Hallo,
Sinds kort klinkt er als de motor lekker warm is (zeg maar na en uur rijden) bij stationair toerental een irritante piep. Volgens mij komt het uit het dashboard, maar dat weet ik niet zeker. Het geluid is ook niet heel hard, maar wel hoorbaar. Als ik gas geef verdwijnt het, om weer terug te keren als de motor weer stationair draait. Overigens, dit probleem doet zich lang niet altijd voor.
Trouwens, een lekker warme motor betekent bij deze HDI dat mijn temperatuurmeter netjes op 75 graden staat. Het metertje komt nooit hoger, zlefs niet na vervangen van de thermostaat... Apart he?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mijn 306 HDI 2000 heeft ook de nodige piepjes en rammeltjes, maar ik ben er inmiddels aan gewend.
Wat betreft de motortemperatuur is het bij mij niet anders: meestal net onder de 75 graden. Ik dacht ook eerst dat er een probleem was (dus thermostaat en temp.sensor vervangen), maar het schijnt normaal te zijn bij dit type motor. Alleen jammer dat Peugeot de 75graden niet in het midden van het metertje gezet heeft...
Luuk,
bedankt voor je reactie! Deze peugeot rammelt minder dan de Golf die ik hiervoor had... Volgens de Peugeotdealer zou de piep veroorzaakt kunnen worden door een kogeltje in het brandstoffilterhuis. Mijn garage (universeel) waar de auto nog in de garantie loopt, heeft er vandaag naar gekeken. De piep is er jammer genoeg nog steeds na, zeg een uur rijden. Maar een ander geluid waar ik al mee had leren leven, een soort van stofzuigergeluid dat al begon bij het op contact zetten is nu verdwenen, dus da's wel weer lekker.
Trouwens, vandaag heeft mijn motortemperatuur voor het eerst in de 90 graden gestaan, tijdens een wat lange rij voor een stoplicht. Het was buiten twintig graden. Heb snel even gekeken, maar geen van de koelventilatoren draaide.. Nou ja, zal wel goed zijn...
Ik laat de garage trouwens nog eens kijken of ze de oorzaak van die hoogfrequente piep kunnen vinden.
19 jaar
Grappig om deze verhalen te lezen. Mijn thermostaat is ook al eens vervangen omdat ik dacht dat er iets niet goed was maar hij wil gewoon niet boven de 75 komen. En die piepjes zitten er bij mij ook in vanaf het moment dat de motor draait
19 jaar
Vandaag nog even voor een second opinion bij een andere Peugeotdealer geweest. Die was heel beslist: Een nieuw brandstoffilterhuis zou het probleem oplossen. Nou dat ga ik mijn eigen garage dan maar doorgeven. Wordt vervolgd.. Over de motortemperatuur: Blijkbaar zijn het superefficiente motoren!
19 jaar
Henk en Bert, bij mij is er bij ingeschakeld contact en airco aan om de paar seconden een tikkend geluid te horen. Lijkt me duidelijk een relais, maar het is mij een raadsel waarom dat ding zo vaak schakelt. Is dit bij jullie ook het geval?
19 jaar
Dat zou ik eens goed moeten beluisteren, ik denk het niet. Ik ben wel benieuwd of jullie nog iets over die piep horen. De piep die ik bedoel hoor je zodra de motor loopt, zelfs met de ventilatorknop op 0 en airco uit. Ik hoor inderdaad ook wel een relais maar dat is volgens mij maar 1x.
Ik heb trouwens ook nog een andere vervelende piep bij koude start. Volgens mij komt het ergens bij de multiriem vandaan. De multiriem en spanrol zijn al eens vervangen (garantie) maar het zit er nog steeds in. Het lijkt net of een poelie aanloopt. Als het zo blijft moet hij gewoon weer terug.
19 jaar
Bert, bedoel je een soort van continu stofzuigergeluid? Lijkt uit de buurt van de passagiersvoetenruimte te komen? Dat heeft namelijk absoluut met het brandstoffilterhuis te maken. Dit geluid had mijn auto ook. Ik had er al vrede mee, maar toen kwam die hoogfrequente piep waar dit item mee begon tevoorschijn. Ik denk dat mijn garage vervolgens dat huis heeft gedemonteerd en weer gemonteerd. Stofzuigergeluid was weg; hoogfrequente piep bij stationair en warme motor bleef. Ik denk dat de oplossing een nieuw huis is. Er schijnt trouwens bij het op contact zetten wel 3 bar op dat filter te komen staan!
Luuk,
tikkend geluid alleen bij airco ingeschakeld?
19 jaar
Henk: ja alleen bij airco aan. En dan elke 3 sec. tikt 'ie...
19 jaar
Luuk: lijkt me inderdaad een relais. Airco werkt verder wel naar behoren?
19 jaar
Henk, de airco werkt prima. Dus ik laat het maar zo, als er geen andere problemen optreden.
19 jaar
Luuk, een continu tikkend relais lijkt me op den duur toch niet helemaal gezond... Misschien moet je er even een aparte topic van maken, en dan hopen dat iemand als Oldtimer Jansen reageert. Volgens mij weet die zowat alles..!
19 jaar
Ben vanochtend naar Drenthe heen en weer geweest (vanuit Alkmaar) dus nog eens goed geluisterd. Er lijkt inderdaad een soort piep bij de passagiersruimte onderin vandaan te komen dus dan moet ik zeker ook een nieuw brandstoffilterhuis.
Nog even een domme vraag misschien, hoe kan het brandstofilterhuis deze piep veroorzaken?
19 jaar
Blijkbaar wordt de diesel onder een druk van 3 bar in het brandstoffilter gepompt. In het huis zit een kogeltje dat voor de ontluchting ofzo zorgt. Dat kogeltje, gecombineerd met de hoge druk geeft hetzelfde effect als een ballon leeg laten lopen terwijl je de tuit een beetje dicht knijpt. Dat gaat piepen. Op deze manier legde de peugeotmonteur bij Kruger in Assen me het uit.
19 jaar
Ik ga dus toch maar eens overleggen met m'n garage. Nog iets anders: wat voor banden hebben jullie op je auto. Ik moet nieuwe maar ik twijfel of de huidige maat (195/55 R15) wel goed is. (ik heb er vandaag ook een apart topic voor geopend.)
Volgens Kwik-Fit en Profile Tyrecenter heb ik 185/65 R14 nodig. De huidige 195 die ik heb staan wel op het stickertje in de deurpost vermeld maar daar staat ook op dat het type van de auto 7EYJC is. In de technische gegevens in het instructieboekje staat dat de 2.0 HDI type 7ERHY is. Hoe is dit bij jullie?
19 jaar
Bert, mijn type van maart 2000 is een 7ERHY. Je kunt die code volgens mij ook terug vinden in je chassisnummer op je kenteken. Ik denk trouwens dat een willekeurige dealer je kan vertellen wat er onder moet. Als er nu 15 inch onder zit, lijkt het me geen enkel probleem om er weer 15 inch onder te leggen, toch?
19 jaar
De mijne is van november 2000, ook 7ERHY en staat op 195/55 R15. (originele stalen Peugeot velgen).
De winterbanden zijn trouwens wel 185/65 R14. Tenzij die bandenboeren je nu nog winterbanden proberen aan te smeren, zou ik er gewoon 15" op leggen, zoals het hoort...
19 jaar
Het lijkt mij ook geen probleem om 15 inch terug te zetten maar ik werd een beetje in verwarring gebracht door de bandendealers en het nummer op het stickertje.In m'n chassisnummer staat inderdaad ook 7ERHY.Bij technische gegevens op autotrader.nl stond ook 185/65 R14 vermeld dus ik begon een beetje te twijfelen. Je leest wel eens wat over meer rolweerstand en geluid bij bredere banden.
19 jaar
Deze banden zijn niet alleen breder maar ook groter. Ik heb wel eens begrepen dat grotere banden uiteindelijk meer comfort bieden (als ze niet te plat zijn tenminste..) omdat ze een groter afrolvlak hebben en dus minder snel hoeven rond te draaien.
19 jaar
Henk,
Ik denk niet dat ik het me je eens ben of ik moet het verkeerd hebben:
de buitendiameter van 185/65 R14 = 14 inch + 2x 65% van 185 mm = 596 mm
de buitendiameter van 195/55 R15 = 15 inch + 2x 55% van 195 mm = 595,5
dus volgens mij zijn ze hetzelfde?
19 jaar
Verroest, je hebt gelijk. Ik weet ook niet meer waar ik die wijsheid vandaan heb.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar