Motor heeft een goed starttoerental, masar slaat niet aan. Heb even snel uitgelezen. Foutcode P0008 (mechanische storing cinderbank 1). Even de voorgeschiedenis. Klant komt met probleem dat auto niet aanslaat. Heeft ze een maand geleden in Limburg ook gehad. WW is er toen bijgeweest, nog even met ander bobine geprobeerd, geen resultaat. Toen naar garage gebracht. Daar hebben ze de bobine vervangen volgens factuur en auto deed het weer. Garagist wist niet zeker of dit het probleem was, maar hij liep weer. Nu weer niet starten. Heb even vlug geheugen uitgelezen en kom deze foutcode tegen. krijg hem niet gewist en heb geen toerentalsignaal. Ga morgen verder kijken. Misschien dat iemand weet wat deze foutcode kan zijn.
Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet even voor de zekerheid op de BDP sensor met een multi meter op stand AC, je moet zeker 1V meten
wat zit hier voor BDP sensor op een inducatieve of een hall gever?
indien hallgever, start blokkering niet actief?
Distrubutie niet van tijd?
Heb nog even voor ik naar huis ging gemeten op BDP gever. Ik meet maar 0,2 volt wisselspanning. Ga morgen verder kijken met de scoop.
als je echt 0.2V hebt gemeten, vervang dan de BDP sensor maar
Nou, ik wil eerst met de scope meten. Kan ook zijn dat de luchtspleet te groot is. Anders zou hij toch een foutcode geven op de krukassensor. Of kun je deze foutcode linken naar de sensor. Ik zou eerder zeggen dat deze foutcode een verschil zou zien tussen nokkenas en krukassignaal. Bij deze motor zit alleen maar een krukassensor.
Morgen weet ik meer. Er staat trouwens nog maar 23000 km op.
Groeten Arjan
foutcode op de BDP sensor hoeft niet persee, een te grote luchtspleet kan, maar dat gebeurt niet zomaar.
scope is idd het mooist, we horen cq zien het wel succes
Nou, vanmorgen met scope gemeten. Inderdaad een slecht signaal. Nieuwe sensor er ingezet. Nu een mooi signaal, zefde als referentiesignaal. Alleen niet aanslaan. Foutcode P0008 krijg ik niet gewist. Ook niet in EOBD. Heb bedrading tot aan ECU gecontroleerd, geen sluiting. OOk bij ECU goed signaal met scope.
Tijdens starten gaat brandstofpomp draaien. Alleen geen toerentalsignaal in meetwaarden. Distributietiming nog even gecheckt. Ook goed.
startblokkering niet actief? (RESERVE SLEUTEL!? )
Daar dacht ik ook al aan. In EOBD zie je dat ontsteking en brandstofsysteem niet vrijgeschakeld zijn. Kan het dan wel dat pomp draait? Zou P0008 er uit gaan als motor eenmaal zou lopen?
P0008 is volgens mijn gegevens, Motor positie bank 1, wat aangeeft dat de timing (volgens mij is dit al een EP4 blokje met KETTING) verlopen is. Overtuig je echt 110%. meet anders even de nokkenaspositie sensor ook, als die een fouttief singaal geeft
ik denk zelf dat P0008 het aanslaan voorkomt, of de timing ligt er kompleet naast
als je een 4 kanaals scoop hebt (wat ik wel vermoed, ik denk dat je er 1 van GMTO hebt ? ) zet dan je injectie(1ste cilinder) onsteking (1ste cilinder) de nokkenaspositie sensor en BDP sensor tegen mekaar met je scoop
dan kun je zien als je op het juiste tijdstip alles hebt.
We hebben een ATS 801 van GMTO. Nee, het is gewoon nog een oud Peu blokje met een riem TU3JP KFW. Riem staat gewoon op tijd. Hij geeft ook aan dat dit een permanente fout is. Nokkenassensor heeft deze niet. Inspuiting en vonk heb ik ook niet!
dan ga ik voor nu voor de startblokkering
dubbel relais niet kapot
Heb wel voeding in meetwaarden op ECU. Kan voor de rest alle meetwaarden zien. Dubbelrelais zit dat naast accu in kast? Ga morgen eerst om andere sleutel vragen.
dubbel relais zit als het goed is onder de accu bak. is eigenlijk niet te missen, verwacht niet dat ie kapot is, aangezien je wel in de PCM kan.
reserve sleutel is wel het verstandigst. Is deze sleutel toevallig gevallen?
is die ellendige bsm(zekeringkast onder motorkap) niet gewoon stuk jongens?
Heb de centrale electronica nog even uitgelezen. Geeft aan dat ECU geblokkeerd staat. Sleutel wordt wel herkend. Startblokkering is vrijgegeven.
start procedure verloopt via de ABS rekeneenheid
wat harry aangeeft is nog niet zon gek idee
Hen nog even met reservesleutel geprobeerd. Geen resultaat. Staat nu bij dealer. In Limburg hebben ze ook de sleutels opnieuw in moeten leren en ECU resetten. Ik denk zlef dat de foutcode P0008 de ECU blokkeert. Vermoedelijk is de bdp sensor vorige keer ook de boosdoener geweest. Wachten af.
Heb vanmiddag nog contact gehad met dealer. Krijgt foutcode er niet uit. Overschrijven EBE gaat ook niet. Krijgt telkens code 33. Gaat nog enkele dingen nameten. Zit toch vermoedelijk in EBE. De vraag is of AC tronics deze kan repareren. Sagem S2PM. Afwachten maar. Toch gek dat bdp sensor niet goed was.
lijkt mij op storing in de communicatie tussen de bsi en de motor ebe, je ziet in de bsi dat de sleutel wel wordt herkent maar het lijkt er op dat hij dat niet doorgeeft aan de motor ebe, uitlezen gebeurt via een ander netwerkje .
hoe is het met de storingen in de rest van de auto ??ABS en airco bijv.
Auto nog steeds bij dealer. Hebben druk, dus even geduld.
Volgens dealer in samenwerking met peugeot Nederland zou de EBE defect zijn. Proberen nu eerst de EBE met BSI en leesspoel op te sturen naar Ac.... Hopelijk dat die er wat mee kunnen en/of een exacte oorzaak vinden. Anders toch nog een nieuwe. Wachten af
Inmiddels info van AC..., dat ze deze EBE niet kunnen testen. Jammer. Wordt het toch nog een nieuwe.
Nou, van een 2e hands de BSI en ECU en leesspoel overgezet. Motor loopt, maar af en toe wil de motor niet aanslaan. Sleutelblokkering is vrijgegeven. Alleen ECU geblokkeerd. En wat denk je, weer die foutcode P0008 van de timing. Na enkele keren proberen slaat motor wel aan. Distributie staat goed. Pen in vliegwiel en in nokkenastandwiel.
Nu ben ik bang dat de ECU weer vast zal slaan.
Dit zijn best geinige storingen (vind ik zelf)
De ECU zegt het zelf al.
P0008 er is iets met de timing.
De moderne motor wil kunnen bepalen of de timing correct is, aangezien deze auto geen positiesensor op de nokkenas heeft zal hij deze informatie verkrijgen door het bewaken van het BDP sensor signaal van de motor.
Zo'n BDP signaal is niet alleen een simpel sinus signaal maar de ECU kan er de compressie en verbrandingen aan aflezen.
Ik zou zelf bij de basis beginnen(pennen die passen kunnen je natuurlijk ook voor de gek houden)
Staat de nokkenas(en) werkelijk perfect, en is er toch niet iets verdraait.
Soms meet ik de compressie/vacuum (je ziet daar soms iets wat niet helemaal logisch is)
Ik heb het verhaal niet helemaal gelezen maar meen ook te zien dat de storing niet te wissen is, het kan soms voorkomen dat de ECU die zelf wist.(hij wil eerst zien dat de BDP sensor signalen goed zijn)
Ik weet niet precies waar deze BDP zit maar is daar niet iets beschadigd.(een tandje iets beschadigd ofzo)
Nieuwe bougies al eens geprobeerd?, zelf al eens een drama opgelost, hadden ze alles van vervangen wat je maar kon vervangen ivm BDPsensor storingen.
Nieuwe bougies geplaatst en weg was het probleem, wanneer die hoogspanning het circuit ingaat en toevallig
het BDP signaal verstoord kan je dezelfde problemen krijgen.
Oiram
Bobine en bougies zijn al eerder vervangen. Heb nu scope op de sensor aangesloten en ga morgen kijken of hij wel of niet aanslaat en gelijk signaal meten. Als de motor loopt, dan is signaal perfect als ik een gedeelte vast leg. Geen afwijking. Soms start hij 20 keer goed. Laat je hem een uur staan, dan slaat hij niet aan en staat ECU geblokkeerd.
jee arjan, das mooi klote.
ik zou zeggen zet het BDP singaal op je scoop een tegen over je nokkenaspositie singaal, meschien je je een vreem verloop als ie niet wil aan slaan ?
Nokkenassensor zit er niet op.
KFW -motor = een sequentiele inspuiting zonder nokkenassensor. Hoe kan dit ?
Hier zit een speciale bobijn op (1&4 en 2&3 vonken altijd tesamen), met een detectie in die tijdens de startfase meet aan de hand van de intensietijd van de vonk die hij vergelijkt van cilinder 1-4 of 2-3, dit is de DEPHIA-functie. Te herkennen aan de bobijn met grijze stekker.
Ofwel is er een compressieprobleem wat ik betwijfel, dus moet er een probleemzijn met de infodraad (peningang 3 op de bobijnstekker) tss bobijn en ECU .
Vraag ergens een schema op en controleer deze draag.
Gr en suc6
Meer uitleg over de DEPHIA-functie.
http://www.sidney.pro.br/ecu.pdf - blz 25
Ik denk dat je gelijk hebt. Er is inderdaad een klemmetje in de stekker van de bobine scheef gedrukt. Volgens mij is dat pen 2. Je hoort nog verder
Ben inmiddels weer wat verder. In augustus is er bij een dealer een verkeerde bobine gemonteerd. Stekker is daardoor vervormd en contact in stekker dubbel gegaan. Vermoedelijk is dit de oorzaak van de storing. Waarom de fout in de oude ECU er permanent in bleef is natuurlijk de vraag nog. Maandag is stekker binnen, nieuwe bobine en dan weer proberen.
Bobine en stekker vervangen. Motor slaat gelijk aan. Alleen af en toe slaat hij niet aan. Foutcode P0008 blijft nu weg. Dus dat is opgelost. In meetwaarden centrale electronica als hij niet aanslaat, sleutelblokkering niet gesperd. ECU geblokkeerd, ja. ECU blokkeerd na ca. 10 seconden contact uit. Zodra men contact aanzet wordt ECU gelijk vrijgegeven. Soms gebeurd dit niet en dan slaat motor niet aan. Zou dit toch aan startblokkering liggen?
Zou sleutel opnieuw inleren helpen als hij af en toe weigert? Heb geen foutcodes in centrale electronica
lijkt mij inderdaad een verschijnsel wat veroorzaakt wordt door de startblokkering. Ik zou persoonlijk zelf wel beginnen met het opnieuw inleren van de sleutel. (maar weet niet of jij de daarvoor benodigde apparatuur in huis hebt.)
Wanneer hij niet aanslaat kan je nog wel alle computers uitlezen neem ik aan, kan je dan niet eens kijken wat de status van de sleutel is/herkend word.
Oiram
Ja, ik kan alles uitlezen en volgens meetwaarden staat startblokkering niet gesperd, maar ECU wel. Soms na contact uit/aan, dan wordt ECU vrijgegeven. De meetwaarde startblokkering blijft altijd het zelfde, dus ik weet niet of ik daar wat mee kan.
vernieuw de antennering om het contaktslot eens
Leesspoel/antenne vervangen. Probleem nog steeds. Is er iemand die een schema heeft van startblokkering? Heb geen foutcodes. Ik ga toch denken aan een draadbreuk.
Leesspoel gaat in stuurkolomschakelaar. Weet iemand of er aparte bedrading voor de startonderbreker weggaat, of gaat dit via can data.
Die startblokkering gaat (als ik zo naar het bouwjaar kijk) over de Canbus.
Aangezien in de BSI de sleutel word herkend en goedgekeurd, lijkt het probleem (als het een canbus probleem is!!!) tussen de BSI en de EBE te zitten.
Daar zit ook de ABS nog tussenin denk ik, Sleutel-COM2000-BSI-ABS-EBE
Als er echt iets mis is met het stukje Canbus BSI-ABS-EBE krijg je denk ik wel foutcodes in BSI en ABS die op problemen duiden en die zijn er niet, daarom twijfel ik een beetje of het wel een communicatie probleem is.
Zelf zou ik wel rekening houden met wat Harry4203 zei: "is die ellendige bsm (zekeringkast onder motorkap) niet gewoon stuk jongens?
Oiram
Geen foutcodes in ABS. Wat kun je controleren aan de bsm onder motorkap?
Als ik het goed versta, heb je een Bsi + motor ECU van een donor én heb je hetzelfde nog van deze wagen .
Wat zit er nu juist in , donor of origine én welke sleutels donor of origine ? Heb je een reserve sleutel , of zit je altijd met maar één en dezelfde te klooien ? Kan je het logboek van de Bsi uitlezen ?
Ik heb een ECU, BSI en leesspoel van een donorauto. Oude ECU was niet meer te wissen. Heb vanmorgen bij Peugeot de sleutels opnieuw ingeleerd en nieuwe leesspoel er in. Kom ik thuis, zie ik dat er maar 1 sleutel is ingeleerd. Moest allemaal nog al snel bij dealer (tijdgebrek). Dus het zou nog aan de sleutel kunnen liggen. Ik geloof het zelf niet, want volgens mij is dit de beginnende oorzaak toen de auto in Limburg niet meer aan wou slaan. Ze hebben toen een verkeerde bobine gemonteerd, stekker gemolesteerd, daarna is de ECU defect gegaan Permanente P0008. Nu is dit allemaal opgelost, alleen het probleem dat ECU niet wordt vrijgegeven. Alleen het gekke is als je de meetwaarden uitleest in de BSI, dan blijft de sleutel constant op niet gesperd staan, ook als de ECU blokkade van nee naar ja springt (na ca. 10 sec.) Zodra men contact aan zet, dan gaat het 5 keer goed en de 6e keer blijft ECU geblokkeerd staan.
[quote=arjankempeneers]Dus het zou nog aan de sleutel kunnen liggen.[/quote]
Juist ja ! Maar wie ben ik ...
Je moet toch altijd terug naar de dealer voor het inleren van de 2de sleutel, vraag ineens een print van het BSi logboek. Je zegt zelf geen foutcode's dus het systeem werkt normaal. Bij een niet herkende sleutel wordt het systeem niet vrijgeschakeld.
[quote=arjankempeneers]Oude ECU was niet meer te wissen.[/quote]
Juist ja ! Een ECU die geblokkeerd staat door een niet herkende sleutel kan je niet wissen, sommige kan je zelfs geen parameters uitlezen. Deze is een Full-Can systeem en blokkeert ELKE keer je het contact aflegt, telkens opnieuw
Ik heb ook de sleutel mee gekregen van de donorauto. Dus dan zouden allebei de systemen een sleutelprobleem hebben.
[quote=arjankempeneers]Geen foutcodes in ABS. Wat kun je controleren aan de bsm onder motorkap?[/quote]
Er zijn andere PSA modellen die niet aanslaan door problemen met die BSM.
Bij die modellen maakt soms een stekker op de BSM slecht contact, maar je ziet ook soms dat hij zelf defect is.
Ik zou ook eens controleren of diverse sensoren/actuatoren hun spanning houden, vooral op het moment dat de EBE naar geblokkeerd gaat.
Oiram
Nou. Het probleem is eindelijk opgelost. Sleutels opnieuw ingeleerd. Alleen de sleutel die bij de donor BSI hoort kun je volgens mij alleen maar inleren. De andere sleutel van de oude BSI ging niet. Toen een lege reservesleutel besteld. Ook deze kon niet ingeleerd worden. Op het moment dat we bij de dealer waren en de auto niet aan wou slaan, zagen we dat de sleutel niet herkend werd. We hebben toen een COM 2000 (kombischakelaar) van dezelfde sloopauto besteld. Nu zijn de startproblemen over. Sleutel kon nu ook ingeleerd worden. Dus er was een probleem tussen de leesspoel en de BSI. Wel gek dat er geen foutcodes waren. Radio moest trouwens ook nog voorzien worden van een ander chassisnummer. Bleef constant bliepen.
Bedankt voor het meedenken.
Vooral de tip van GOVA van de dephia functie was een zet in de goede richting om de foutcode P0008 weg te krijgen. Dealer in Limburg houd vol dat er maar 1 soort bobine is. Zo te zien hadden ze er zelfs een imitatie in gezet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar