Hallo,
Ik zit met een groot probleem en ik hoop dat iemand nog een idee heeft,
een week geleden viel mijn auto ineens stil, kreeg hem wel weer aan de praat maar hij verzoop bijna gelijk,
heb hem met een slakken gangetje naar de peugeot dealer gereden die er naar gekeken hebben.
er bleek van alles mis met de auto :(
had hem nog maar pas (1 week) dus ik baalde natuurlijk enorm maar had besloten om de auto helemaal in orde te laten maken zodat deze weer goed zou rijden, voordat de auto stil viel reed deze trouwens nog super.
Na lang wachten en een dikke rekening was de auto dan klaar maar de auto houd nu heel erg in, de peugeot dealer
heeft er nogmaals gratis naar gekeken maar niks kunnen vinden dus zei kunnen mij niet verder helpen.
Het volgende is er allemaal aan gedaan:
Nieuwe accu
gaskabel goed afgesteld
Distributie riem is nagekeken of deze op tijd stond (was goed)
de LMM (lucht massa meter) was defect, vervangen voor een goeie (getest en goed)
vacuum controle slangen + vacuum potjes
Extra luchtschijf is gedemonteerd en getest (ook goed) ook de bedrading
Stationair en potentiemeter afgesteld
ECU gereset
stekkers gecontroleerd op corrosie (ook goed)
Lambda sonde + de bedrading hiervan vervangen (was defect)
brandstofpomp getest en opbrengst nagekeken (ook goed)
ontstekingskastje is ook nagekeken en vervangen.
nieuwe bougies.
rotor vervangen
stroomverdeelkap nagekeken.
kachelslang vervangen.
Compressie test, deze was perfect :)
na al deze reparaties is de situatie als volgt:
Auto start en rijd verder wel goed echter boven de 4000 toeren is het net of je gigantisch wind tegen hebt en de auto heeft hier heel veel moeite mee, boven de 5000 komt die dan ook niet, ook gaat het optrekken tot de 4000 niet zo soepel als voorheen.
mijn 205 XS is momenteel sneller.
Ik gaat om een 205 1.9 gti uit 1993, wie heeft er misschien nog een idee want de dealer kan mij niet verder helpen, en ik weet zelf niet waar ik het nog kan zoeken.
als je eventueel meer informatie nodig hebt hoor ik het graag.
Mvg,
Bryan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Bryan
Ik zie in het rijtje geen sensoren staan: denk ook eens aan de koelvloeistoftemperatuursensor.
Ik ben met mijn 205gti 1992 ook het hele rijtje doorgekomen en uiteindelijk bleek het deze sensor te zijn. Mogelijk zijn er meer sensoren aan het zieken ?...
Groet Arjen
Hey Arjen,
bedankt voor je reactie, gaat bij een defecte sensor het motormanagement lampje verder niet branden?
had de ecu nog laten uitlezen en zaten geen fouten meer in, temperaturen worden verder wel goed weergegeven en lopen netjes op.
ik zal even op internet kijken wat de waarden moeten zijn en ze nameten zou inderdaad een probleem kunnen zijn.
staat vast wel ergens een lijstje :)
Groet Bryan
PS: andere ideeen zijn uiteraard nog welkom ik zal nog even een bericht plaatsen na het meten.
16 jaar
Ik was nog vergeten te melden dat het benzine verbruik ook extreem hoog is ongeveer 1:5 misschien dat dit nog iemand op een idee brengt.
16 jaar
eventueel je injectoren laten reinigen/testen. (ultrasoon)
16 jaar
Hey 320,
bedankt voor de reactie, injectoren zijn gereinigd en getest, was er 1 met een kleine storing maar die is reeds vervangen.
Inlaat zelfde verhaal, sorry dat ik het niet bij het lijstje had gezet maar de garage en ik hebben zoveel gedaan dat ik sommige dingen vergeten ben erbij te zetten, ga vanavond de sensors nalopen!
16 jaar
[quote=arie406]Hoi Bryan
Ik zie in het rijtje geen sensoren staan: denk ook eens aan de koelvloeistoftemperatuursensor.
Ik ben met mijn 205gti 1992 ook het hele rijtje doorgekomen en uiteindelijk bleek het deze sensor te zijn. Mogelijk zijn er meer sensoren aan het zieken ?...
Groet Arjen[/quote]
Inderdaad als hij koud aangeeft en de motor is warm dan zal hij moeilijk starten en niet van zijn plaats gaan.
Het benzine verbruik zal dan ook hoog zijn maar, zit er geen lek bij de inlaat.
Nee de inlaat is volgens mij goed, had voor de zekerheid al een reserve gehaald en deze erop gezet, nieuwe pakking etc, maar helaas geen verandering, ik zou pech kunnen hebben dat deze ook lek is maar die kans lijkt me klein, sensors klinkt op het moment wel logisch dus dat ga ik vanavond eens nakijken, gezien ik op dit gebied vrij weinig weet, weet iemand misschien een site waar ik kan zien waar welke sensor zit en wat de waardes zouden moeten zijn?
of uitleg mag uiteraard ook :)
16 jaar
wat is de kilometerstand eigenlijk en heb je de klepspeling ook gecontroleerd? Laat anders eens een andere (serieuze) peugeot dealer een proefrit maken met jouw auto, en vraag wat zij ervan vinden. Vind het vreemd dat jouw dealer dit niet heeft kunnen oplossen. Weet je ook wanneer het brandstoffilter voor het laatst vervangen is?
De kilometer stand is 168xxx ik heb de klepspeling niet gecontroleerd, ben zelf helaas niet heel erg technisch, dit weekend ga ik bij iemand langs in duitsland die veel oude gtis opknapt in de hoop dat hij een idee heeft of er iig na wil kijken, wanneer het brandstof filter vervangen is durf ik niet pprecies te zeggen maar heb deze wel nagekeken en is verder goed, sensors zijn ook nagemeten en (helaas) waren deze ook in orde, mocht iemand toevallig iemand weten in de omgeving van Enschede met verstand van zaken dan hoor ik het graag. (mijn email is ntrx85@gmail.com)
16 jaar
Hoe is je brandstofdrukregelaar? Als die half open blijft staan, rijdt hij best lekker tot een bepaald punt.Daarboven heb je een brandstoftekort (inhouden/wind tegen effect).Echter bij stationair en iets daarboven krijgt hij te veel, waardoor hij lekker trekt, maar een enorme hoeveelheid brandstof verbruikt.
Welke kleur is het uitlaatgas wanneer het uit je uitlaat komt?
welk type motor heb je? Volgens mij een xu9jaz, en daarvan kan je het stationair toerental niet echt afstellen en deze heeft géén gaskleppotentiometer maar een gasklepstandschakelaar.
Je verbruik en motorloop zijn afhankelijk van: Motor temperatuur (temperatuursensor ik dacht een blauwe achter/onder je verdeler) en je brandstofdruk (drukregelaar links aan het eind van je injectorrail), timing van je distributie, je ontsteking (heeft bij de xu9jaz géén vacuumpot voor de voorontsteking, maar werkt met een bdp sensor, en die wil ook wel eens dit soort problemen geven)
Als je de retourleiding van je brandstofdrukregelaar loshaalt bij stationair, loopt er dan brandstof uit? Zo nee, dan blijft hij hangen.(pas op met spuitende brandstof!!!! Laat dit in een emmer lopen of zo iets!!)Naarmate je meer gas gaat geven moet er minder brandstof uitkomen.
Als je de auto start, komt er dan zwarte walm uit de uitlaat? Dat betekend namelijk een te rijk mengsel. Gaat je motorstoringslampje branden na een tijdje stationair te hebben gedraaid?
Er zijn nu al veelzaken genoemt maar ik denk nog aan een verstopte uitlaat als gevolg van een defekte katalysator of iets wat de lucht inlaat (gedeeltelijk)blokkeert in het luchtfilter,luchtfilterbuis.
Verder is er een serie slechte ontstekingsmodulen geweest van bosch die ook zulk soort storingen kunnen geven. Daar is nog ergens een topic van
PT nieker
[quote=John5711]Hoe is je brandstofdrukregelaar? Als die half open blijft staan, rijdt hij best lekker tot een bepaald punt.Daarboven heb je een brandstoftekort (inhouden/wind tegen effect).Echter bij stationair en iets daarboven krijgt hij te veel, waardoor hij lekker trekt, maar een enorme hoeveelheid brandstof verbruikt.
Welke kleur is het uitlaatgas wanneer het uit je uitlaat komt?
welk type motor heb je? Volgens mij een xu9jaz, en daarvan kan je het stationair toerental niet echt afstellen en deze heeft géén gaskleppotentiometer maar een gasklepstandschakelaar.
Je verbruik en motorloop zijn afhankelijk van: Motor temperatuur (temperatuursensor ik dacht een blauwe achter/onder je verdeler) en je brandstofdruk (drukregelaar links aan het eind van je injectorrail), timing van je distributie, je ontsteking (heeft bij de xu9jaz géén vacuumpot voor de voorontsteking, maar werkt met een bdp sensor, en die wil ook wel eens dit soort problemen geven)
Als je de retourleiding van je brandstofdrukregelaar loshaalt bij stationair, loopt er dan brandstof uit? Zo nee, dan blijft hij hangen.(pas op met spuitende brandstof!!!! Laat dit in een emmer lopen of zo iets!!)Naarmate je meer gas gaat geven moet er minder brandstof uitkomen.
Als je de auto start, komt er dan zwarte walm uit de uitlaat? Dat betekend namelijk een te rijk mengsel. Gaat je motorstoringslampje branden na een tijdje stationair te hebben gedraaid?[/quote]
Hey john bedankt voor de reactie,
wat je omshrijft is precies wat mijn auto op het moment doet.
Ik heb idd de Xu9jaz motor, de auto rijd super tot ongeveer 4000 toeren en dan hheb ik een soort van volle wind tegen, ook is het verbruik extreem hoog (1:5 - 1:6)
uitlaat gas is normaal alleen bij een koude motor wat donkerder, motor temp. sensor is nagekeken bij de dealer (met alle andere sensors)en zou goed moeten zijn het zelfde geld voor de druk regelaar ook is de timing van de distributie nagekeken door de peugeot dealer en de ontsteking is nagelopen.
je hebt het in het begin over de brandstofdrukregelaar, iets wat (als ik de werkomschrijving van de garage bekijk en wat ik zelf heb kunnen doen) niet nagekeken is, ik wil graag kijken of er bij de retourleiding bij stationair lopen iidd wel benzine uitkomt, maar zou je mij (sorry niiet veel kennis) kunnen vertellen waar deze zit en welke leiding ik moet hebben? dan kan ik dit morgen even proberen, kan ik deze overigens ook al los halen en in een emmer leggen voordat ik de auto start? (dit ivm met spuitende brandstof) er komt idd bij het starten een zwarte walm uit de uitlaat het motorstoringslampje blijft verder wel gewoon uit.
peugeottechnieker, ook bedankt vooor de reactie,
de luchtinlaat is zekerweten in orde, alle slangen heb ik vervangen en ook de LMM, heb zelf niet het idee dat de uitlaat verstopt zit maar ik zal de kat er eens onder vandaan halen om deze te bekijken, nog een tip waar ik op moet letten?
Mvg,
Bryan
16 jaar
Heb inmiddels op internet al gevonden waar de regelaar zit en ga ga het zometeen gelijk testen!
16 jaar
[quote=John5711]Als je de retourleiding van je brandstofdrukregelaar loshaalt bij stationair, loopt er dan brandstof uit? Zo nee, dan blijft hij hangen.(pas op met spuitende brandstof!!!! Laat dit in een emmer lopen of zo iets!!)Naarmate je meer gas gaat geven moet er minder brandstof uitkomen.[/quote]
Hey John, ik heb het retourslangetje van de regelaar afgehaald en vervolgens de auto gestart en even laten lopen, er komt geen druppel brandstof uit.....ook flink gas gegeven maar hij doet niks, heb net gelijk de garage even gebeld maar die zeiden dat ze deze hebben getest en dat die goed zou moeten zijn, doe ik iets verkeerd bij het testen? zoniiet dan weet ik iig waar ik aan toe ben :)
16 jaar
Je krijgt op je injectorrail altijd een volle lading brandstof, en als je motor stationair loopt zou hij dus verzuipen. Je brandstofdrukregelaar voorkomt dat door de flow te regelen. Bij stationair heb je een lage onderdruk (op het dunne slangetje)en staat de drukregelaar nagenoeg open(het grootste gedeelte van de aangevoerde brandstof loopt via de retourleiding terug naar de tank).
Bij volgas heb je een grote onderdruk, en die onderdruk stuurtje brandstofdrukregelaar bijna helemaal dicht, zodat er meer brandstof in de injectoren kan komen.
Dus als het goed is, heb je de enige dikkere slang op de drukregelaar los liggen.De andere kant zit met twee boutjes op een flens aan de injectorrail vast. De dunne slang naar je inlaatspruitstuk is de onderdrukleiding die de klep behoort te bedienen.
Het verhaal van de verstopte kathalysator kan overigens ook de boosdoener zijn, alleen is dat nooit zo precies op de toeren als wat jij omschrijft.
[quote=John5711]Je krijgt op je injectorrail altijd een volle lading brandstof, en als je motor stationair loopt zou hij dus verzuipen. Je brandstofdrukregelaar voorkomt dat door de flow te regelen. Bij stationair heb je een lage onderdruk (op het dunne slangetje)en staat de drukregelaar nagenoeg open(het grootste gedeelte van de aangevoerde brandstof loopt via de retourleiding terug naar de tank).
Bij volgas heb je een grote onderdruk, en die onderdruk stuurtje brandstofdrukregelaar bijna helemaal dicht, zodat er meer brandstof in de injectoren kan komen.
Dus als het goed is, heb je de enige dikkere slang op de drukregelaar los liggen.De andere kant zit met twee boutjes op een flens aan de injectorrail vast. De dunne slang naar je inlaatspruitstuk is de onderdrukleiding die de klep behoort te bedienen.
Het verhaal van de verstopte kathalysator kan overigens ook de boosdoener zijn, alleen is dat nooit zo precies op de toeren als wat jij omschrijft.[/quote]
Hey John,
Is inderdaad de dikkere slang aan de onderkant die ik eraf had gehaald en er komt bij stationair geen druppel benzine uit, tevens bij het gas geven ook niet.
houd dit in dat de drukregelaar kapot is? of kan dit ook een andere oorzaak hebben? als het alleen de regelaar is dan kan ik maandag een andere halen en deze erop zetten!
heb de kat er ook af gehad, niks kunnen vinden, zag er zelfs nog erg goed uit.
Mvg,
Bryan
16 jaar
Die dikke slang is de enige dikke slang die er op zit? Verder zit er alleen een dun slangetje op dat naar je inlaatspruitstuk loopt? Dan heb je de goede te pakken! Die dikke slang is de retour, en loopt paralel aan de brandstofaanvoerslang terug naar de tank.
Als er bij stationair geen brandstof uitkomt, zit hij inderdaad vast.
(kontroleer wel even het dunne vacuumslangetje.Als dat kapot is, loopt de motor ook niet lekker én werkt je brandstofdrukregelaar niet)
Volgens mij ben je op de goede weg Bryan. Ik weet niet wat de garage getest heeft maar met een brandstofdrukmeter hadden ze het zo kunnen constateren. Vraag voor de gein maar eens hoe hoog de druk dan wel niet was. De druk moet zijn, stationair ongeveer 2.5 bar en volgas ongeveer 3 bar. Als de drukregelaar zover stuk is datie niets meer doorlaat heb je 6 bar= pompdruk, veel te veel dus. Ik denk dat John het bij het rechte eind had.
Mischien interesant om te weten waarom dat druk verschil er moet zijn. Als het je niet erg vindt John verbeter ik je uitleg even om misverstanden te voorkomen. Bij stationair draaien staat de gasklep dicht en is er een hoog vacuum in het inlaatspruitstuk aanwezig (0.5 bar ongeveer)
Bij volgas is er nagenoeg geen vacuum aanwezig in het inlaatspruitstuk.
De drukregelaar zorgt er voor dat er altijd een gelijk drukverschil(3 bar) tussen de brandstof druk en inlaatspruitstukdruk is zodat de opbrengst van de verstuivers niet door drukverschillen beinvloed wordt, maar alleen door de (berekende ) injektie tijd.
Ik vind ik absoluut niet erg dat je me verbetert hoor! Want je hebt helemaal gelijk Peugeot technieker! Vergissinkje.....Maar ik vraag mij ook af wat de garage gemeten heeft, en hoe ze gemeten hebben!
dat vraag ik me nou inderdaad ook af, kan ze helaas pas maandag hierover bellen maar denk dat ik maar een nieuwe brandstofdrukregelaar ga bestellen zoals het er nu naar uit ziet lijkt het erop dat het hier misgaat, moet bij het monteren hiervan de hele injectie rail eraf of kan ik de drukregelaar er los uithalen?
16 jaar
Daar is dit dit forum ook goed voor, om te leren en later weer beter te adviseren !
Als Bryan nu een andere drukregelaar monteerd zullen we snel weten of we wwer een problemcar minder hebben.
Bryan, als je weer naar de zelfde garage gaat kun je misschien vragen om de drukmeter er eens even op te zetten. Dat is een fluitje van een cent,en gezien het bedrag wat waarschijnlijk achtergelaten hebt kunnen ze dat misschien wel even voor je regelen toch ? Dan weet je het gelijk zeker.
[quote=ntrx]dat vraag ik me nou inderdaad ook af, kan ze helaas pas maandag hierover bellen maar denk dat ik maar een nieuwe brandstofdrukregelaar ga bestellen zoals het er nu naar uit ziet lijkt het erop dat het hier misgaat, moet bij het monteren hiervan de hele injectie rail eraf of kan ik de drukregelaar er los uithalen?[/quote]
Twee M6 boutjes los, en je hebt de drukregelaar in je handen. Injektorrail kan gewoon blijven zitten.
[quote=John5711][quote=ntrx]dat vraag ik me nou inderdaad ook af, kan ze helaas pas maandag hierover bellen maar denk dat ik maar een nieuwe brandstofdrukregelaar ga bestellen zoals het er nu naar uit ziet lijkt het erop dat het hier misgaat, moet bij het monteren hiervan de hele injectie rail eraf of kan ik de drukregelaar er los uithalen?[/quote]
Twee M6 boutjes los, en je hebt de drukregelaar in je handen. Injektorrail kan gewoon blijven zitten.[/quote]
heb net even gekeken (voordat ik mijn bed induik voor vandaag, beetje grieperig :( )
de drukregelaar zit in een plastic behuizing (die aan eenstuk vastzit/doorloopt op de injector rail) het lijkt erop dat deze een soort van vastgeklikt zit hierin gezien er een stalen clip overheen zit, zie verder geen boutjes die ik los zou kunnen halen? dus denk dat ik morgen maar eens even ga kijken hoe ik deze los kan klikken om vervolgens een nieuwe te bestellen :)
ik zal dan laten weten of het daarmee opgelost is, iig super bedankt voor alle hulp/informatie.
16 jaar
Hmz gezien bovenstaand wacht ik even met bestellen gezien er 2 soorten regelaars zijn voor mijn auto als ik op hbase.nl kijk onder mijn kenteken namelijk:
-Brandstofdrukregelaar Bosch
-Brandstofdrukregelaar Bosch vanaf bj. 10/1990 monteerwijze gestekt
toevallig enig idee welke ik moet hebben? (ik hoop stiekem de 2de scheelt weer 40 euro :P)
16 jaar
Het origineel peugeotnummer is 156399 en kost maar liefst 93,07 euro. (losse regelaar). Ze zijn eigenlijk voor alle gti uitvoeringen het zelfde 1.6 en 1.9 met en zonder kat.
Overigens, op de hbase geven ze een bosch nummer op, kijk eens op je eigen regelaar of je dat nummer kan ontdekken.
PT nieker
hmz duur grapje, maar ik zie op hbase geen bosch nummer erbij staan?
alleen een artikel nummer maar deze komen niet overeen met het nummer wat op mijn regelaar staat.
mijn kenteken is VX-09-HD en hij is uit ' 93
16 jaar
Ok, de originele is waarschijnlijk geen bosch maar eeen ander (frans ?) merk. Het artikelnumer in de h-base is het bosch nummer. Als op de uitvoering gestekt klikt in de habse dan is de opmerking 3 bar, dat is m.i. goed als het model tenminste past. Wat ze bedoelen met gestekt weet ik eigenlijk niet. Mischien is er iemand anders die dit weet ?
als ik weet wat gestekt is weet ik gelijk welke van de 2 ik moet bestellen, staat idd geen bosch op het de regelaar, staat helemaal geen merk op alleen een nummer wat verder nietovereen komt met de bosch nummers...
16 jaar
Blijkt toch wel een bosch te zijn!
het nummer is 0280160515, wat ik alleen het rare vind is dat deze met geen van beide nummers overeenkomt van hbase?
zit hiier een verkeerde regelaar in of zou dit niks uit mogen maken?
zat overigens niet vast met schroefjes, is een klein appparaatje wat vast zat in een behuizing door een metalen clip die er overheen zat geklikt,
even voor de zeker heid nagekeken, schoongemaakt doorgeblazen etc maar noog steeds geen druppel benzine op de retourleiding.
16 jaar
Dat bosch nummer kan een oud nummer zijn wat niet meer gevoerd wordt. Als het goed is kan de automaterialenzaak dat omnummeren. Een verkeerde regelaar geloof ik niet in omdat deze injektiesystemen bijna allemaal op 3 bar werken. ik denk toch dat je de gestekte moet hebben, als het mogelijk is zou ik de oude meenemen naar de automaterialen zaak. De h-base geeft aan dat deze er in zit na bouwjaar 10/90 en de jouwe is van 93 dus vanuit dat oogpuntgezien moet het kloppen.
0280160515 is een drukregelaar die volgens de Bosch-catalogus ( http://aa.bosch.de/aa-nl/nl/ecat-online/ ) bij Peugeot alleen bij de 106 toegepast is.
Lijkt niet de juiste regelaar voor jouw auto te zijn dus...
16 jaar
nou ik heb de goeie regelaar binnen en gemonteerd, de auto rijd nu inderdaad een stuk beter en het verbruik is ook weer normaal :) alleen helaas rijd de auto nog niet perfect ik mis aardig wat power en boven de 5000 toeren merk je dat ie nog inhoud, dus nu kan het werkelijk van alles zijn....ik ben nu dus opzoek naar een expert die er misschien een keer naar wil kijken, het liefst in de omgeving enschede-hengelo-oldenzaal, dus als er iemand is of als je iemand weet die veel weet en kan met een 1.9 gti? wil er zelf niet meer teveel aan prutsen, heb er (helaas) nog niet zo heel veel verstand van dus zou het erg prettig vinden als er iemand met verstand na kan kijken, ipv de lokale peugeot dealer die er dus helaas bar weinig van weet :(
nog even een klein ander vraagje, op de luchtmassameter zit een verstel schroef, wat kan ik hiermee precies afstellen en kan dit (indien verkeerd afgesteld) ook problemen geven? deze zit namelijk helemaal naar buiten gedraaid en dat lijkt mij niet kloppen.
En is het overigens na alles wat eraan gedaan is ook verstandig om de ecu te resetten om deze opnieuw te laten inlezen? of zou dat niet een dergelijk probleemmogen geven?
16 jaar
Goed om te lezen dat je auto weer een stuk beter loopt.
Je ecu resetten is inderdaad een goed plan.
Voor wat betrteft het missen van vermogen, en dan vooral bovenin zou ik eens naar je brandstoffilter kijken. Het kan zijn dat je nu te weinig brandstof krijgt.
Maar ik zou eerst de ecu eens resetten, misschen dat dat je probleem al oplost?
het kan zijn dat ik nu een domme opmerking maak, want de 205 is een beetje van voor mijn peugeottijd, maar ik dacht dat zo'n gti nog een gewone stroomverdeler had met een vacuum en een centrifugaalvervroeger erin waar destijds nog wel eens wat mee mis ging.
205 gti van 93 niet, deze heeft als het goed is het dkz blok. Deze heeft wel een stroomverdeler maar dan elek. met module en bdp enz. De 1.6 gti en dacht de oudere 1.9 hebben wel met vac.
Zit er nog een katalysator onder?
Is deze niet verstopt, of losgeraakt geraamte binnenin?
[quote=205GTiGriffe]Zit er nog een katalysator onder?
Is deze niet verstopt, of losgeraakt geraamte binnenin?[/quote]
Meestal is een katalysator niet konstant helemaal verstopt, maar af en toe wordt je doorgang dan geblokkeerd.
Maar het is natuurlijk wél een mogelijke oorzaak.
[quote=John5711]Goed om te lezen dat je auto weer een stuk beter loopt.
Je ecu resetten is inderdaad een goed plan.
Voor wat betrteft het missen van vermogen, en dan vooral bovenin zou ik eens naar je brandstoffilter kijken. Het kan zijn dat je nu te weinig brandstof krijgt.
Maar ik zou eerst de ecu eens resetten, misschen dat dat je probleem al oplost?[/quote]
Hey John,
zowieso harstikke bedankt voor je advies wat betreft de regelaar, ik ga vanavond de ECU resetten en zal anders idd het filter eens nakijken, ben iig al erg blij met het normale verbruik, scheelt een hoop benzine :)
16 jaar
[quote=205GTiGriffe]Zit er nog een katalysator onder?
Is deze niet verstopt, of losgeraakt geraamte binnenin?[/quote]
Kat. is er al onderuit geweest, niks mee aan de hand :)
vanavond ecu resetten en filter nakijken, dan eens verder kijken :)
heeft iemand nog antwoord op mijn eerder gestelde vraag:
op de luchtmassameter zit een verstel schroef, wat kan ik hiermee precies afstellen en kan dit (indien verkeerd afgesteld) ook problemen geven? deze zit namelijk helemaal naar buiten gedraaid en dat lijkt mij niet kloppen?
16 jaar
Die schroef is alleen voor het stationaire mengsel, dat is een omloopschroef. Als hij stationair netjes loopt, niets meer aan doen.Je versteld met die schroef het stationaire mengsel.
Ah ok stationair loopt ie verder prima :)
maar goed brandstof filter nagekeken en schoongemaakt (was niet echt nodig maarja lag er toch af :) )
en de ECU gereset en in laten leren, helaas geen verandering.
ben in contact gekomen met een garage in enschede waar de eigenaar zelf 30 jaar peugeot monteur van is geweest
en erg veel van de gtitjes schijnt afte weten, dus ik ga misschien (tenzij iemand nog een goeie ingeving heeft) mijn auto daar lansg brengen,
kan er pas over een week terecht dus heb nog wat zoek tijd :)
16 jaar
Brandstoffilter schoonmaken?? hoe doe je dat?? Zo een filter is niet schoon te maken (op de buitenkant na dan), maar is een wegwerpfilter dat je in zijn geheel vervangt.Bovendien kan je niet "zien" of zo een filter vuil is, tenzij je hem doorzaagt.Maar ja, dan moet je hem daarna ook vervangen.
Dus het kan nog steeds je brandstoffilter zijn!
Ja filter zoiezo vervangen.
Die schroef in je lmm is niet van het stationair maar voor de co afstelling. Maar bij een dkz heeft het geen zin om daar aan te draaien, de lambda regelt het toch weer terug.
Stat. schroef zit boven op je gasklephuis.
Wat betrefd de stel schroef in de luchtmassameter, die heeft alleen een functie als het een uitvoering zonder kat is. De uitvoering met kat heeft een lambda sonde die het mengsel controleerd. De schroef zit er echter altijd in zover ik weet.
bedankt voor de reacties, ik denk da ik al weet wat ik fout heb gedaan john,
op de brandstofleiding zat een filter aangesloten, doorzichtig buisje met een geel filtertje erin ik dacht dat dit het brandstiffilter was maar denk dat dit een extra filertje is gezien
ik bij het zoeken op brandstiffilter op google een soort van blik tezien krijg, heb hem ook al in de auto gevonden, is er nog een manier om te testen/bekijkenn of deze vuil is zonder hem door te zagen? bijv wat benzine erin schudden en kijken hoe het eruit ziet als het er weer uit komt? zoniet dan zal ik deze zeker vervangen, zag dat ze 30-40 euro kosten dus dat overleefd mijn bankrekening wel, mooet ik nog ergens opletten bij het demonteren? staat er bijv. veel druk op de leiding?
zoals je al merkt ben ik met veel dingen nog lerende wat betreft auto's maar ik doe mijn best, kan alles bij een PC voor je repareren nu mijn auto nog :)
16 jaar
Ik zou dat achteraf geplaatste buisje maar er van tussen laten. Ik wwet niet of ze dat in de druk of retourleiding hebben geplaatst. maar het ding is eigenlijk geschikt voor een carburatuermotor en niet voor een injektie systeem waar 3 bar op staat.
Bij het loshalen van het filter een doek er overheen hangen, zodat je redelijk gecontroleerd de druk er af kan laten.Anders spuit de brandstof alle kanten op, en dat is niet prettig.
En dat kunststof filtertje zou ik er inderdaad ook tussen uit laten.
filter zit op de druk leiding, zal morgen een filter bestellen en even een stukje slang halen, kan ik gelijk even de steun voor de dynamo bestellen, snaar piepte, wou m afstellen brak de hele steun af :( gelukkig bied een spanband een tijdelijke oplossing :)
16 jaar
Zo, gisteren brandstoffilter opgehaald en mn dynamo stang (als dat zo heet) was samen 40 euro dus dat viel me nog mee :)
maar helaas, filter vervangen(viel me nog reuze mee stink alleen naar benzine op het moment :) ) maar totaal geen verandering...
16 jaar
vandaag voor de zekerheid ECU gereset, dit bleek nogal een ramp de auto wou helemaal niet meer goed starten, accu was zelfs na lang proberen leeg, start kabels aangesloten toen liep de auto wel maar heel slecht, na een 2de keer op de startkabels starten deed de auto het weer goed maar helaas nog geen verbetering, apparte was dat toen de auto amper wou starten en soms even stationair liep het motormanagement lampje steeds bleef branden, deze brand nu niet meer.
16 jaar
Is je bdp sensor niet vervuild of versleten? Die zit bovenop je koppelingshuis met een M6 imbusje vast.
Vaak helpt schoonmaken al.
Als gevolg van een zwak signaal kan je auto moeilijk starten bij een zwakke accu, en kan het motormanagement het soms ook niet bijhouden wat resulteert in slecht lopen.
Hey John,
dit wil ik graag nakijken, hoe ziet deze sensor er ongeveer uit? en hoe kan ik deze het beste schoonmaken?
heb al even op internet gekeken maar kon geen plaatje van de 205 vinden, zie bij andere autos vaak een zwarte stekker?
16 jaar
het is een blokje met daaraan een stekker. Het is zwart. Zit bovenop je versnellingsbak recht boven de starterkrans/vliegwiel/koppeling. Schoonmaken met een doekje terpentiene of zo iets.Vaak zit er een vettige zwarte aanslag op het sensorvlak waardoor deze niet goed meer werkt.
zo daar was ik weer, sensor schoongemaakt maar helaas geen effect dus had ik besloten de auto toch maar wederom wegtebrengen echter dit keer bij een kenner van deze auto's en het blijkt erger te zijn als verwacht, de lagers zijn kapot van de drijfstang (meen dat het zo heet), hij heeft het me laten horen en je kan bij het blok idd een rammel horen, langs een revisie bedrijf geweest maar bij het noemen van de kosten moest ik even gaan zitten...
Ik heb even zitten denken en vraag me af of het niet beter en vooral goedkoper is er gewoon een ander (kaal)blok in te laten zetten, ik wil dus even gaan kijken wat dit kost maar heb hierover eerst een vraag, het type motor van mijn gti is XU9JA/Z - DKZ, moet ik echt een kaal blok hebben van exact dit type? of zijn er andere types waarbij het kale blok hetzelfde is? weet dat het inbouwen rond de 300 euro kost heb echter geen idee wat een normale prijs is voor een goed kaal blok dus misschien dat iemand daar ook een indicatie van kan geven? alvast bedankt voor de info!
16 jaar
ik weet niet wie voor 300euro een motor demonteerd, overbouwd, en weer monteerd maar dat lijkt me erg weinig geld. is het niet wijzer om de gok te nemen met een setje nieuwe drijfstanglagers. want ik denk ook nog dat als je een andere motor plaatst en alles overschroefd je nog steeds een auto hebt die inhoud. want dat ie dat doet op een drijfstanglager met iets speling betwijfel ik.
Hey Harry, het betreft hier een kennis van mijn vader die een eigen kleine garage heeft en heeft gezegd dit voor 300 euro te kunnen doen, de vraag is of alleen de lagers kapot zijn en de stang etc er ook niet slecht aantoe is, alleen de lagers vervangen kost 500 euro en als de stang er slecht aan toe is begon het bij 1500 euro, gezien het flink inhouden van de auto ben ik dan ook bang dat niet alleen de lagers versleten zijn maar er daar meer aan de hand is vandaar dat een ruilblok mij een beter optie lijkt.
16 jaar
die drijfstang zelf gebeurt in principe niks mee, hooguit zou de krukas beschadigd kunnen zijn en dan houd het idd op. als die kennis toch voor zo weinig geld repareerd, waarom schroef je het carter er dan niet eens onder vandaan en beoordeel je die lagers. setjes zijn per drijfstang te koop, en kosten volgens mij niet veel. je schrijft in het begin al dat de compressie van de auto dik in orde is. dus nogmaals. ik denk niet dat je het inhouden in het mechanisch gedeelte van de motor moet zoeken. ook ben ik bang dat het niet zal meevallen om voor weinig geld aan zo'n motor te komen die goed is.
Bryan,wat betrefd het inhouden, dat kan best het ontstekingsmoduul zijn, kijk maar eens op onderstaand topic. Dat is een soortgelijke storing. En als je drijfstanglagers defekt zijn dan is er misschien een oliedrukprobleem in je motor. Het is raadzaam om de olie pomp ook te laten controleren. Of laat de olie druk eens meten. verder als je de motor er toch uithaalt is het raadzaam om je koppeling/drukgroep/druklager eventueel te vernieuwen omdat het het nu zeer weinig extra tijd (en geld)kost. (alleen de onderdelen)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Voor alleen drijfstanglagers 500 euro??
setje lagers 40 euro
Je hoeft alleen de carterpan en de oliepomp/zeef weg te halen.
tijd maximaal 2uur.
bedankt voor de reacties,
harry ik zal idd die kennis vragen of dat kan, ik heb de betreffende prijs van een erkend revisie bedrijf dus schrik nu inderdaad van de prijs nu ik hoor hoe weinig werk het is, echter zou ik niet weten waar het nog anders mis kan gaan dan het mechanische gedeelte gezien alles verder nagekeken is.
peugeottechnieker, ontstekingsmodule is reeds vervangen en onsteking is ookk nagekeken en staat goed optijd.
heb de oliedruk ook laten meten en is ook goed, zal als het blok vervangen word dan idd gelijk koppeling/drukgroep/druklager laten vervangen om toekomstige problemen te voorkomen.
205gtigriffe, ik schrik nu ook van de prijs, ik wist niet dat dit zo weinig werk was.
maar voor allen gezien er al zoveel aan gedaan is zou ik niet meer weten waar ik het moet zoeken behalve mechanisch, ik ben dan ook op advies van de peugeot expert in enschede uitgekomen bij revisie/vervangen van het blok
16 jaar
http://www.midnightmotorsport.nl/
Deze mensen hebben veel ervaring met 205 gti/rallye/mi16
Heren, daar was ik weer na ruim een maand, gti heeft tijdje stil gestaan de lagers hadden er geen zin meer in en mijn carter was een gapend gat rijker...niet iets wat ik echt verwacht had, zit nu een ander blok in (kaal blok gekocht)
maar ik zit nog met 1 probleem en ik hoop dat jullie mij wederom kunnen helpen.
de auto rijd als een gek! echter tot een kwart gas en dan verzuipt ie(altans daar lijkt het op) en nu komt het rare, ik heb 2 luchtmassa meters liggen,
1 is versleten, de veer is slap en deze staat dus uit zichzelf een stukje open en sluit niet goed af, ik dacht dan ook dat dit het euvel was en heb een andere gekocht die uit een goed lopende 205 gti komt (was achter total los gereden dus heb het kunnen testen) ik sluit deze aan en de auto rijd zowat niet meer, tich keer starten later liep de autoo maar bij een beetje gas sloeg deze al af, ik heb de kapotte/versleten meter weer terug geplaatst om iig te kunnen rijden.(overigens uiteraard ECU gereset tussendoor)
mijn vraag is dus wat ervoor kan zorgen dat de auto wel rijd op een slechte LMM en niet op een goede LMM?
heb beiden in een gti gehad van een vriend van mij, de nieuwe is perfect en met de versleten gaat de auto erg happeren in de hogere toeren.
ik zal er ook gelijk bijzetten dat het motormanagement lampje op het dashboard sindsdien brand echter bij de goeie meter brand deze heel soms(kan dit alleen stationair testen kan niet rijden), bij de slechte (waar de auto dus wel op rijd) brand deze constant, ik heb al een afspraak bij een bosch specialist alleen kan ik daar pas volgende week terecht dus wou het eerst nog even hier proberen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar