👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een 206 1.6 16v op lpg binnengekregen en deze loopt slecht op LPG. (190k op teller)
Als de motor koud is, wil ie helemaal niet goed lopen op lpg beneden de 2000 rpm.
Als de motor warm is houd ie erg in rond de 1800 rpm en slaat af als je in een keer het gas los laat.
Op benzine wil ie ook wel es afslaan als je hm in een keer van het gas haalt, maar het is niet vergelijkbaar met LPG.
De gasklep/stappenmotor ga ik schoonmaken, maar ik verwacht niet dat het gedrag op LPG daarmee weg is.
Ik heb de auto uitgelezen en gereset.
Deze foutmeldingen zaten er in:
P0121: Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
P0420: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P2192 Bank 1, Kraftstoffbemessungssystem System zu fett bei Volllast
P3013 ?
P3014 ?
MAP, lambda sondes leken goed te reageren op OBD.
De temperatuur op het dashboard leek niet goed omhoog te komen; op OBD wel.
Nu heb ik niet veel ervaring met LPG, dus wie heeft er een hint?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P3013 en P3014 hebben te maken met de gasklep motor (drive-by-wire).
P0121 ook, volgens mij is dat dan Motorized throttle coherence 1/2.
P0420 - Katalysator kapot.
Klinkt alsof het mengsel op LPG niet goed is (te arm waarschijnlijk) en daardoor is de kat mogelijk ook kapot gegaan.
Mager mengsel kan misfires veroorzaken, alsmede lekke kleppen en dat soort dingen.
Lees met EOBD eerst de Long Term Fuel trim uit (Live data, Pid 7) en plaats de waarde.
Dan op benzine zetten en met EOBD foutcodes clearen (of ze er zijn of niet). Dat zet ook de leerwaardes terug.
Dan proefrit op benzine. Wederom Long Term Fuel trim uitlezen en plaatsen.
Dan een stukje rijden op gas en wederom die Long term fuel trim uitlezen.
Kun je een 4-gas meting doen? Kun je lekverliezen meten (vanwege de lekke kleppen)?
Ik zou de voorste lambdasonde demonteren en kontroleren of deze niet verbrandt/gesmolten is.
Daarna kat eronder weg en alle losse stukken er uit halen. Hoe ziet die eruit?
Met gasklep schoonmaken hef je foutcode P0121 nog niet op. Ik vrees voor een nieuw gasklephuis.
Na de reset is het motormanagement lampje niet gaan branden. De P0121 was een saved fault. Niet actueel meer volgens mij.
Wellicht vervang ik het gasklephuis, maar ik verwacht niet dat dat het lpg probleem oplost.
Ik zal de Long Term Fuel trim uitlezen. Ik heb vanochtend 20km op gas gereden, dus die zal wel bijgewerkt zijn.
Zal ze later vandaag ff posten.
Wat kan de oorzaak zijn van het arme mengsel op LPG? Rotte injector? Hij schakelt na 30 sec oid over op LPG, dus de LPG computer lijkt goed te werken.
Volgens mij zit er een AG installatie in.
14 jaar
Is het een sgi installatie (4 membraaminjectoren)? Dan heb ik nog wel een diagnosehandleiding voor je liggen. Kan ik je mailen (even een pm sturen).
Is in geval van SGI een filtertje (in leiding) gemonteerd na de verdamper, voor de injectoren (dus voor de contrale rail). Zo niet, dan zullen de membramen waarschijnlijk zwaar vervuild zijn en de injectie niet goed functioneren. Maar zoals oldford al zei moet dat eruit komen als je de fueltrims bekijkt.
14 jaar
Thanks!!!
Ik zal vanavond ff meten en waardes posten.
14 jaar
Ik heb de terugweg de laptop er aan gehangen en meegekeken. Hij leek beter op gas te lopen dan vanochtend.
Op gas staat de long term fuel trim op -24% !!
De lambda schommelt bij constante snelheden en rustige acceleratie mooi op en neer.
Echter als je het gas goed intrapt, duikelt ie naar beneden en schiet de short term fuel trim flink omhoog.
Hij houdt dan ook iets in volgens mij.
Schakel ik over op benzine tijdens het rijden, dan zakt de lambda ook naar 0 en de short term fuel trim schiet omhoog.
Het lijkt dus dat ie de gasinstallatie behoorlijk moet knijpen, maar voor vermogen te kort komt.
Als ik harder dan 100 rijd, met redelijk wat gas, schiet de short term fuel trim ook omhoog.
Ik heb nog niet gekeken welke gasinstallatie ik heb. (Het regent...)
Toen ik tijdens een file de auto bijna af liet slaan, kwam ie weer met een motorstoring op de uitlaat gassen.
Zo uit mn hoofd zat deze er bij:
P0139 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)
Welke temperatuursensor gebruikt de lpg installatie normaal? Die van het dashboard bleef rond de 70 hangen, maar volgens de OBD zat ie rond de 88.
Iemand suggesties?
14 jaar
LPG zal wel een G3 installatie zijn die officëel de benzine injectie volgt. Zou dus impliceren dat de originele temp. sensor wordt gebruikt.
De motor moet eerst goed lopen op benzine vanwege het volgen. Benzine is veel en veel te arm?
Of dat is een gevolg van het overschakelen van LPG (met fuel trim op -24%) naar benzine (nog steeds -24% of te wel een kwart eraf).
Overigens bij -25% kun je ook de foutcode P0170 verwachten.
Voor nu, eerst foutcodes clearen met EOBD (gaat de fuel trim naar 0) en dan pas op benzine rijden.
Krijg je dan een hoge positieve fuel trim, dan staat benzine te arm.
Kan een defecte MAF-sensor zijn, of ergens valse lucht na de MAF-sensor. Slangetje lek, spruitstuk pakking, dat soort dingen.
Ook een defecte brandstofdrukregelaar kan dit veroorzaken, net zo als een verstopt benzine filter.
Totdat alles goed loopt zou ik die P0139 maar even negeren.
Je zei lambda schommelt mooi. Ook de achterste sensor?
Dashboard zal wel zijn eigen temperatuur sensor hebben. Die is nu nog niet van belang.
Vanochtend heb ik hm ff gereset en op benzine gereden. Hij rijdt inderdaad te arm op benzine.
De Fuel trim staat op 25% en de lambda staat laag.
Daarna met een warme motor gereset en weer op LPG gereden. Hij liep daar een stuk beter op.
Ik heb al vast nieuwe benzine en luchtfilter gehaald; als dat niet helpt, de injectoren reinigen en zoeken naar valse lucht.
Er zit trouwens een AG SGI in....
14 jaar
De motor heeft een MAP sensor, geen MAF volgens mij.
14 jaar
Klopt. Deze heeft een map-sensor. Druk kun je uitlezen in EOBD pid $0B (of 11 in decimaal).
Druk bij motor uit, contact aan moet rond de 100kPa zitten (atmosferische druk).
Bij lopende motor moet deze ergens rond de 30 (denk ik) gaan uitkomen.
Koelvloeistof temperatuur is pid $05, inlaat lucht temperatuur is pid $0F (of 15 decimaal).
Bij een map-sensor resulteert valse lucht aan de inlaat kant meestal in een te rijk mengsel, niet te arm.
Kontroleer de brandstofdruk en kijk gelijk of de regelaar niet lek is.
Ik zou de brandstofrail eens demonteren en het sproeipatroon bekijken.
Heb je de mogelijkheid om een 4-gas test te doen op benzine?
Heerlijke storing. Het ene brandstof systeem staat veel te arm en de ander veel te rijk. Das lachen als je overschakelt en ook nog de aangeleerde waarde van de fuel trim daar overheen krijgt.
Ik kan zelf geen 4-gast test doen; kan ik wel laten doen, maar ik wil eerst ff een nieuw brandstoffilter monteren en kijken wat ie dan doet; dat wordt pas volgende week, want ze hebben me het verkeerde filter meegegeven.....
14 jaar
Bij het vervangen van het benzinefilter, kwam ik er achter dat er helemaal geen benzinefilter meer op zat!!
De benzineinjectoren zullen dus wel vervuild zijn.
Nu moet ik eerst de benzineslangen weer op orde maken en de injectoren reinigen....
14 jaar
Je hebt wel een benzine filter, maar dat zit in de tank aan de pomp vast en hoeft ook nooit vervangen te worden.
Maar als je probleem op benzine EN lpg is, zal het niet in de injectoren zitten, maar een centraal regelorgaan. Er loopt trouwens ook een vacuumslangetje naar je lpg computer die vaak defect gaat. Ook even controleren.
Wat ik mis: is je probleem nu enkel op lpg of ook op benzine? Zoals je eerder aanhaalde dat je het idee hebt dat de auto arm loopt op lpg, dit is bijna altijd te wijten aan de lpg druksensor die op de verdamper zit gemonteerd. Ik heb er eens een topic over gehad, even opzoeken...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
14 jaar
Hi,
Bij de onderdelenboer kreeg ik gewoon een extern benzinefilter mee en er hangt voor de tank ook een houder waar ie in kan. Op servicebox van peugeot staat, als ik op op chassisnummer zoek, ook het filter afgebeeld.
Alleen de slangen kloppen niet met wat er onder zit en de brandstofpomp heeft maar 1 aansluiten (op plaatje 2).
Gezien het verschil in brandstofpomp, zal je wel gelijk hebben.
Heb probleem is dat ie op LPG de long term fuel trim op -20% moet zetten om lekker te lopen. (gereset met warme motor en op lpg gaan rijden). Na een poosje op lpg loopt ie best goed.
Als ik hm reset en op benzine ga rijden, dan stuurt ie de long trim fuel trim naar +25% en loopt ie nog te arm (geen lambda).
Nu probeer ik eerst hm op benzine goed te krijgen.
14 jaar
Hi Erwin,
Ik heb nog ff op het forum rondgekeken en in vermoed dat mn lpgdruksensor misschien niet meer fris is.
Ik moet nog gaan meten, maar dit zou toch niet verklaren dat ie op benzine te arm loopt?
Als het filter in de pomp zit, dan blijven er toch niet zo heel veel opties meer over voor het probleem op benzine?
- De mapsensor lijkt goed te werken; 102 kPa bij motor uit en gasklep open. Rond de 35 kPA stationair.
- Lambdasondes werken goed op bij lpg
- Temperatuursensor lijkt ook goed; vanochtend -1 voor het starten en gaat naar 88 graden bij warme motor.
Wel zag ik dat de gasklep niet goed ingeleerd was; 0% bij gas los en 85% bij vol gas.
Dan blijven er voor mij maar 2 dingen over; verstopte injectoren of te weinig benzinedruk. De pomp doet het volgens mij wel goed, want hij start altijd direct op benzine.
Kan de EGR nog een verdachte zijn?
14 jaar
Gasklep al dan niet goed ingeleerd. Dit is altijd een beetje tricky als je niet kan vergelijken met 1 die perfect werkt.
Sommige systemen geven inderdaad niet meer dan 85 procent aan, soms zijn het geen procenten maar graden, etc. etc.
Hoe heb je die waarde uitgelezen? Peugeot specifiek of EOBD en bij de laatste welke Pid was dat (nummer)?
Heb je gelet op de inlaat lucht temperatuur? Geeft die ook goed aan of te warm?
Ik lees hm uit met een EOBD kabeltje.
Vanmiddag zal ik ff een nieuwe log maken.
14 jaar
Lijkt een gevalletje van defecte SGI druksensor. Door een verkeerde druk zullen de LPG injectoren in het verkeerde werkgebied zitten. Aangezien het LPG systeem een volgsysteem is zullen ook de waardes op benzine weglopen.
Zie je tijdens het rijden niet toevallig op een gegeven moment de verbuiksmeter flink omhoog lopen ? Of toevallig ook schokken en inhouden tijdens optrekken ?
Ik zit inderdaad ook in die richting te denken, echter wat ik niet begrijp: op lpg krijgt hij een fuel trim van -25% En dat is vreemd, want ik heb dit ook wel eens gehad mijn mijn wijlen 307 en mijn fuel trim ging bij defecte druksensor (of als ik de stekker los trok) naar +25% (oftewel vond de motorsoftware dat ik te arm reed). Deze auto van Wicked vind dat ie te arm rijd en trimt volle por naar onder. Zie ook de link naar mijn oude item hier boven. Vreemd....
14 jaar
Ik heb door de drukte helaas nog geen nieuwe druksensor kunnen ophalen.
Na vervangen van het luchtfilter, stuurt de ecu hm op lpg naar -20% (niet (de max?) -25%).
Vast een speculatie als de sensor het niet is: Zou het ook een lekkende lpg injector kunnen zijn?
Ik heb ook op het forum ergens gelezen dat de lambda sensor langzamer kan worden bij veroudering?
Ook heb ik ergens gelezen dat er een nieuwer type sensor voor deze motor is ontwikkeld, maar dat daarvoor de ecu geupdate moet worden. *iets met klepel en klok*
14 jaar
er is bij de sgi geen sprake van 1 centrale lpg injector, maar 4 stuks membraam injectors in het inlaatspruitstuk. Deze worden gevoed via een centrale rail die op zijn beurt wordt gevoed met lpg vanuit de verdamper. Ik geloof eigenlijk nooit dat het probleem in 1 van de injectors zit. Dan zou de auto eerder op 3 poten lopen.
Ik heb zelf nooit een defecte verdamper gehad, maar deze gaan volgens AG een 100.000 km mee en moeten dan vervangen worden. Ik weet niet of een defecte verdamper deze problemen kan veroorzaken. Ik hou het net als Pieter toch op de druksensor, alhoewel ik het niet goed kan onderbouwen.
14 jaar
Loopt tie niet te arm op benzine omdat de injectoren vervuild zijn van hetbenzine gedeelte.
Ondanks dat tie op benzine start vervuilen ze toch in de loop van de tijd.
Ik zou het eens met een goede injectorreiniger proberen en een paar liter verse benzine erin te gooien.
Pak dan V-power of iets dergelijks en eens een poosje op benzien rijden.
En dan nog eens de waarde aflezen.
Daarna op lpg over en kijken wat tie dan doet.
Lpg is een volgsysteem en neemt ook de onhebbelijkheden van benzine over.
Zeker als de waarde al helemaal niet meer kloppen op benzine word het op lpg vaak echt niet beter.
14 jaar
Bij mij is pas een defecte verdamper vervangen. Voor mijn topic zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i.... Het gevolg was in mijn geval dat er geen gasdruk was bij een koude start. Voor wat het waard is.
14 jaar
De druksensor heb ik net vervangen, maar ik heb er nog niet mee gereden.
Als ik via mn OBD de foutcodes reset, reset ie de long term fuel trim niet.
Die was nog rond de -22%.
De short term fuel trim bleef rond de 0% bij stationair. Bij wat gas geven schoot ie omhoog naar +10 waardes af toe. De sensor was dus wel brak.
Wat me ook opviel, is dat de MAP bij stationair rond de 38 kPA zat, maar bij een beetje gasgeven rond de 25kPa ging zitten. Wat is een normaal verloop voor de MAP bij gas geven?
Ik zal morgen weer ff een log laten meelopen en 's middags ff V-power tanken met injectorreiniger.
14 jaar
Je hebt niet veel motorkracht nodig om onbelast 3000 toeren te draaien. Dus zakt de absolute druk (vacuum wordt groter). Normaal.
Als de ecu de Long term fuel trim niet wil clearen (ondanks alle EOBD-regels) dan maar met een harde reset - accu los.
Gisteravond heb ik ff de accu er een uurtje af gehad, maar de fueltrim was niet gereset. (Software update laten doen bij de dealer?)
Maar goed, ik heb vanochtend een log mee laten lopen. De auto rijdt op lpg nu eigenlijk wel goed, op benzine nog niet.
Dit is de log vanaf starten en wegrijden:
[img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BANKIA...[/img]
Wat mij opvalt; de long term fuel trim staat nog op -22, maar de short term fuel trim compenseert het tot rond 0%.
Bij de zwarte verticale lijn, schakelt ie over naar lpg.
Dit is een log van wat acceleratie op lpg:
[img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IEFCAP...[/img]
Wat mij opvalt is dat ie bij weinig throttle de short term fuel trim rond de 0 heeft. Bij meer gasgeven doet ie het zelfde als op benzine; met de short term fuel trim compenseert ie de long term fuel trim (short + long) tot rond de 0. Het 'probleem' van de auto vertoont zicht dus bij cruisen en regelt de long term fuel trim naar beneden.
Mijn verdenkingen gaan nu naar de verdamper.
Bij een vorige lpg auto van me (niet G3, maar oldskool installatie) zat er een onderdruk knop op de verdamper. Het lijkt wel een beetje op het effect dat de onderdruk te hoog staat en te veel lpg geeft bij weinig flow. Nu werkt deze installatie anders, maar ik vermoed dat druk opbouwt oid in de verdamper?
Kan dit door achterstallig onderhoud zijn? Vocht in de verdamper? De auto is volgens mij niet altijd bij een dealer onderhouden.....
14 jaar
Er zit overigens een AG SGI 600.001 verdamper in.
14 jaar
Je zou de verdamper nog af kunnen tappen, linksonder kun je met een imbus een stop losdraaien. Verder volgt de verdamperdruk de druk in het spruitstuk. Hiervoor loopt er een slangetje van gasklephuis naar verdamper, deze takt ook af naar een druksensor in de SGI computer. Die slangen zou je nog eens na kunnen kijken of die nog goed zijn of wellicht dicht zitten of lekken.
Afgelopen zaterdag had ik een dergelijke storing en toe bleek tijdens draaien op gas ook de benzine injectoren mee te lopen. Dan wil de benzinecomputer ook erg graag verarmen.
Ik heb sinds de vorige post:
- de slangen gecheckt en niks kunnen vinden.
- Injectorreiniger er in gegooid en een poosje op benzine gaan rijden.
Hij liep na een poosje redelijk goed op benzine: Long Term fuel trim zat nog op + 7%.
Na poosje kreeg ik wel een keer deze foutmelding:
P0438 Catalyst Temperature Sensor High
Nu heb ik van een 206 met weinig km's de injector rail, lamda sensor, map sensor, temp sensor en bdp sensor op de kop getikt.
De injector rail ga ik nog vervangen; is dit te doen zonder het hele inlaatspruitstuk te demonteren?
14 jaar
Gisteren heb ik de mapsensor als eerst vervangen.
Hoewel de waardes van de oude map sensor ok leken, loopt ie met deze sensor veel beter!!
De map waardes zijn veel rustiger. De oude sensor was ook vies.
Vervolgens heb ik de vanochtend een de fout codes gereset en en weer een log gemaakt.
Aan het eind van de rit (op lpg) zat de long term fuel trim nog op -3% en de auto rijdt eigenlijk goed.
Alleen krijg ik nu de volgende foutcodes continue:
P0438: Catalyst Temperature Sensor High
P132E: ?
Volgens mij lijstje hier is:
P0132 O2 Sensor Circuit High Voltage
Kan dit de lambdasonde zijn? Hij lijkt goed te werken als ik meekijk op OBD.
Ik wil hm nog gaan vervangen door de jongere sensor die ik heb liggen, maar kreeg hm gister niet 1,2,3 los....
14 jaar
PS de short term fuel trim lijkt nu ook rustiger te reageren.
14 jaar
P0438 is Catalyst Temperature Sensor Circuit High BANK 2! P132E was niet echt gebruikelijk in 2001, dat waren allemaal numerieke codes.
Ik geloof deze codes niet. Kan alleen als TWEE katalysatoren hebt en OOK nog temperatuur sensoren in de uitlaat.
Ik zal hm vanmiddag nog ff met een ander programma uitlezen.
(De auto is van nov 2001, volgens mij 1 van de eerste multiplex)
14 jaar
Welk programma gebruik je?
ScanMaster en ScanXL met een ELM327 interface.
Het lijkt er op dat er een bitje te laat komt met ScanMaster.
Met ScanXL lees ik namelijk
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold
P1336 Crank/Cam sensor range/performance
Na reset heb ik de motor nog ff laten lopen, maar ze kwamen nog niet terug.
De eerste code zal wel komen door een defecte kat.
14 jaar
P0420 kan honderden kilometers duren voordat deze terug is. Maar ga er maar vanuit dat de kat dood is.
P1336 ZOU kunnen komen door verkeerde timing van de distributie. Tandje versprongen of uitgerekt?
Scanmaster maar niet meer gebruiken denk ik zo, dat is niet betrouwbaar.
En het geen kwestie van 1 bitje, er wordt een complete byte overschreven.
P1336 kreeg ik nadat ik de mapsensor had vervangen en de motor beter ging lopen.
Gisteren heb ik de motor ook nog een kwartiertje met forte laten lopen en de olie vervangen door Castrol 5w40.
Vanochtend heb ik nog geen storingcode gekregen.
Misschien dat de klepstoters niet meer fris waren:
[url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/url]
[url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...[/url]
Ik denk dat de problemen een optelsom zijn van weinig/goedkoop onderhoud door de vorige eigenaar.
De kat staat op de to-do list, net als nog een busje gasthreatment halen....
PS Leuk forum met veel nuttige info!!
14 jaar
Was iets te vlot met de opmerking over P1336. Uitleg die je krijgt is NIET voor Peugeot.
Bij Peugeot is P1336 MISFIRES! Ergens is er iets nog niet goed.
Klopt, maar PT nieker schrijft dit in het eerst genoemde topic over de 1.6 16v (in een 307)
[quote]Dit probleemwordt veroorzaakt door zgn verklevingen van de kleppen. De klepstelen worden vuil en de speling van de klepsteel in de klepgeleider is maar heel klein. (heeft met emissie te maken) Als de klepsteel vervuilt wordt de speling nog minder of geen speling meer en gaat hij minder goed op en neer en sluiten de kleppen vaak niet volledig wat een overslaande ontsteking tot gevolg heeft. Vroeger brachten we de kop naar Bols en Kooyman maar tegenwoordig levert peugeot kleppen met een iets kleiner klepsteeldiameter. Als je die monteerd is het probleem opgelost. het vermogens verlies wordt veroorzaakt doodat de motor ebe besluit met een aanhoudende overslaande verbranding op een bepaalde cilinder de brandstof toevoer naar die cilinder uit te schakelen door simpelweg de injektor niet meer aan te sturen. Op de deze manier blijft de auto aan de emissie voorwaarden voldoen(is de theoretische gedachten gang).
Ik zelf reinig meestal eerste de klepstelen door de motor een agressieve brandstof systeem reiniger te laten aanzuigen via de de aansluiting van het absorbtie vat op het inlaat spruitstuk. Bijv, forte gasthreatment oid. Meestal met goede resultaten.[/quote]
14 jaar
Tis een oude topic maar voor de volledigheid ff de oplossingen:
LPG probleem:
- De MAP sensor was vervuild en gaf nog wel signaal maar te langzaam. (De gascomputer heeft dit signaal ook nodig)
- De druksensor op de verdamper is vervangen (AG SGI kwaaltje)
- Motor gereinigd met engine flush en 5W40 er in (ipv waarschijnlijk hele oude 10w40).
Hierna reed ie op lpg goed.
Benzine probleem:
Na het toevoegen van injector reiniger werd het rijden op benzine ook beter maar nooit echt goed.
Dit heb ik zo gelaten, omdat ik alleen op benzine start/wegrijd en dan overschakel op lpg.
Nadat enkele weken geleden de koppakking het begaf, heb ik een andere motor met 100k op de teller gemonteerd. (bij 240k op de teller)
Deze liep beter, maar nog niet goed op benzine. Nu heb ik de brandstofpomp toch maar vervangen en doet het ook veel beter op benzine.
Achteraf kwam ik er ook achter dat er in het eerste blok kortere bougies zaten dan voorgeschreven. Misschien hadden de eerste motoren een andere kop, maar ik vermoed dat er gewoon verkeerde bougies in zaten. (Dit moet ik nog checken)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar