Peugeot 206: 206 foutcode P0420

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Net voor we deze auto kochten is de voorste lambdasonde vervangen voor deze storing door een goedkope aftermarket sonde. Een maand na aanschaf (particulier aan andere kant van het land) dezelfde storing. Toen een originele voorste sonde gemonteerd en 2maanden geen storing.
Gisteren plots dus weer tijdens een snelwegrit deze p0420 code.
Stukje historie:
Olie/filter,bougies,distributieriem,koppeling,en andere filters uit voorzorh vervangen. Auto rijdt prima,start vlot,geen vermogensverlies of haperingen.
Verbruik tussen 1:14 - 1:17,rustige rijder.
P0420 dus vermiderd efficiëntie van d kat. Op moment van MIL aan klopt dd 4gaswaarde niet, co 3%.
Na wissen waarden prima.
Vreemd dat deze storing 4000km wegblijft als de kat niet in orde zou zijn.
Waardes van beide sonden in bijlage.

460volvo

Geplaatst door 460volvo (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

460volvo (0), 6 jaar geleden

Groen de voorste sonde,rood de controle sonde.
Voorste dus vervangen en pendelt goed op en neer.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik mis de bijlage, helaas.

3% CO is een beetje te veel van het goede. Op dat moment wordt het mengsel niet op gemiddeld lambda 1 gehouden.
Bij lambda 1 heb je 0,5% tot 1% CO.

Op zo'n moment moet je de signalen van beide lambdasondes goed bekijken, evenals de zogenaamde "fuel trims".
De fuel trims worden gebruikt om de regeling op lambda 1 te houden, ook bij veroudering van een sensor of de motor.
Om de een of andere reden wordt het mengsel kennelijk verrijkt, want na het wissen van de waardes is het weer goed.
Wat ook vreemd is dan dat de computer zelf niet het mengsel terug regeld. Van belang hier is ook of de lambdaregeling wel actief is. Mogelijk is het een foutief signaal van de voorste lambdasonde (om wat voor reden dan ook).

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

O.K., bijlage gezien. Ik was iets te snel voor je met mijn 1e antwoord.

Op basis van dat plaatje werkt de katalysator nauwelijks. De achterste sonde moet constant hoog zijn.
Ik heb een keer meegemaakt bij deze motor dat het schroefdraad van de achterste sonde op de kat verroest was.
Daar kwam toen valse lucht de uitlaat in.

460volvo (0), 6 jaar geleden

Overigens niet vermeld,de auto heeft 154.000km gereden.
Zag net dat de vernieuwde voorste lambdasonde niet volledig goed meer vastzit. Wil zeggen wat speling,morgen bij licht eens de schroefdraad nazien.
Met deze km-stand lijkt het me niet voor de hand liggend dat de kat niet juist werkt,maar het lijkt er inderdaad op. Is het niet vreemd dat de storing en uitlaatwaarden 2 maanden correct blijven?
Zie bijlage.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Volgens je laatste gegevens was de lambda regeling actief op het moment dat de foutcode werd gezet.
De fuel trims geven tegenstrijdige waardes. Het zijn geen extreme waardes maar zo af en toe is het mengsel wat arm.
Daarom is die lange termijn aanpassing 7,8% geworden.
Op het moment dat de foutcode werd gezet wordt het effect van de lange termijn aanpassing weer gecoorigeerd door de korte termij aanpassing (hoewel die continue zal schommelen).
Valse lucht via de schroefdraad van de voorste lambdasonde is niet onmogelijk.

Wat ik vergeten was te vragen:
Weet je naast het CO ook de andere waardes van de 4-gas test? Dus CO2, HC, O2 en lambda waarde?
En die 3% Co, was dat stationair of bij verhoogd toerental?

460volvo (0), 6 jaar geleden

De gasmeting gegevens weet ik niet meer precies. Wel dat de co véél te hoog was. 3% was stationair,verhoogd toerental +/- 1.
De oude,defecte lambdasonde,zat overigens prima vast. Na het demonteren zag ik direct dat de schroefdraad in het spruitstuk wat had geleden. Nieuwe sonde erin,ging goed vast.
Het lijkt er wellicht op dat ik alle gegevens heb,4gasmeting was bij de dhz garage. Het uitlezen bij een kennis.

460volvo (0), 6 jaar geleden

De lambdasonde zit vast in het spruitstuk,echter kun je deze sonde bewegen. Net goed gekeken,zit een scheurtje in het spruitstuk. Deze zal dus zoiezo als eerst vervangen gaan worden.
Of dit daadwerkelijk de oplossing is moet nog blijken.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Een scheurtje in het spruitstuk kan dit wel degelijk veroorzaken.
Het speelt in ieder geval een rol in het probleem. Het veroorzaakt waarschijnlijk ook een iets hoger brandstofverbruik.
Het spruitstuk dient in ieder geval vervangen te worden voor de volgende APK keuring.
Daarna alle fouten wissen en afwachten.

460volvo (0), 6 jaar geleden

Morgen als het droog is even aan de gang,zojuist een vervangend exemplaar gehaald.
Het verbruik is nu toch iets hoger dan normaal. We gaan het zien,storing lamp blijft tot nu toe weer uit. Ik laat morgen wat weten.

460volvo (0), 6 jaar geleden

Vanmorgen het uitlaatspruitstuk vervangen. De lambdasonde zat maar voor de helft in het schroefgat. Gezien de oude sensor een foutieve was had ik eeinig vergelijkingsmateriaal. Nu zit de oiginele sensor geheel in het spuitstuk. Zie bijlage voor slechte schroefdraad,en scheur.
De schroefdraad uit het spruitstuk zat deel aan de lamdasonde,deze draad geheel gereinigd. Nu even afwachten,als ik iemand kan charteren het lambdabeeld laten controleren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum