close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: 206 1.1i startmotor gaat langzaam rond.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Vriendin van me heeft een peugeot 206 1.1i gekocht.

Nu gaat de startmotor traag rond alsof de accu leeg is. Accu is vervangen en is vol. Maar de startmotor heeft er weinig zin in.
We hebben hem ook nog niet aan de praat gekregen met startkabels.
Wel heb ik de spanning gemeten op de accu tijdens het starten. Deze zakte van 12.3V naar 8V. De dashboardlampjes doven ook tijdens het starten.
Kan het zijn dat de startmotor gewoon stuk is en te veel stroom/vermogen trekt?

Volgens degene die de accu heeft vervangen laad de dynamo nog bij. Heb ik nog niet kunnen controleren omdat ik de motor nog niet draaiende heb gehad.

Volgende wat ik van de week ga controleren:
Aardkabels controleren (wordt wel iets warm, wat me ook redelijik normaal lijkt)
Bougies eruit en kijken of de startmotor er meer zin in heeft.
Motor met de hand ronddraaien zonder bougies.
Startmotor demonteren en inspecteren.

Geplaatst door

Jorpinca (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer alle verbindingen of zet de maasa kabel van de hulpaccu rechtstreeks op het motorblok. en meet even overgangs weerstanden op de aansluitingen accu /startmotor. kan inderdaad dat de start motor is overleden , of de accu want 8 v tijdens starten is te weinig

jan5047 0
badge

13 jaar

Ik heb ook een andere accu geprobeerd, waarmee ik een andere auto gewoon start. Deze deed precies hetzelfde.

Jorpinca 0

13 jaar

heeft u toen de min kabel rechtstreeks op de motor gezet

jan5047 0
badge

13 jaar

Nee zal ik vanmiddag nog even proberen. Zeg maar je ipv. U

Jorpinca 0

13 jaar

Als je 8 volt meet direct op de accupolen tijdens het starten dan heb je onvoldoende spanning, de electronica in de auto werkt dan niet meer en de auto zal nooit starten. De accu is leeg of stuk. Waarschijnlijk een dode cel in de accu.

Wanneer je een massaprobleem zou hebben, zou de spanning direct op de accupolen niet dalen tijdens het starten.

Brum1467 0

13 jaar

Vandaag de startmotor naar een revisie bedrijf gebracht en ben gelijk geholpen. Hun vonden dat de startmotor ook erg langzaam liep. Lagers/bussen waren flink versleten waardoor het ankertje scheef in de stator/huis kwam. Hierdoor loopt de boel aan en zwaar. Startmotor loopt nu los mooi rond. Morgen weer even inbouwen en hopen dat het probleem over is.

Gister wel nog even andere testjes uitgevoerd. Min kabel op accu en motorblok had geen effect. Zonder bougies draaide de motor ook langzamer rond. Motor is met steeksleutel op de krukaspoelie (zonder bougies) goed rond te draaien.
Geen Ohmse overgangsweerstanden bij accupolen en andere aansluitingen van accu naar startmotor. Met normale universeelmeter natuurlijk niet echt goed te meten. Onder de 1 Ohm merk je niets van.

Dus hou het op de startmotor.

Jorpinca 0

13 jaar

Een zwaar lopende startmotor verklaard nog niet dat je spanning inzakt tot een volt of 8. Ik vrees dat je accu toch echt stuk is. Of leeg doordat je dynamo onvoldoende of helemaal niet bijlaadt.

Brum1467 0

13 jaar

Als je startmotor zwaar loopt gaat hij veel stroom trekken, ik kan me iets voorstellen dat de spanning dan inzakt.

We gingen er van uit dat de accu stuk was dus die is vervangen.
Nieuwe volle accu had geen effect, 2de auto met startkabels ook niet, nog een test met een andere "nieuwe" accu ook niet. Dus aan de accu lag het zeker niet!

Jorpinca 0

13 jaar

Normaal gesproken mag ook bij een zwaar draaiende startmotor de spanning niet zover dalen. Zeker niet bij de huidige temperaturen.

Brum1467 0

13 jaar

Misschien was de nieuwe accu al aardig leeggestart. Ik kreeg de auto bij me garage nadat hij al een aantal dagen dit probleem had. Heel af en toe wou hij wel starten.

Jorpinca 0

13 jaar

[quote=Brum1467]Normaal gesproken mag ook bij een zwaar draaiende startmotor de spanning niet zover dalen. Zeker niet bij de huidige temperaturen.[/quote]
dan moet jij maar eens een startmotor tegenhouden en kijken wat er met de spanning gebeurt....

maarten4874 0
badge

13 jaar

ja, dan daalt de spanning zeker. In dat geval zal de startmotor ook verbranden. Maar in dit geval hebben we een startmotor die wel gewoon rond gaat, zij het trager. Dan is een spanningsval naar 8 volt wel erg veel.

Brum1467 0

13 jaar

ligt er maar aan hoe traag de startmotor ronddraait... maar we zijn het eens met elkaar ;)

maarten4874 0
badge

13 jaar

Het was de startmotor. Start nu weer zoals het hoort.

Jorpinca 0

13 jaar

[quote=Brum1467]Normaal gesproken mag ook bij een zwaar draaiende startmotor de spanning niet zover dalen. Zeker niet bij de huidige temperaturen.[/quote]
Dat dacht ik ook tot vorige week.
Na veel gepuzzel bleek mijn startmotor zoveel stroom te trekken dat de volle accu het al na en paar keer opgaf.
Met diezelfde accu in een andere auto was er niks aan de hand.
Startmotor vervangen> leed geleden.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

Als de accu het snel opgeeft hoeft dat niet alleen te betekenen dat dit door een defecte startmotor komt. Vaak is de accu dan ook slecht. Wanneer je de accu dan wat meer belast, dan blijkt de capaciteit van de accu ineens onvoldoende.

Zelfde effect heb je ookals het weer wat kouder wordt. Dan komen de slechte accu's ook naar boven doordat ze wat extra belast worden.

Brum1467 0

13 jaar

Voor diegene die dit zelfde probleem hebben:

Startmotor zit achterop je motorblok geschroefd onder je inlaat.
Om er wat makkelijker bij te komen kun je de luchtslang tussen luchtfilter en gasklephuis en de accu verwijderen.
Ik heb de 206 ook opgekrikt om er van onder bij te komen. Zo kon ik de startmotor van 2 kanten zien en je ziet de 2 draden die je moet loshalen. 1 keer dop 13 en 1 x dopje 8.
De startmotor zit vast met 3 bouten M8 (dop 13). 2 vanuit de startmotor in de versnellingsbak en 1 vanuit versnellingsbak naar startmotor. Als je deze hebt los gehaald moet je ff wrikken om de startmotor los te krijgen. Je kunt hem naar beneden of van boven er uit halen.

Je kunt je startmotor los testen of hij werkt. Als hij goed is moet hij best hard ronddraaien. Schrik niet bij het opstarten en zet hem in een bankschroef.

Ik weet dat het voor de meeste ervaren sleutelaars dit een eenvoudig klusje is, dit is voor diegene die het nog nooit gedaan hebben.

Jorpinca 0

13 jaar

[quote=Brum1467]Als de accu het snel opgeeft hoeft dat niet alleen te betekenen dat dit door een defecte startmotor komt. Vaak is de accu dan ook slecht. Wanneer je de accu dan wat meer belast, dan blijkt de capaciteit van de accu ineens onvoldoende.

Zelfde effect heb je ookals het weer wat kouder wordt. Dan komen de slechte accu's ook naar boven doordat ze wat extra belast worden.[/quote]
Dacht ik ook in 1e instantie of een dynamo die slecht laadt.
Maar dat bleek dus niet zo te zijn, het KAN een slechte startmotor zijn.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.