Ik ben al een tijdje bezig met een 307sw met een 1.6 hdi motor.
Motor gaat tijdens doortrekken vanaf 3000 toeren hakkelen en stoten, ook valt de motor in noodloop en geeft in het display emissie storing aan.
Na uitlezen was er eerst storing P1113, sinds vandaag ook P0087.
Dieselfilter is onlangs vervangen, luchtfilter, olie en filter, ook is er een toevoeging aan de diesel gedaan, niets helpt.
Vandaag alle dieselleidingen gecontroleert op lekkage en tevens een defecte gloeiplug vervangen.
Een week geleden is ook de katalysator/roetfilter vervangen en de roetfilter-druksensor.
Misschien iemand die me op weg kan helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0087 geeft aan dat de brandstof druk in de rail te laag is
P1113 geeft ook aan dat de rail druk te laag is volgens mijn gegevens
controleer de brandstofslangen welke over het kleppendeksel lopen willen wel doorslijten. Dit is lastig te zien, met een spiegeltje of goed voelen bied vaak uitsluitsel. (wel eea aan kappen en inlaat buizen demonteren).
Nergens aan de slangen een lekkage te zien of te ruiken, het handpompje wordt ook flink hard bij het inknijpen.
Het zijn allemaal hardkunstof slangen met een kousje er omheen, op de retourslangen van de verstuivers na.
De motor start in 1 keer, draait netjes stationair en kan volledig door worden getrapt naar de 5000 toeren, storing doet zich enkel voor tijdens het rijden.
EGR pijp naar het spruitstuk zat voor 10% dicht, schoonmaken hielp ook niet.
p1113 EDC16C3 - Diesel high pressure regulation circuit. Rail pressure below minimum pressure (oftewel hogedruk lager dan voorgeschreven)
p0087 ook betreffende hogedruk probleem
wat je moet doen is het volgende
- doe een verstuiverlekkage
- controleer brandstofdruk van de pomp die wordt afgegeven
een lijst met verdachte delen van p-code p1113
Lucht in het brandstofcircuit
Brandstoflekkage in het hogedruk-brandstofcircuit
Slangen
Servicecentrale motor
Draadbundels
Aansluitingen
HD-pomp
Verstuiver (Bij inwendige lekkage)
Sensor brandstofdruk
mijn gevoel zegt dat je commonrailsensor niet goed meer is
dit kan de sensor zelf zijn
of kan de stekker zijn
deze stekker kan je eventueel vervangen
dealer kan via laptop meting gegevens bijpakken en dan zien hoeveel druk wordt gevraagd en hoeveel de sensor meet
het hakkelen en stoten kan ik verklaren als dat sensor verkeerde waarde doorgeeft en daardoor verstuivers verkeerd worden geopend
hierdoor verzuipt hij door teveel lucht of diesel
maar je moet dan wel zeker zijn dat het niet van uit het lagedrukzijde komt
als een lagedrukleiding lekt dan kun je dit wel zien
egr pijp zit altijd veel roet in
maar nog nooit probleem mee gehad alleen dat de kleppen kapot gaan
Zijn er meetgegevens voor de brandstofdruk sensor van de rail?
De stekker die er op zat kon ik er gewoon vanaf halen zonder in te drukken, het lipje is er af.
dealer kan via laptop meting gegevens pakken en kunnen bijna alle sensoren zien wat ze weergeven aan de motor ebe
als je hier uitschieters hebt dan mag je deze sensor al gaan twijfelen of deze nog goed is
maar als je de stekker zo af kunt trekken dan zou ik eerst deze stekker vervangen
dit kan ook tijdens het rijden gebeuren waardoor je dus geen meting hebt en problemen hierdoor krijgt
Inderdaad, ik heb de stekker nu goed vast zitten, daar er anders een mogelijkheid tot lostrillen of slechte verbinding bestaat.
Ook heb ik de rail sensor flink uitgeblazen omdat de wagen in het buitenland bij verschillende pompen had getankt (o.a. marokko), tevens het dieselfilter laten drainen om te zien of er metaaldeeltjes in de diesel zaten.
Dit was niet het geval.
Hierna heb ik nog de beide luchtkleppen gereinigd en de sensors uit het zelfde huis, egr afgedopt met kleine doorlaat van 7 mm. egr huis en motor schoongemaakt, en tot slot het watten gedeelte van het luchtfilter afgehaald.
Hierna gaf de motor geen storing meer en kon er weer worden doorgetrokken zonder haperen.
Wat het probleem is geweest kan ik dus niet zeggen, ik vermoed dat er toch enigzins troep achter in de raildruksensor heeft gezeten.
Voorlopig is het probleem wel opgelost.
denk dat het veel te maken had met de stekker dan vuil
in de commonrail komt namelijk geen vuil
anders werkt je dieselfilter niet
daar valt alle metaal deeltjes naar beneden en diesel gaat er gefilterd doorheen
Nu na 1 dag de permanente fout p0104.
Flow meter electrical fault.
Waar zit deze doorstroom sensor of kan het een zekering zijn?
Motor loopt volgens de eigenaar nu wel beter als nooit tevoren, ook met deze storing.
P0104 Signaal luchthoeveelheidsmeter : Onderbroken circuit ; Kortsluiting naar plus ; Kortsluiting naar massa
mogelijke gevolgen te weinig vermogen
verdachte delen luchmassameter - bekabeling -stekker
beste is op draadbundel door te meten
en stekker controleren of deze ook niet de zelfde spelling vertoont als de andere stekker
luchtmassameter zit vast geschroefd aan de luchtfilter huis boven op de motor
slang van de turbo aanzuigbuis zit er aan vast
op een willekeurige 307 met dv6ted4 110pk met roetfilter
kom ik op de volgende draden
stekker 6vnr van lmm
pin 1 naar computer
pin2 naar computer
pin4 12volt batterij
pin5naar computer
pin 3 en 6 staat geen nummer bij maar 1 zou +5volt zijn en andere 0volt
6v nr naar 32v gr (stekker motorebe grijs
pin5 -> pin A3
6v nr naar 48v mr (stekker motorebe bruin)
pin2 -> pin E2
pin1 -> pinG2
deze draden controleren op onderbreking
als er gemeten moet worden moet ik laatste acht van chassisnummer hebben dan heb ik zeker de juiste schema nu is het willekeurig en kan dus een verschil in zitten
maar denk dat de stekker is vergeten want het zou verwijdert moeten worden ervoor
Nadat de eigenaar een lange rit van zwolle naar rotterdam en terug heeft gemaakt is de foutmelding weggebleven na het schoonspuiten met remmenreiniger van de luchtmassameter.
Nu na enkele dagen geen fouten of meldingen meer, dus voorlopig opgelost, bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar