Peugeot 206: 206 1.6 met gierend/zuigend geluid van aandrijfzijde motorruimte

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

ik rij een 1.6 206 op gas. Perfect wagentje, 135000 kilometer op de teller, net 3500 kilometer mee door Frankrijk gereden. Sinds een dag of twee echter maakt hij een nieuw geluid, iets wat ik denk ik niet moet negeren.

Het komt van de zijde van het motorblok waar de koppeling zit en je hoort het binnenin vooral goed als je de koppeling intrapt. Het geluid is een soort gieren/ruisen/zuigen. Lastig te omschrijven. Het verandert iets van toon als ik de koppeling intrap maar verdwijnt zeker niet als de koppeling niet is ingetrapt. Het is ook te horen bij optrekken en is afhankelijk van het toerental. Het vreemde is dat ik niks merk wat betreft rijden of (ont)koppelen. Alles voelt normaal, ook het koppelen zelf. De bak schakelt nog steeds soepel en kraakt niet. Alleen dat vreemde geluid. Als ik met stationair draaiende motor me met open motorkap goed concentreer op het geluid van de koppelingzijde is het zo nu en dan ook alsof ik een tinkelend geluid hoor als mijn vriendin de koppeling intrapt en weer loslaat. Of ik het hoorde als de koppeling was ingetrapt of juist niet kan ik me niet herinneren eerlijk gezegd.

Na wat rondsnuffelen op het forum begin ik het vermoeden te krijgen dat het iets met het druklager in de koppeling te maken heeft. Of is het misschien de hele koppeling (drukgroep)?

Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn en wat is de beste manier om dit aan te pakken?

Nog een belangrijke vraag: Kan ik hier nog een kilometer of honderd mee doorrijden (komt erg ongelegen, heb hem echt nodig komende week)?

Bij voorbaat bedankt,

TheRut

therut

Geplaatst door therut (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Knarf6329 (0), 16 jaar geleden

Lijkt idd, druklager. Jou klacht is precies dezelfde als ik tot tweemaal toe heb gehad, met een 406 weliswaar.

De eerste keer ben ik te lang doorgereden met als gevolg dat de bak gereviseerd moest worden-->auto verkocht.
De teeede keer was ik er op tijd bij, nieuwe drukgroep laten plaatsen, 600 euro.

Mijn ervaring is dat je er niet meer dan 100 km mee moet rijden rijden, liefst minder ! (als de boel vast draait ben je verder dan +/- 600 euro van huis ;-) )

groet !

Frank

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

bak reviseren vanwege een te ver versleten koppelingsplaat ?????????, welke knurft heet dat tegen jou gezegd knarf ???

Groeten Marcel

Knarf6329 (0), 16 jaar geleden

Haha, nou dat heb ik tegen mijzelf gezegd. Al rijdend sloeg de boel vast. met als gevolg da de hele bak kapot is gedraait.
Later op de brug zelf de versnellingsbak er af gehaald, de onderdelen vielen er letterlijk uit. Tandwielen beschadigd enz.

Groet !

Frank

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

dan heeft het niet aan je koppeling gelegen, dit soort schade onstaat alleen, als er inwendig in de bak iets kapotslaat.

Groeten marcel

Knarf6329 (0), 16 jaar geleden

zou kunnen, ik ben een "non" professional ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.