAL TRANSMISSION SYSTEM
See below
Prepare the vehicle:

Stop the vehicle.
Shift the lever to the N position.
Turn the ignition switch to OFF.

connect terminals TC and CG of the DLC3.(pen 4 en 13 in de eobd stekker doorverbinden wordt hier bedoelt, alle lampjes knipperen nu op het dashboard bij inschakelen contact, dit hoort!!!!!! )


Wait at least 10 seconds.

Turn the ignition switch to ON.



BR03890
Depress the brake pedal at least 7 times within 3 seconds.

The buzzer sounds twice with an interval of 0.25 seconds.

Depress the brake pedal.



Shift the shift lever in the following sequence with the brake pedal depressed.

When initializing the ECU: N → E → M → - → M → - → M → - → M → - → E → N.

When initializing the clutch: N → E → M → + → M → - → M → + → M → - → E → N.



When initializing the transmission: N → E → M → - → M → - → M → + → M → + → E → N.


C110742E01
Release the brake pedal



BR03890
Depress the brake pedal once.

The buzzer sounds at intervals of 0.5 seconds as follows (an interval of 2.5 seconds exists between each cycle).

Once when adjusting the clutch clamp position (one cycle)
Twice when initializing the ECU (one cycle)
Three times when initializing the clutch (one cycle)
Four times when initializing the transmission (one cycle)
HINT:
If the buzzer does not sound as specified, wait at least 15 seconds after turning the ignition switch to OFF. Then, perform the procedure from step (a) again.
If the buzzer sounds at intervals of 1 second (not at intervals of 0.5 seconds), wait at least 15 seconds after turning the ignition switch to OFF. Then, perform the procedure from step (a) again.
Depress the brake pedal 3 times or more within 2 seconds.

The buzzer sounds twice with an interval of 0.25 seconds.

Turn the ignition switch to OFF and wait at least 10 seconds.

The initialization is complete.

Disconnect the SST from terminals TC and CG of the DLC3.


LEARNING OF MULTI-MODE MANUAL TRANSMISSION SYSTEM WITHOUT USING INTELLIGENT TESTER
HINT:
Perform the procedure below to ensure that the initialized transmission control ECU stores the adjusted clutch position or gear position.
If the learning of the multi-mode manual transmission system fails, perform the operation again from step (a) more than 15 seconds after turning the ignition switch to OFF.
Prepare the vehicle:

Stop the vehicle.
Shift the shift lever to the N position.
Turn the ignition switch to OFF.
Turn the ignition switch to ON.

Wait at least 40 seconds.

Start the engine under the following conditions:

Shift lever is in the N position.
Brake pedal is depressed.
HINT:
The shift N position indicator blinks when the engine starts.
Wait at least 10 seconds.

The learning is complete.

Als je de schakeling inleert dan moet je na de procedure het contact nogmaals inschakelen. daarna gaat namelijk de procedure van afstelling beginnen.
bij de koppeling demontage/montagestand gaat de koppelingselektromotor in een vaste stand staan. Nu moet je de motor afstellen. en dit is erg simpel. de 3 bouten van de sleufgaten losdraaien en de de hele module zo ver verplaatsen tot de stift nagenoeg spelingsvrij aan ligt. Het gekke is toyota zegt spelingsvrij en peugeot 1 mm. Ik zelf leg hem er los tegen aan en draai dan de drie bouten vast. vervolgens de schakelmomenten met bovenliggende tekst instellen.
De koppeling zelf is afwijkend tov een normale schakelbak. Er wordt namelijk een LUK SAC gebruikt, dit is een Zelfstellende drukgroep, die in zijn levensduur een hetzelfde moment van aangrijping heeft. Deze drukgroep moet eigenlijk wel met speciaal gereedschap (voorgespannen ) worden gemonteerd. (ik weet het: sommigen doen het zonder)

Na het instellen wordt eigenlijk het werkelijke aangrijpmoment ingeleerd. En hierbij wil ik een tip geven: rijdt rustig, zodat hij vloeiend overschakeld, wanneer elke versnelling is geweest dan weet de ecu eigenlijk alles al. daarna een paar keer zelf schakelen en de kickdown bedienen. het koppelen moet dan zonder te veel slippen gepaart gaan.

hopelijk heb je hier iets aan

caddy1492 0
badge

11 jaar

ghallo
vandaag bij peugeot geweest en laten inleren maar helaas de koppeling is tever heen.
dus ga ik vandaag beginnen met de voorbereiding om de bak eraf te halen.
alles losmaken is niet het probleem een versnellingsbak wel is waar handbak heb
ik er wel vaker afgehaald (andere auto) is er iets wat ik in de gaten moet houden bij deze robotbak.
en de drukgroep en plaat kan ik die er zo afhalen of moet die straks eerst geborgd worden?
alvast bedankt

kempkens 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 107 of stel zelf een nieuwe vraag.