Hallo,
Sinds een paar weken een probleem met mijn 205 CTI 1.9 (XU9J1, 105 pk).
De auto motor slaat tijdens het rijden spontaan af.
Meteen proberen te herstarten wat meestal na een aantal pogingen en even wachten lukt.
Motor stottert ook in de hoge toeren, m.n. belast.
Kan soms wel 12 km rijden en dan slaat ie af. toerenteller batst in 1 keer naar 0.
Direct starten slaat ie niet aan maar start wel. even wachten en dan doet ie het vaak weer waarna ik weer een stuk kan rijden.
Boven de 3500 toeren gaat ie horten en stoten. (net of ie op volle belasting te weinig stroom krijgt)
Zelf een beetje aan bekabeling bobine zitten morrelen en alle stekkers los gehad en weer geplaatst.
Vervolgens deed ie het 3 dagen zonder problemen en toen ineens was het er weer.
Ik kan alles wel gaan vervangen maar heb niet het idee dat dat gaat helpen.
Heb namelijk meerdere soortgelijke problemen gelezen waarbij onder andere wordt gesproken over de BDP sensor maar de definitieve oplossing of hoe het afgelopen is kan ik niet vinden.
Wat doet een BDP sensor en kan dit inderdaad het probleem zijn?
Nog even...
Wat me ook opvalt is dat de oliedrukmeter (die niet werkt want staat normaal altijd links in de hoek) bij het contact omdraaien vol rechts in de hoek gaat staan waarna de wijzer weer links in de hoek staat op het moment dat de motor loopt.
Is iets wat me opvalt sinds de problemen zich voordoen en kan me niet herinneren dat de wijzer voorheen ook rechts in de hoek stond bij het contact omdraaien.
Dit heeft er wellicht niets mee te maken maar viel me wel op.
Weet iemand waar ik het zoeken moet?
Alvast dank voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit wel een soort BDP sensor, maar als het goed is stopt het kabeltje bovenaan ergens achter de ontsteking met een bruin stekkertje. In dat geval dient deze BDP sensor om m.b.v. speciaal peugeot kastje het ontstekingstijdstip te controleren/af te stellen en verder niets. Als ik zo je verhaal lees, moet je het gaan zoeken in de bobine of het ontstekings-moduul. Typisch een ontstekings-probleem!
Oliedrukmeter? Het werken aan de 205 is voor mij alweer eventjes geleden, dus wellicht zit ik er helemaal naast, maar ik denk dat het een olie-niveaumeter moet zijn, die op contact aangeeft of het olieniveau in orde is??
Dag Hans,
Dank voor je reactie.
Waar zal ik als eerste mee beginnen om te vervangen?
Wat de oliedrukmeter betreft. Het is echt een drukmeter met een wijzer zoals die van je watertemperatuur en olietemperatuur. Deze geeft aan hoeveel bar druk er omgaat in het motorblok en de meter is gelijk aan die van een GTI.
Denk niet dat het iets te maken heeft met mijn problemen maar apart is wel dat deze in het geheel niet werkt maar zodra ik contact omdraai staat ie rechts vast in de hoek.....
12 jaar
Iemand een idee?? Vanmorgen gebeurde het weer. even wachten en toen startte ie weer...met moeite.....om vervolgens 50 meter verder stil te vallen.
Ga hem zo ophalen. Zou me niet verbazen dat ie het nu gewoon weer doet tot de volgende keer dat ie stil valt.....
12 jaar
Kan je eens een foto van het volledige motorcompartiment posten?
El zijn nl veel varianten in deze motortype's. Met statische ontsteking en met 1 bobijn op de inlaat en met de bobijn apart. Deze hebben niet altijd een toerentalsensor, daarom.
Zou een draadbreuk in kabelboom kunnen zijn. Of een geoxideerde verbinding waardoor er minder voltages op de sensoren komen en ze dus niet of slecht werken. Zoals je al aan gaf heb je gerommeld aan de bedrading en daarna ging het drie dagen goed. Die meter is echt wel een oliedrukmeter. De sensor zit in de buurt van je oliefilter.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar